Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaemsche Grondwet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=46522)

Hans1 2 maart 2006 21:32

Vlaemsche Grondwet

Vlaamse grondwet

16.02.2006 16.05u - Vandaag werd in het Vlaams Parlement een bijzondere commissie Vlaamse Grondwet in het leven geroepen. Bedoeling is tot een proeve van Vlaamse grondwet te komen. Tijdens een persconferentie gisteren presenteerden Joris Van Hauthem, Karim Van Overmeire en Gerda Van Steenberge een proeve van grondwet voor een toekomstige onafhankelijke Vlaamse staat. De belangrijkste aandachtspunten in ons voorstel zijn:
  • Grondslag: Vlaanderen is een republiek (Vlaemsch unitarisme met taalgroepen?) die de fundamentele rechten en vrijheden erkent (ah, toch?) zoals die zijn neergeschreven in de verschillende internationale verdragen.
  • Directe democratie: het principe van het referendum wordt in de Grondwet ingeschreven. (goed voorstel, laat het Belgisch volk maar eens beslissen over deze onnozelarij). Waarom geen referendum over (het nut van) deze grondwet?
  • Staatsvorm: een éénkamerstelsel. Het parlement wordt verkozen voor vijf jaar, maar is geen legislatuurparlement. Hoe legt men deze contradictie uit?
  • Staatshoofd: een rechtstreeks verkozen president met een protocollaire functie. Waarom geen macht? Tot wat dient een protocollaire functie?
  • Opperste Gerechtshof: een grondwettelijk hof dat waakt over de naleving van de grondwet en doet uitspraak over bevoegdheidsconflicten tussen de verschillende beleidsniveaus. (even ingewikkeld als het federale België?
  • Lokaal zelfbestuur: het subsidiariteitprincipe wordt in de Grondwet ingeschreven. Dus wat houdt de provincies en gemeenten nog tegen om hun onafhankelijkheid uit te roepen?
  • Justitiekanselier: ziet toe op de grondwettelijkheid van elke wet of elk besluit. (Reichsmodel?)
  • Rechten van de Franstaligen in Brussel: de Grondwet voorziet voor de Franstaligen in Brussel een eigen instelling voor hun eigen cultuur- en onderwijsbeleid. (gecontroleerd door flaminganten?)
  • Europese Unie: naar Deens model, legt het parlement het mandaat vast waarbinnen de regering in de Raad van de Europese Unie mag onderhandelen.
Dat meertalig geheel mag nog wel????
Zowel SP.A-Spirit als VLD hebben ook een voorstel ingediend. Beiden hebben ze gemeen dat ze vasthouden aan het huidige Belgische institutionele kader. Het Vlaams Belang wil echter een stap verder gaan. Wij kijken naar de toekomst. Wij willen dat Vlaanderen nu reeds een blauwdruk van grondwet zou bezitten voor het ogenblik dat België en dus ook de Belgische grondwet ophouden te bestaan.

Bovendien wil het Vlaams Belang ook “back to basics” (Engels invoeren?) en wil het opnieuw een grondwet die een grondwet is: een fundament waarop elke staat (tweetalige unitaire natiestaat !) gebaseerd is, dat de staatsordening bevat en waarin de onvervreemdbare én afdwingbare burgerlijke en politieke rechten die de onderdanen van de staat bezitten, vervat zijn, en los staan van overheidstaken. [B](Belgisch-gezinden gaan nog rechten hebben !!)[/B]

Hans1 3 maart 2006 15:20

Allez, de flaminganten kunnen hun eigen "proeve" van grondwet al niet meer duiden? Waar gaan we naartoe?

Jazeker 3 maart 2006 15:52

Ha die Hans. Geen mens maakt zich nog moe om met jou of andere blinde muren te discussieren.

Jong N-VA'er 3 maart 2006 16:21

Ohw de VB-grondwet voor Vlaanderen. Nog niet gelezen. Ben eerst bezig met die van CD&V/N-VA

Jong N-VA'er 3 maart 2006 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1567799)
Ha die Hans. Geen mens maakt zich nog moe om met jou of andere blinde muren te discussieren.

Daar laten wij onze slaap niet meer voor;-)

Jong N-VA'er 3 maart 2006 16:27

Trouwens, onderzoek duidt dat directe democratie de kloof tussen politiek en burger niet dichter maakt, integendeel zelfs.

Jan van den Berghe 3 maart 2006 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 1567882)
Trouwens, onderzoek duidt dat directe democratie de kloof tussen politiek en burger niet dichter maakt, integendeel zelfs.

Welk onderzoek? Mijn ervaringen met Zwitserland waar er wel echte rechtstreekse democratie bestaat, zijn toch wel anders. Geen land waar de burger dichter bij de politiek staat.

Hans1 3 maart 2006 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1567799)

U kan dus geen zinnig antwoord verzinnen op mijn toch wel pertinente vragen?

Hans1 3 maart 2006 17:13

Misschien kan VB'er JVDB wel wat duiding brengen bij de hersenkronkels van zijn eigen partij? We zijn benieuwd.

Knuppel 3 maart 2006 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 1567882)

Bron?

Jazeker 3 maart 2006 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1567985)
Citaat:

Originally Posted by Jazeker

Kijk... dat bedoel ik nu.

Knuppel 3 maart 2006 17:49

Citaat:

Iemand die het woordje' Vlaams' weigert te schrijven zoals het hoort omdat hij zijn walging voor Vlaanderen niet kan verbergen heeft niet eens recht op welk antwoord op welke van zijn vragen dan ook.

Hou jij je dus maar bezig met je klote-vaderland, je hoerekoning en de door jouw soort nooit anders dan aan Vlaanderen geweigerde vrijheid.
Wij hebben hulp nog slechte raad nodig om ons doel te bereiken.

[SIZE=3]Volk word staat[/SIZE]
[SIZE=3]Word Vl�*�*mse staat![/SIZE]
[SIZE=3]Wéér wie u met slechte raad[/SIZE]
[SIZE=3]om de wille van de baat[/SIZE]
[SIZE=3]AVERECHTS regeren! [/SIZE]
[SIZE=3]Zoveel slechte heren.[/SIZE]

Jazeker 3 maart 2006 17:50

Wat wil je trouwens verder horen ? Die grondwet lijkt mij vrij goed, alleen jouw in het vet gedrukte zever ertussen is er teveel aan. Heb jij ergens een pertinente vraag gesteld ?

Jazeker 3 maart 2006 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1568035)
Iemand die het woordje' Vlaams' weigert te schrijven zoals het hoort omdat hij zijn walging voor Vlaanderen niet kan verbergen heeft niet eens recht op welk antwoord op welke van zijn vragen dan ook.

Hou jij je dus maar bezig met je klote-vaderland, je hoerekoning en de door jouw soort nooit anders dan aan Vlaanderen geweigerde vrijheid.
Wij hebben hulp nog slechte raad nodig om ons doel te bereiken.

[SIZE=3]Volk word staat[/SIZE]
[SIZE=3]Word Vl�*�*mse staat![/SIZE]
[SIZE=3]Wéér wie u met slechte raad[/SIZE]
[SIZE=3]om de wille van de baat[/SIZE]
[SIZE=3]AVERECHTS regeren! [/SIZE]
[SIZE=3]Zoveel slechte heren.[/SIZE]

Trouw met me !

;-)

Knuppel 3 maart 2006 17:54

Laat toch zitten.
Het is toch duidelijk dat Hans zot wordt als het over Vlaanderen gaat inplaats van over zijn teergeliefde Belgique?

andev 3 maart 2006 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1568046)
Laat toch zitten.
Het is toch duidelijk dat Hans zot wordt als het over Vlaanderen gaat inplaats van over zijn teergeliefde Belgique?

Straks is het nog B L U B... B L U B... B L U B... voor zijn Belgique �* papa...
Hebben de twee (?) BUB-bers zich al van zwemvesten voorzien?;-)

Knuppel 3 maart 2006 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1568043)
Trouw met me !

;-)

Je weet maar nooit waar Knuppel toe in staat is voor een ambtenaar van de Vlaamse staat.;-)

Voor een Belgische krijg je mij echter NOOIT!:evil:

Hans1 3 maart 2006 18:21

Wel, wel, wel, stelt dit het hedendaags Vlaams-nationalisme voor? Dan vraag ik me niet meer af wie in fine gaat winnen (als de wereld een beetje rechtvaardig is natuurlijk).;-)

Knuppel 3 maart 2006 18:31

De wereld is niet rechtvaardig, Hanske.
Belgique is dat nog geen dag geweest tegenover Vlaanderen.

Bolter 3 maart 2006 20:23

Citaat:

Hans1...
Als het je doelstelling is om België in stand te houden begin er dan mee om meer naar de terechte opmerkingen van de Vlamingen te luisteren.

Immers, België zal enkel op langere termijn verder kunnen bestaan door de goodwill van Vlaanderen..

België zal niet verder kunnen zonder Vlaanderen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be