| de limburgse leeuw |
6 maart 2006 14:21 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie
(Bericht 1570862)
Het idee achter sociale economie is op zich goed. Langdurig werklozen en laaggeschoolden een nieuwe kans geven. Werk op maat waarbij rekening gehouden wordt met de kwaliteiten en de gezinssituatie van de werkzoekende. In de praktijk is de sociale economie echter helemaal niet zo rooskleurig, de doelstellingen zijn niet bereikt en de werknemers hebben er in veel gevallen minder rechten dan op een gewone arbeidsplaats. Het gaat hier bovendien om nep-contracten die heel slecht betalen waardoor bvb een alleenstaande ouder nog steeds in de armoede blijft zitten, ook al werkt hij/zij nu fulltime. Een alleenstaande ouder gaat er dus in feite alleen maar op achteruit.
Verder komen er heel wat wantoestanden voor in de sociale econmie en de werknemers weten in zulke gevallen niet tot wie ze zich kunnen wenden of durven zich niet verweren omdat ze niet gewoon voor een baas werken maar meestal indirect voor een ocmw, een werkwinkel, etc.
Werken in de sociale economie geeft daarbij nog eens veel onzekerheid want vaak zijn het contractjes van een jaar. Men weet dat men elk moment weer afgedankt kan worden en een andere job vinden blijft even moeilijk als voorheen omdat de werkervaring die men opdoet in de sociale economie meestal niet veel of geen waarde heeft bij het zoeken naar een nieuwe job.
De meesten die ooit in de sociale economie gewerkt hebben houden daar een kater aan over, en zullen niet vlug nog eens die stap zetten.
Ik zou het eerlijk gezegd niemand aanraden om zo'n job aan te nemen.
|
We zullen wel zien. Mij proberen ze nu ook in die richting aan een baan te helpen, ik hoop dat er iets nuttigs uit voortkomt. Verleden week had ik mijn eerste afspraak met de juffrouw van het ATB (= Algemene Traject Begeleiding). Ze zullen mij ergens in april of mei een bekwaamheidsonderzoek laten ondergaan om te zien waarvoor ik in aanmerking kom (welk soort werk).
Een deel van de cursisten zal afgeleid worden naar het normale bedrijfsleven, de anderen komen in de zgn. sociale economie terecht. Ik weet nog niet wat het voor mij zal geven. Ik onthoud mij voorlopig van commentaar om te zien wat het zal worden, maar zal jullie inlichten zo gauw ik meer weet erover.
Ik hoop dat ze mij intelligent genoeg vinden om in het normale bedrijfsleven te stappen, liefst met een Vlaams Fonds-nummer (bah, die nummers altijd). Indien ik niet bekwaam genoeg geacht word, dan zal ik in de sociale bedrijveneconomie mogen gaan werken voor één euro per uur bovenop mijn armelijke uitkering. Dan is er weer één werkende arme bijgecreëerd.
Ze vragen mij wat ik graag zou doen. Ik heb daar zeer uitvoerig op geantwoord, want ik heb toch wel een paar kwaliteiten en zeer veel uiteenlopende interesses. Ik kan goed vertalingen maken van Frans naar Nederlands bijvoorbeeld, mijn Nederlands is zo goed als foutloos (als we niet gaan discussiëren over een pannekoek of een pannenkoek). Daarbij heb ik ervaring als heftruckchauffeur en ben ik niet te lui om vrachtwagens te lossen.
Moest mijn geheugen niet zo slecht zijn, dan zou ik onmiddellijk terug in een magazijn willen werken.
Ik heb ook verteld over mijn nieuwe boek over de techniekfilosofie van Gilbert Hottois, ben die prof het boek gaan voorstellen en wacht nu tot hij het bestudeerd en gelezen heeft. Deze zomer zou hij antwoorden.
Verder ben ik bereid om zowat alles te doen wat ik KAN, maar ik heb nog nooit echt een kans gekregen op een vaste baan. En de enige keer dat ik een vast contract had, werd ik psychisch ziek en kon ik niks meer onthouden. Veel te hard gewerkt, burn-out heet dat dan. En zo beland je in de armoede en moet je rondkomen met een prutsuitkeringske.
|