Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   [size=18]Kantelende en ladingverliezende vrachtwagens.....?? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4661)

lamenielachen 18 juli 2003 19:18

Alle excuses ten spijt zijn daar maar enkele directe oorzaken.
1- Overdreven snelheid.
2- Slecht onderhoud; vb. remmen aanhanger werken slecht.
3- Slecht stuwen van de lading.

Dus steeds fout van transporteur of chauffeur.
Aangezien dit hier in België dagelijkse kost aan het worden is. Dat dit zowel aan de economie (verlet), als aan de staat, (inzetten hulpdiensten en ploegen) hopen geld kost, zou ik voorstellen deze kosten direct te verhalen op de veroorzaker. Bijkomend zware boetes hanteren voor zowel chauffeur als vervoerfirma. Zelfs intrekken rijbewijs indien vast staat dat de chauffeur onachtzaam was of te snel reed in de gegeven omstandigheden. Bijkomend nog, algemeen overhaalverbod in een straal van ca 1km. op, op en afritten. Bij regen of gladde wegen, algemeen overhaalverbod tussen vrachtwagens onderling.
Toch al dikwijls meegemaakt, bij zware regen of sneeuwval dat het verkeer verzichtiger aandoet en langzaam achter mekaar rechts gaat rijden, er dan toch nog kamikaze piloten met vrachtwagen gewoon door razen alsof er niets aan de hand is.

omaplop 8 september 2003 11:01

Op een ander forum heb ik een tijd geleden ook al dit onderwerp aangekaart.
Ik vind dat mensen die effectief schade lijden door in de file te staan omwille van een verlies aan lading, schadevergoeding moesten eisen.

Daardoor zouden de beladers er beter op letten dat hun vracht stevig vastligt, want daar zit meestal de fout: te vlug laden en gewoon erop hopen dat alles zal blijven liggen!

TomB 9 september 2003 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
Op een ander forum heb ik een tijd geleden ook al dit onderwerp aangekaart.
Ik vind dat mensen die effectief schade lijden door in de file te staan omwille van een verlies aan lading, schadevergoeding moesten eisen.

Daardoor zouden de beladers er beter op letten dat hun vracht stevig vastligt, want daar zit meestal de fout: te vlug laden en gewoon erop hopen dat alles zal blijven liggen!

Je schijnt te vergeten dat een rijbewijs u een privilege geeft om de wegen te gebruiken; niet een recht op filevrije wegen.

dejohan 9 september 2003 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen
Alle excuses ten spijt zijn daar maar enkele directe oorzaken.
1- Overdreven snelheid.
2- Slecht onderhoud; vb. remmen aanhanger werken slecht.
3- Slecht stuwen van de lading.

Dus steeds fout van transporteur of chauffeur.
Aangezien dit hier in België dagelijkse kost aan het worden is. Dat dit zowel aan de economie (verlet), als aan de staat, (inzetten hulpdiensten en ploegen) hopen geld kost, zou ik voorstellen deze kosten direct te verhalen op de veroorzaker. Bijkomend zware boetes hanteren voor zowel chauffeur als vervoerfirma. Zelfs intrekken rijbewijs indien vast staat dat de chauffeur onachtzaam was of te snel reed in de gegeven omstandigheden. Bijkomend nog, algemeen overhaalverbod in een straal van ca 1km. op, op en afritten. Bij regen of gladde wegen, algemeen overhaalverbod tussen vrachtwagens onderling.
Toch al dikwijls meegemaakt, bij zware regen of sneeuwval dat het verkeer verzichtiger aandoet en langzaam achter mekaar rechts gaat rijden, er dan toch nog kamikaze piloten met vrachtwagen gewoon door razen alsof er niets aan de hand is.

Ik denk dat jou oorzaken te herleiden zijn tot een té concurentiële transportsector, waar alles snelsnel moet gaan, waar je wel moet sjoemelen en rosico's nemen om overeind te blijven. Ze zouden beter wat meer controleren, en ook de transporteur bovenop de chauffeur boetes geven, en de boetes hoger maken dan de winsten die je kunt krijgen door te sjoemelen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be