![]() |
Berbers in Antwerpse scholen ?
document.write('');
![]() ![]() ![]() 5°C ![]() 7°C ![]() 10°C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() foto 1 van 3 © WKB ![]() ![]() Robert Voorhamme (SP.A) wil tweetaligheid allochtone kinderen benutten Dat allochtone kinderen thuis Arabisch spreken en op school Nederlands, is geen handicap, maar een pluspunt, vindt de Antwerpse schepen van onderwijs Robert Voorhamme (SP.A). Robert Voorhamme (SP.A) stelt voor om een ,,proeftuin''-school in te richten waar allochtone jongeren onderwijs krijgen in het Nederlands en tegelijk de kennis van hun moedertaal, bijvoorbeeld het Arabisch of het Berbers, kunnen vervolmaken. Daartoe mag voor Voorhamme het onderricht van het Frans als tweede taal naar een latere leeftijd opschuiven. ,,Vier op de tien kinderen in het basisonderwijs in Antwerpen spreken thuis een andere taal. In sommige buurten en scholen loopt dat op tot zes op de tien of nog veel meer. We moeten daar niet verkrampt op reageren. Beter is op die nieuwe werkelijkheid in te spelen'', vindt de schepen. Maar komt met dit voorstel de integratie niet in de verdrukking? De Antwerpse schepen beweerde zelf enkele jaren geleden dat het integratiebeleid gefaald heeft. Is dit geen toegift? Voorhamme vindt veeleer het tegendeel: ,,De instructietaal van ons onderwijs blijft het Nederlands. Dat moeten we vanaf het begin duidelijk maken. Maar het is te gek dat wij er blijven van uitgaan dat alle kinderen bij aanvang goed vertrouwd zijn met die instructietaal. Het is die houding die tot mislukkingen leidt. Ik pleit voor een schoolomgeving waar leerlingen met een andere thuistaal meer energie kunnen steken in de verwerving van het Nederlands.'' Extra jaar ,,Dat kan in de basisschool, maar bijvoorbeeld ook door een extra jaar bij het begin van het middelbaar, een soort 'taalbad Nederlands' voor wie de 'instructietaal' nog onvoldoende blijkt te beheersen. Brusselse scholen hebben die mogelijkheid al. Ik zou dat ook in Antwerpen willen.'' ,,En dan tegelijk de moedertaal van allochtone kinderen opwaarderen. Nu doen we alsof de thuistaal er niet toe doet, we gooien die kennis overboord. Terwijl de eindtermen aangeven dat meertaligheid voor de generatie van de toekomst erg belangrijk is. En deze allochtone generatie is al meertalig van huis uit. Dat moeten we in winst omzetten.'' Aangezien de schepen er de leerkrachten ook al op wees in de klassen niet te spreken over de cartoons, lijkt het mij zinvol dat de volgende schepen van onderwijs een Imam zal zijn ! |
Aboe Jahjah en Voorhamme worden nog de dikste vrienden.. :-)
Aboe ziet immers het Arabisch als een soort lingua franca voor alle Europese moslims. Maar bij gebrek aan scholing komt daar maar weinig van. Voorhamme geeft Aboe hoop. |
Allochtonen die het Nederlands beheersen, mogen van mijn part elke taal studeren die ze willen. Taalkennis is nooit een slechte zaak.
Ik ben tegenstander van allochtonen die graag wiskunde zouden krijgen in "hun taal", omdat ze het anders niet verstaan. Ze moeten maar eerst het Nederlands leren. What's next? Arabische ziekenhuizen? |
Het is duidelijk dat Voorhamme met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen deze uitspraak doet. Het voorstel zal echter nooit uitgevoerd worden, aangezien de socialisten nooit meer dan 50% zullen halen en andere partijen (op groen na) dit nooit zullen goedkeuren.
Daarenboven is het voorstel m.i. in strijd met de taalwetgeving. Praat voor de vaak dus... |
Ik hoop dat mijnheer Voorhamme wordt aangeklaagd bij het CGKR!
Waarom mogen Berbers en Arabieren onderricht krijgen in hun eigen taal, terwijl Han-chinezen, Mandarijn-chinezen, allerlei afrikanen met ieder hun eigen specifieke taal, Indiers met hun eigen specifieke taal, etc.. géén onderricht in hun moedertaal kunnen krijgen? Waar blijft je gelijkheidsbeginsel mijnheer Voorhamme? Zelfs de lesjes Frans zouden moeten wijken voor het Arabisch, Turks( was ie ook even vergeten) en Amazigh. Helpt altijd bij de sollicitaties later natuurlijk! |
Hell no
Berbers gaan geven in het officiële lespakket ? Dit slaagt werkelijk nergens op, dit werkt alleen de verdere integratie van de allochtone gemeenschap tegen |
Citaat:
|
vuile kanker socialisten
|
Citaat:
Het probleem van het voorstel is niet die paar lessen Berbers (dat kan me geen barst schelen) maar wel het feit dat men op die manier de hele taalwetgeving en dus in feite alle Vlaamse verworvenheden te grabbel gooit. Want welke taal zal er het meest gegeven worden, wanneer in Vlaanderen andere talen in het onderwijs toegelaten worden? Juist ja, het Frans. Dan krijgen we terug Franstalige scholen in Vlaanderen. En dan gaat het niet meer om sociaal zwakkere groepen, die men wil vooruithelpen (op zich een nobel doel), maar dan gaat het om verfransing van Vlaanderen! |
|
Citaat:
|
Citaat:
Hej, doen !!! kunnen walen en vlamingen eindelijk eens met elkaar spreken !!!! |
yippieee , ze kunne ineens de taal van hun moederland leren , en de gebruiken .............. zijn ze ineens klaar voor hub repatriëring naar hun thuisland :twisted:
go voorhamme , GO |
Indien de wereldvreemde schepen, Voorhamme, wat meer in de straten van Antwerpen zou rond wandelen en zich degelijk zou informeren, dan zou hij horen en weten dat de meeste kinderen en jongeren van Marokkaanse origine onder elkaar en met hun broers en zussen Nederlands spreken. Ook steeds meer jonge moeders (van Marokkaanse origine) voeden hun kinderen op in het Nederlands.
Bovendien zijn er (in Marokko) vier berbertalen (die onderling soms niet verstaanbaar zijn) én het Arabisch (de taal van de onderdrukker van de Berbers). De grootouders (ouders) spreken in Antwerpen slechts één van die berbertalen, een kleine minderheid spreekt een variant van het Arabisch, terwijl het klassiek Arabisch al helemaal niet wordt gesproken. Jongeren van Marokkaanse origine spreken vaak Nederlands onder elkaar, gewoon omdat ze elkaars taal (één van de berbertalen) niet begrijpen en de Arabisch sprekenden in Antwerpen verstaan geen Berbers en vice versa. Dus welke taal meent Voorhamme deze jongeren aan te leren? Dit wordt een Babylonische taalverwarring en zal het voor deze jongeren alleen maar complexer maken. Extra lessen Nederlands zou veel efficiënter zijn. Arabisch en de vier berbertalen hebben geen enkele affiniteit met het Nederlands. Het Berbers wordt niet geschreven (tenzij met tekentjes die op hiërogliefen lijken) en het Arabisch is qua structuur en grammatica erg beknopt. Zo worden er geen lidwoorden gebruikt en een woord kan meer dan vijf betekenissen hebben. Deze semitische taal is absoluut niet geschikt om als basis te dienen voor het aanleren of verdiepen van een germaanse taal (het Nederlands). Voor de meeste jongeren van Marokkaanse origine in Antwerpen, is Arabisch een vreemde taal... |
Citaat:
|
Citaat:
Lees eerst verschillende media voor ge begint te brullen gelijk nen aap |
Citaat:
Wat lezen wij in de besluiten van de Euro-Arab Parliamentary Dialogue Brussels, 20-23 June 2002 Item 2b: Arab Paper Citaat:
Een klets rond de oren en een bank achteruit. En tegen morgen 200 X 'Ik ben een slechte dhimmi'. mvg Harald. http://www.medea.be/index.html?page=0〈=en&doc=1153 |
http://www.kerknet.be/vic.onderwijs....taal%20def.pdf :
Is het stimuleren van de moedertaal nadelig voor het leren van de eigen taal? In Nederland werden onderwijsprojecten opgezet om het effect te meten van het stimuleren van de eigen taal op de taalvaardigheid in zowel de eigen taal als het Nederlands. Uit deze projecten werd duidelijk dat onderwijs in de moedertaal niet ten koste gaat van de taalvaardigheid in de tweede taal, het Nederlands. De taalvaardigheid in de eigen taal wordt er bovendien beter van. Men merkte dat de opvang van leerlingen in de moedertaal een aantal sociale en psychologische effecten had, die mogelijkerwijs ook de taalvaardigheid in de tweede taal positief beïnvloedden: - De erkenning van de eigen taal op school blijkt bevorderlijk voor een positief zelfbeeld en voor het eigen bewustzijn. - Door de eigen taal een plaats te geven op school, wordt bijgedragen aan een veilig klimaat waar kinderen zich op hun gemak voelen en zo gemakkelijker nieuwe leerervaringen opdoen. Men veronderstelt weleens dat allochtone kinderen hun tweede taal pas goed kunnen leren als de vaardigheid in hun eerste taal goed ontwikkeld is. De vaardigheid in de tweede taal zou afhankelijk zijn van de vaardigheid die men in de eerste taal heeft. ‘Hoewel de precieze afhankelijkheidsrelatie nog onduidelijk is, komt uit vele onderzoeken naar voren dat meer aandacht voor de eerste taal, niet betekent dat de tweede taal minder snel geleerd wordt. Door de eigen taal een plaats te geven op school wordt het belang onderkend van het aansluiten bij en voortbouwen op de (taal)kennis die het kind mee naar school neemt, waardoor ook de overgang tussen thuis en school minder groot is, en kinderen en ouders zich meer bij school betrokken voelen. Dit heeft een positieve invloed op de algehele ontwikkeling van het kind, en mogelijk daardoor ook op de tweede taal verwerving. Stimuleren van de eigen taal in het gezin is niet nadelig voor het leren van het Nederlands. Aandacht voor de moedertaal heeft een positieve invloed op de algemene ontwikkeling. Daardoor kan ook de Nederlandse taalontwikkeling gestimuleerd worden. ' Tot zover het citaat. Al die positieve effecten, dat willen wij toch niet, hé?? Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we zouden toestaan dat kinderen zich goed voelen op school, en o ramp, zelfs een positief zelfbeeld zouden ontwikkelen. En ouders die zich bij de school betrokken voelen, daar moet nu eens paal en perk aan gesteld worden, zie ! Dat is als het oversteken van de Rubicon. Voor we het beseffen staat Attila weer voor de deur! |
Citaat:
Overigens heeft de nefaste ervaring in de VS met onderwijs in migrantentalen al aangetoond dat dit een heilloos spoor is. |
In de VS werd het project waarbij Spaanstaligen onderwijs en onderricht kregen in de eigen taal, het Spaans, stopgezet op vraag van de Spaanstaligen zelf. De Spaanstaligen vonden dat dit project hen eerder nadeel toebracht en uitsloot en niet toeliet om ten volle te parciperen aan de Amerikaanse samenleving, waarin de taal, het (Amerikaans) Engels, zowat het enige bindmiddel is. Door onvoldoende kennis van de gemeenschappelijke taal, werden hun kansen kleiner.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be