Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Een op vijf parlementsleden verkozen in 2005 is een vrouw (https://forum.politics.be/showthread.php?t=46628)

cookie@vws 6 maart 2006 21:30

Een op vijf parlementsleden verkozen in 2005 is een vrouw

Een op vijf parlementsleden verkozen in 2005 is een vrouw (Belga) Vrouwen blijven wereldwijd over het algemeen in de minderheid in parlementen. Van de parlementsleden die in 2005 werden verkozen, is 20 procent vrouwelijk, zo meldt de Interparlementaire Unie (IPU) maandag.
"Er wordt vooruitgang geboekt, maar vrouwen blijven sterk in de minderheid in de parlementen wereldwijd", zegt IPU in de aanloop naar de internationale Vrouwendag op 8 maart. In de 39 parlementen die in 2005 werden verkozen, behaalden 1.548 vrouwen een zitje, goed voor 20 procent. In 2000 bedroeg dat aantal nog 11 procent. In totaal was 16,3 pct van de parlementsleden eind 2005 vrouwelijk, terwijl dat in 2004 nog 15,7 pct was. Sinds 1995 is er een trage vooruitgang merkbaar: toen was namelijk slechts 11,3 pct van de parlementsleden wereldwijd vrouwelijk, aldus nog IPU. Rwanda staat door een wettelijke quota helemaal bovenaan met 48,8 procent vrouwelijke volksvertegenwoordigers, gevolgd door Zweden (45,3%) en Noorwegen (37,9%). Finland, Denemarken, Nederland, Cuba en Spanje tellen 36 procent vrouwen in hun Kamer.(voc)

En dan durft men nog te spreken van apenland....

Internaut 6 maart 2006 21:35

Niets op tegen (ben zelf een man). Al vind ik niet dat dit met een quota moet vastgelegd worden, ze dienen evenveel kansen te krijgen als mannen.
Door een quota te leggen kan kwaliteit verloren gaan omdat bv een getalenteerd iemand opzij gezet word omdat er verplicht een vrouw dient te komen.
De beste vrouwelijke politica (en toevallig ook één van de knapste, althans volgens de huidige norm) voor mij persoonlijk is Marie-rose Morel.

BigF 6 maart 2006 22:50

Quota zijn behoorlijk ondemocratisch.
En Marie-Rose Morel is nog veel erger.

joske 7 maart 2006 16:39

Straks zijn alle verkozenen vrouwen,en staan de mannen aan den dop.

Jazeker 7 maart 2006 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Internaut (Bericht 1571792)
Niets op tegen (ben zelf een man). Al vind ik niet dat dit met een quota moet vastgelegd worden, ze dienen evenveel kansen te krijgen als mannen.
Door een quota te leggen kan kwaliteit verloren gaan omdat bv een getalenteerd iemand opzij gezet word omdat er verplicht een vrouw dient te komen.

Compleet akkoord.

Citaat:

De beste vrouwelijke politica (en toevallig ook één van de knapste, althans volgens de huidige norm) voor mij persoonlijk is Marie-rose Morel.
Stuk minder akkoord.

Pietje 7 maart 2006 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Internaut (Bericht 1571792)
De beste vrouwelijke politica voor mij persoonlijk is Marie-rose Morel.

Was je nuchter, toen je dit neertypte ??

Jazeker 7 maart 2006 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 1572337)

Ik betwijfel het :?

Geertje 7 maart 2006 18:26

Het parlement van Cuba.:-o

Zowaar een meer democratisch land dan België. (volgens de politiek-correcten dan toch) :lol:

Bob 7 maart 2006 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 1572337)

Vraag is wel of de spa-top nuchter was, toen ze freya vdb als minister kozen.

TheBlackadder 8 maart 2006 10:56

Bij het oorspronkelijke artikel is wel even vergeten dat in Rwanda het parlement amper macht heeft. Ze kunnen weinig meer dan ja knikken (en af en toe wat discussieren) als de president iets zegt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be