![]() |
Paniek & Pandemie
[SIZE=4]Azeri Doctors Blame Bird Flu for Death of 2 Girls[/SIZE]
Created: 05.03.2006 14:35 MSK (GMT +3), Updated: 14:39 MSK document.write(get_ago(1141558776)); MosNews Two girls from a family hospitalized on suspicion of contracting bird flu have died in Azerbaijan, Interfax news agency reported. Six members of their family were rushed to a hospital earlier this month. “Those hospitalized have been diagnosed with acute pneumonia, but the cases arouse a great deal of suspicion,” Azerbaijan’s Deputy Health Minister Abbas Velibekov said. Girls, the daughters of the head of the family, died few days ago, he reported. Experts continue laboratory tests. Blood samples have also been sent to London. The family lives in Azerbaijan’s Salyany district and keeps poultry. Azerbaijan, which lies at the crossroads of Asia and Europe, discovered the H5N1 strain of bird flu among wild birds last month. Bird flu has since affected a poultry farm near the capital Baku. bron : http://www.mosnews.com/news/2006/03/...rbirdflu.shtml Laten we hopen dat dit niet waar is. Mocht dit wel waar zijn : paniek is een slechte raadgever. |
Mijn kat heeft al sinds eind vorige week ophokplicht, ;-)
Dat wil zeggen dat hij enkel nog op terras mag, als ik erbij ben. Mijnheer is namelijk zot van vogels, ... Dit is een ziekte die zowiezo al heel snel, en heel grillig verspreid, een paar weken zat het nog in Turkije, nu zit het al in Zweden... Het is duidelijk, dat de incubatietijd lang genoeg is, om een besmet dier toch nog duizenden km 's te laten vliegen, ofwel is de besmettingsgraad zo hoog, dat het heel makkelijk overzet, en op die manier zo snel vooruitgaat. Het moet goed in het oog gehouden, worden, wilde vogels zijn immers niet te controleren, en het enige wat je kan hopen, is dat door die trekroutes in kaart te brengen je inderdaad ongeveer een idee hebt, van wat en hoe. Maar als een kat het kan krijgen en er van kan dood gaan, wat is dan de kans dat het beest het overzet, naar andere zoogdieren, of mensen... en hebben we hier met iets te doen dat heel rap muteert, of met iets dat de universele combinatie heeft, om hem met vreemd DNA te gaan mengen... Of maakt het enkel een toxine aan dat bij het eten van besmette dieren, dodelijk is... Stof om over na te denken, en niet te veel te vogelen, ;-) allé, zo wat op te letten met vogels. |
Citaat:
Citaat:
Intussen denkt men dat het zich niet via trekvogels verspreidt aangezien de gevolgde routes niet kloppen en de verspreiding plaatsvindt in de verkeerde periode van het jaar. Maar dat de oorzaak ligt in het binnendringen van besmette vogeluitwerpselen in de voedselketen via vis. Citaat:
Eén van de grootste angsten is dat een mens die de 'mensengriep' heeft het krijgt, waardoor beide virussen informatie kunnen uitwisselen tot een nieuw virus met de pathogeniteit van H5N1 en de mogelijkheid om zich makkelijk via mensen te verspreiden, van het mensenvirus. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Btw, las vandaag dan weer in de krant dat men hier zich nog geen zorgen moet maken over katten. Tja. Ik weet het ook niet. |
Ik stel me daar toch vragen bij. Het wordt gezegd alsof het al 100% zeker zou zijn dat die kat door H5N1 gestorven zou zijn...
Hoeveel mensen hebben er geen kat, moet iedereen nu bang zijn van zijn geliefde huisdier? |
Lijkt me een domme maatregel, die ophokplicht voor katten.
Mensen worden enkel besmet als ze erg dicht op hun dieren leven, ik zou niet graag opgehokt zitten met een half dozijn katten die mogelijk besmet zijn... Is dit een wetenschappelijke maatregel of een ambtenarenkunstenvliegwerkje ? Het hele vogelgriepverhaal is sowieso een groot stuk massahysterie ( en big business voor de pharma !) Denk je nu echt dat in 99 2000 2001 2002 2003 2004 en 2005 niet hier en daar een mens is gestorven aan een gemuteerd griepvirus na contact met kip, varken of kat ? Waarom het nu plots een acute pandemische dreiging is, is me een raadsel. Argumenten ? Het past wel perfekt in het plaatje van de overheid die z'n slachtofferburgertjes dag en nacht moet beschermen :roll: |
Misschien ben ik totaal verkeerd... Maar ik vind het niettemin vreemd dat men zo'n paniek zaait rond een griep die in Vijf jaar nog geen 1000 slachtoffers heeft gemaakt terwijl er elk jaar duizenden belgen zijn die sterven aan H1N1 en H2N1.
Maar ik hou mij dan ook niet echt bezig met geneeskunde of biologie... |
Citaat:
Volgens mij is vogelgriep gewoon een 'externe vijand' om toch wat nationale eenheid te creëren nu we niet gaan meevoetballen op het WK ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of rondlopen in zo'n wit astronautenpak ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Oorspronkelijk dacht men dat katten het virus niet konden krijgen, nu men gemerkt heeft dat dat wel zo is denkt men natuurlijk aan bovenstaand scenario. Indien een kat besmet wordt krijgt het virus de kans om gewoon te raken aan 'de omgang' met een zoogdier (slecht nieuws dus voor de mens) en natuurlijk... u kan zich al voorstellen dat het niet goed is dat u uw troetel hartelijk knuffelt nadat die een besmette vogel heeft opgepeuzeld want het zou kunnen dat u het ook krijgt (dit is wel nog nooit gebeurt, maar men mag het virus er natuurlijk ook de kans niet toe geven). Citaat:
Probleem is dat de mortaliteit iets meer dan 50% bedraagt, en er een incubatietijd is van ±10 dagen. Als je weet dat de mens tegen dit virus zo goed als geen bescherming heeft (maar het virus het afweersysteem van de mens misbruikt zodat het destructief werkt) kan je je indenken wat dit virus kan aanrichten indien we doen alsof onze neus bloed. Daarbij zijn alle pandemies van de vorige eeuw uitgelokt door HxNx gevallen... Mja, 't is natuurlijk niet om iemand schrik te doen krijgen ofzo. Angst is sowieso negatief want slecht voor je afweersysteem. Maar op dit virus moeten we ons gewoon voorbereiden, en als we dat doen zullen we 't ook wel overleven ... maar als een deel van de bevolking doet alsof zijn neus bloed, de feiten ontkend (of slecht geînformeerd is) dan hebben we een probleem ... |
Citaat:
Niet dat dat minder erg is natuurlijk! Maar het virus dat er nu zit aan te komen is vooral geïnteresseerd in jonge en gezonde mensen, plus heeft een fataliteit van iets meer dan 50%, wat natuurlijk ietsje meer is dan 1000 mensen op 10 000 000. Het gaat dus vooral om het potentiëel dat dit virus heeft. |
Citaat:
Dat zou een oplossing kunnen zijn in de zin dat het in ieder geval kan voorkomen dat zo'n recombinatie gebeurt. Probleem is wel dat het praktisch niet haalbaar is, en dat niet in het minst omwille van de incubatietijd (mensengriep is ook zo'n 3-5 dagen zeker?)... De mensen die vogelgriep hebben moeten natuurlijk sowieso 'opgehokt' worden. |
Ik vraag mij af wie er al die onzin nog gelooft ? Op wat oudjes na en onze politici en media na, ken ik niemand die zich laat gek maken door een griepje.
|
Citaat:
Ik lees toch iets anders op de site van WHO, lees vooral de laatste zinnen : only four strains, mild symptoms, en H5N1 als uitzondering History and epidemiology. Influenza viruses are normally highly species-specific, meaning that viruses that infect an individual species (humans, certain species of birds, pigs, horses, and seals) stay “true” to that species, and only rarely spill over to cause infection in other species. Since 1959, instances of human infection with an avian influenza virus have been documented on only 10 occasions. Of the hundreds of strains of avian influenza A viruses, only four are known to have caused human infections:H5N1, H7N3, H7N7, and H9N2. In general, human infection with these viruses has resulted in mild symptoms and very little severe illness, with one notable exception: the highly pathogenic H5N1 virus |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be