Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   "Vlaanderen ligt niet wakker van onafhankelijkheid" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4686)

H. Guderian 19 juli 2003 16:55

"Veel Vlamingen willen belg blijven." Nog zo'n belgicistisch dooddoenertje dat tot op den draad versleten is.
Vlaanderen ligt evenmin wakker van andere politieke thema's en van belgië nog veel minder. Maar almaar meer mensen ondervinden dat belgië vierkant draait en dat (een volgende stap naar) meer autonomie en onafhankelijkheid wenselijk is voor een beter beleid. Die signalen dringen door in het politieke veld.

De frank is gevallen voor de euro. De tricolore oprispingen rond het koningshuis sterven uit, in de sport is - een paar uitzondering zoals de Rode Duivels buiten beschouwing gelaten - van een nationaal belgisch gevoelen nog nauwelijks sprake. De meeste sportbonden zijn gesplitst. De grote Vlaamse voetbalclubs zijn de Waalse invloed in de KBVB meer dan beu.

Mieke 79 19 juli 2003 17:22

De meerderheid van de Vlamingen noemt zich eerder Belg dan Vlaming... Punt uit.

H. Guderian 19 juli 2003 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79

Juist, maar die meerderheid slinkt. Wij groeien aan... 8)

Mieke 79 19 juli 2003 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door H. Guderian
Citaat:

En wanneer wordt de minderheid de meerderheid? Nooit! :lol:

Dimitri 19 juli 2003 17:28

Citaat:

Hoe weet je dat?

H. Guderian 19 juli 2003 17:29

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Zeg jij (je neemt jouw wensen voor werkelijkheid)! Eens de oorlogsgeneratie er niet meer is, zullen we wel zien. Want in die generatie zitten de meeste en ferventste belgicisten.

Lorens 19 juli 2003 17:50

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Zeg jij (je neemt jouw wensen voor werkelijkheid)! Eens de oorlogsgeneratie er niet meer is, zullen we wel zien. Want in die generatie zitten de meeste en ferventste belgicisten.

En eens die bekrompen vlamingen die denken dat ze nog in de tijd van Leuven Vlaams leven er 'niet meer is' zullen we opnieuw eens zien.

Doomy 19 juli 2003 18:37

Ik voel mij in ieder geval eerder West-Vlaming. En de groep mensen die zich van hun provinciale identiteit bewust worden groeit. Wat men tegenwoordig "Vlaming" noemt betekent volgens mij eerder "Groot-Antwerpenaar".

Bruno* 19 juli 2003 21:05

Juist.

Distel 19 juli 2003 22:15

Ah, volgens Opperhoofd Hans is een Vlaming dus een inwoner van O- en W-Vlaanderen, Tacitus is het er dan weer mee eens dat het eigenlijk een Groot-Antwerpenaar is. Je zou dan op zijn minst verwachten dat ze een beetje consistent blijven wanneer ze uit hun nek lullen, maar zelfs dat lukt niet. :lol: :lol:

Knuppel 19 juli 2003 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Ik voel mij in ieder geval eerder West-Vlaming. En de groep mensen die zich van hun provinciale identiteit bewust worden groeit. Wat men tegenwoordig "Vlaming" noemt betekent volgens mij eerder "Groot-Antwerpenaar".

We weten onderhand dat jij een 'groot-Antwerpen' fobie hebt Doomy.

Ik ben Limburger maar voel me gewoon Vlaming. Hou op met van mij een 'Groot-Antwerpenaar te maken! Antwerpen is gewoon Antwerpen en een deel van Vlaanderen, net zoals Oost en West-Vlaanderen trouwens! :evil:

Tantist 19 juli 2003 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:

Ik ben Limburger maar voel me gewoon Vlaming. Hou op met van mij een 'Groot-Antwerpenaar te maken! Antwerpen is gewoon Antwerpen en een deel van Vlaanderen, net zoals Oost en West-Vlaanderen trouwens! :evil:

Het is vrij simpel: als Doomy dat echt vindt, en volgens het ISPO zijn er wel degelijk een percentje mensen die zich eerder associëren met hun stad of provincie ipv met Vlaanderen of België dus dat kan, dan hoeft ie maar een beweging op te richten, of een partij die zijn idealen waar maakt. Dat hebben de flaminganten gedaan.

zorroaster 21 juli 2003 13:01

Citaat:

Vandaar dat Antwerpen niet één minister heeft in de federale regering, huilebalk?

Paulus de Boskabouter 21 juli 2003 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:

Citaat:

Het is vrij simpel: als Doomy dat echt vindt, en volgens het ISPO zijn er wel degelijk een percentje mensen die zich eerder associëren met hun stad of provincie ipv met Vlaanderen of België dus dat kan, dan hoeft ie maar een beweging op te richten, of een partij die zijn idealen waar maakt. Dat hebben de flaminganten gedaan.

En, wens je hem niet veel succes toe?

Paulus de Boskabouter 21 juli 2003 14:29

Citaat:

Citaat:

Aheum.. limburgers zijn voor mij ook geen Vlamingen.
Belgen, DAT wel.

Jan van den Berghe 21 juli 2003 19:38

Citaat:

Ik voel mij in ieder geval eerder West-Vlaming. En de groep mensen die zich van hun provinciale identiteit bewust worden groeit.

En waarop baseert u zich om tot dit besluit te komen? De opgang van de provinciale partijen? Welke dan wel? De aanvragen voor pronciale referenda?

Jan van den Berghe 21 juli 2003 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Inderdaad. Bij de eerstkomende Vlaamse parlementsverkiezingen komt "Doomy" dus op met een nieuwe partij: het Westhoeks Blok.

ossaert 22 juli 2003 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Ik voel mij in ieder geval eerder West-Vlaming. En de groep mensen die zich van hun provinciale identiteit bewust worden groeit.

En waarop baseert u zich om tot dit besluit te komen? De opgang van de provinciale partijen? Welke dan wel? De aanvragen voor pronciale referenda?

Ik vermoed dat Doomy's onderschrift alles zegt, 'Boert kleene, boert alleene'. Bij ons in de streek heette dat 'Elke puit op zijne kluit'. Het is soms angstwekkend te zien hoeveel (West-?)Vlaamse jongeren nog steeds niet onder de schaduw van hun eigen kerktoren uit komen...

Doomy 22 juli 2003 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Ik vermoed dat Doomy's onderschrift alles zegt, 'Boert kleene, boert alleene'. Bij ons in de streek heette dat 'Elke puit op zijne kluit'.

Hé, da's ook een leuke! Weet wel dat dit eigenlijk de logika van de Vlaams-nationalisten is. Ik ben alleen een beetje konsekwenter dan hen. :D Zie de diskussie over het individuele zelfbeschikkingsrecht op het forum "Het verdiepen van de democratie" (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4976).

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Het is soms angstwekkend te zien hoeveel (West-?)Vlaamse jongeren nog steeds niet onder de schaduw van hun eigen kerktoren uit komen...

Wees gerust, ik heb al rondgereisd in de wereld en weet heus wel wat er allemaal in de wereld te rapen valt. Meer zelfs: vreemdelingen zonder slechte bedoelingen en met respekt voor de plaatselijke bevolking zijn welkom in mijn woonplaats. Wat dit betreft sta ik meer open voor de buitenwereld dan veel Antwerpsblokkers. Ik vind alleen dat het zelfbeschikkingsrecht van individuen, volkeren/gemeenschappen, regio's/staten, en overheden op principieel gelijke voet moet worden behandeld. Zie de diskussie over het individuele zelfbeschikkingsrecht op het forum "Het verdiepen van de democratie" (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4976).

Jan van den Berghe 22 juli 2003 18:57

Citaat:

Meer zelfs: vreemdelingen zonder slechte bedoelingen en met respekt voor de plaatselijke bevolking zijn welkom in mijn woonplaats.

Dat is inderdaad gemakkelijk te zeggen door iemand die woont in een gebied waar het aantal vreemdelingen waarschijnlijk nog niet eens de 0,00000000000001 % overstijgt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be