Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Belgische overheid speelt voor Sinterklaas in Congo (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4648)

schaduwgemeenteraadslid 18 juli 2003 11:40

België maakt 5,6 miljoen euro vrij voor strijd tegen aids in Congo
De Belgische regering heeft woensdag met de regering van de Democratische Republiek Congo (DRC) in Kinshasa een overeenkomst gesloten over de schenking van 5,6 miljoen euro aan het Congolese programma voor de strijd tegen aids. Dat deelt het Congolese persagentschap ACP donderdag mee. Het project beoogt een daling van het aantal sterftes en ziektes door het HIV-virus in de DRC. De Belgische hulp richt zich vooral op de provincie Bas-Congo in het westen, de evenaarsprovincie in het noordwesten en de provincie Katanga in het zuiden. Bedoeling is de deskundigheid van het Congolese aidsprogramma te verhogen. De organisatie wordt aangemaand het geld ook te gebruiken voor de strijd tegen seksueel overdraagbare aandoeningen. Voorts wordt aandacht besteed aan de promotie en het correct gebruik van voorbehoedsmiddelen en zal werk gemaakt worden van de psychische en medische begeleiding van personen die met het HIV-virus besmet zijn.

De Belgische ambassadeur in Kinshasa, Renier Nijskens, ondertekende het akkoord in naam van België. Hij stelde dat de overeenkomst tussen België en de DRC om het aidsprobleem aan te pakken, aantoont dat België begaan is met de Congolese bevolking. De Congolese minister van Buitenlandse Zaken, Antoine Ghonda, noemde de hulp uit België "een sterk signaal" ten voordele van de Congolezen. De eerste som van 5,6 miljoen euro is een onderdeel van het totale geldbedrag van 46 miljoen euro dat België voor hulp aan Congo uittrekt.

Hans1 18 juli 2003 14:46

Wat is hier slecht aan? Mag België de Congolezen dan niet helpen?

Daarom dat ik er niks van geloof wanneer extreem-rechtsen of rechtsen spreken over ontwikkelingshulp. Eigenlijk zijn het grote egoïsten.

Knuppel 18 juli 2003 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1

Daarom dat ik er niks van geloof wanneer extreem-rechtsen of rechtsen spreken over ontwikkelingshulp. Eigenlijk zijn het grote egoïsten.

Wie heeft hier al iets afgekeurd dat jij al direct extreem rechts ervan beschuldigt grote egoisten te zijn?

Mieke 79 18 juli 2003 14:50

Sinds wanneer noemen ze ontwikkelingssamenwerking 'sinterklaas spelen'. Nu ja, wel een leuke term, van mij mag België nog veel sinterklaas gaan spelen in Congo.

jan hyoens 18 juli 2003 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Sinds wanneer noemen ze ontwikkelingssamenwerking 'sinterklaas spelen'. Nu ja, wel een leuke term, van mij mag België nog veel sinterklaas gaan spelen in Congo.

zwarte pieten genoeg! :lol:

jan hyoens 18 juli 2003 14:53

Citaat:

Belgiskse en leopol2 hebben inderdaad niets dan goeds gedaan in de congo!? :lol:

athena 18 juli 2003 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduwgemeenteraadslid
België maakt 5,6 miljoen euro vrij voor strijd tegen aids in Congo
De Belgische regering heeft woensdag met de regering van de Democratische Republiek Congo (DRC) in Kinshasa een overeenkomst gesloten over de schenking van 5,6 miljoen euro aan het Congolese programma voor de strijd tegen aids. Dat deelt het Congolese persagentschap ACP donderdag mee. Het project beoogt een daling van het aantal sterftes en ziektes door het HIV-virus in de DRC. De Belgische hulp richt zich vooral op de provincie Bas-Congo in het westen, de evenaarsprovincie in het noordwesten en de provincie Katanga in het zuiden. Bedoeling is de deskundigheid van het Congolese aidsprogramma te verhogen. De organisatie wordt aangemaand het geld ook te gebruiken voor de strijd tegen seksueel overdraagbare aandoeningen. Voorts wordt aandacht besteed aan de promotie en het correct gebruik van voorbehoedsmiddelen en zal werk gemaakt worden van de psychische en medische begeleiding van personen die met het HIV-virus besmet zijn.

De Belgische ambassadeur in Kinshasa, Renier Nijskens, ondertekende het akkoord in naam van België. Hij stelde dat de overeenkomst tussen België en de DRC om het aidsprobleem aan te pakken, aantoont dat België begaan is met de Congolese bevolking. De Congolese minister van Buitenlandse Zaken, Antoine Ghonda, noemde de hulp uit België "een sterk signaal" ten voordele van de Congolezen. De eerste som van 5,6 miljoen euro is een onderdeel van het totale geldbedrag van 46 miljoen euro dat België voor hulp aan Congo uittrekt.

In ieder geval toch nuttiger dan opvoeringen in Congo van'de kleine prins' sponseren door een VZW'tje waar Louis Michiel nogal veel in de pap de brokken heeft.

Knuppel 18 juli 2003 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Citaat:

Belgiskse en leopol2 hebben inderdaad niets dan goeds gedaan in de congo!? :lol:

Was die brave Belg dan niet solidair met de arme landgenoten uit het wat verdere Zuiden?
Of is solidair zijn alleen voor die verdikkemese Vlamingen weggelegd?

Bolter 18 juli 2003 17:14

Citaat:

Akkoord, zolang we maar doordacht sinterklaas spelen, de centen goed besteden.
Waarbij we de begunstigde dwingen om de centen goed te besteden...

Daarnaast heb je er ook die sinterklaas spelen om later meer terug te krijgen...

thePiano 18 juli 2003 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolter
Citaat:

Daarnaast heb je er ook die sinterklaas spelen om later meer terug te krijgen...

Ik wist niet dat jij en gemeenteraadslid nog in Sinterklaas gel :roll: oofden? Belgische overheid speelt voor Sinterklaas in Congo

Mieke 79 18 juli 2003 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolter
Citaat:

Mja, aan ontwikkelingssamenwerking is doorgaans altijd belang bij voor het donorland ook. (bv. handelscontracten in donorland) Zo werkt dat meestal nog steeds. Maar als het ontwikkelingsland er ook maar goed van wordt, dan is het goed hé.
En ontwikkelingssamenwerking gaat naar projecten, die gecoördineerd worden via NGO's en andere verenigingen. Er wordt altijd wel goed gelet op waar het geld terecht komt enzo...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be