Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   nederlanders en belgen zijn de beste (https://forum.politics.be/showthread.php?t=46932)

Hertog van Gelre 18 maart 2006 02:02

nederlanders en belgen zijn de beste

Citaat:

[SIZE=4]Nederlanders: loyaal, betrokken en gemotiveerd.[/SIZE]

Bron: NRC Handelsblad, donderdag 16 maart 2006.

In Nederland werken de loyaalste en meest gemotiveerde werknemers van Europa. Ook zijn Nederlandse medewerkers erg betrokken bij hun werk. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Effectory naar de tevredenheid van werknemers in Europa met hun baan. Effectory heeft het afgelopen half jaar Europees onderzoek verricht in landen zoals Groot-Brittanie, Zweden, Belgie, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Ialie en Nederland...(...)Ook blijken Nederland zich het meest met de organisatie of het bedrijf waarvoor ze werken te identificeren. Zweden het minst. Op de Belgen na, zijn Nederlanders ook de meest tevreden werknemers.
Tsja, we lijken dan toch op elkaar....

Jan van den Berghe 18 maart 2006 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 1585591)
Tsja, we lijken dan toch op elkaar....

"Neen!" zal de Grote Leider-Voorzitter, Hans I le Grand, uitroepen. Dan zal hij het hebben over de Zuid-Belgen die niet onmiddellijk bekend staan als loyale en tevreden werknemers... ;-)

Jaani_Dushman 18 maart 2006 11:29

Citaat:

...de loyaalste en meest gemotiveerde werknemers van Europa. [...] erg betrokken bij hun werk.[...] het meest met de organisatie of het bedrijf waarvoor ze werken te identificeren. Zweden het minst.
De Nederlanders lijken me toch maar gewillige slaafjes van het kapitalistisch systeem ;)
Geef mij maar de Zweden.

van Maerlant 18 maart 2006 12:03

We zijn toch allemaal Nederlanders?

Tantist 18 maart 2006 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 1585867)

Dat dacht ik ook.

Jaani_Dushman 18 maart 2006 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 1585867)

Sire, il n' y a pas de Grand-Hollandais...

Sneta 18 maart 2006 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1585882)
Dat dacht ik ook.

Dat dacht ik niet

van Maerlant 18 maart 2006 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1585914)
Sire, il n' y a pas de Grand-Hollandais...

We wonen allemaal in de Nederlanden, of niet soms?

Jaani_Dushman 18 maart 2006 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 1586320)
We wonen allemaal in de Nederlanden, of niet soms?

Ik woon in Vlaanderen. Niet Groot-Nederland, Heel-Nederland, Benelux, Dietsland, Groot-Germanië, België, 17 provinciën, Verenigde Nederlanden of wat dan ook. Gewoon Vlaanderen.

Jan van den Berghe 18 maart 2006 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1586340)
Ik woon in Vlaanderen. Niet Groot-Nederland, Heel-Nederland, Benelux, Dietsland, Groot-Germanië, België, 17 provinciën, Verenigde Nederlanden of wat dan ook. Gewoon Vlaanderen.

Vlaanderen is een deel van de Nederlanden. Of u dat nu leuk vindt of niet. Daarenboven delen we als Vlamingen in de Nederlandse cultuur, net als de Oostenrijkers ook in de Duitse cultuur delen.

Jaani_Dushman 18 maart 2006 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1586341)
Vlaanderen is een deel van de Nederlanden. Of u dat nu leuk vindt of niet. Daarenboven delen we als Vlamingen in de Nederlandse cultuur, net als de Oostenrijkers ook in de Duitse cultuur delen.

We delen de Nederlandse taal, de Westerschelde en de raad van bestuur van Fortis. Daar houdt het op.

van Maerlant 18 maart 2006 18:38

Geografisch gezien liggen we in de Nederlanden.

Jan van den Berghe 18 maart 2006 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1586365)
We delen de Nederlandse taal, de Westerschelde en de raad van bestuur van Fortis. Daar houdt het op.

We delen dezelfde taal, een enorme brok geschiedenis, veel leef- en eetgewoonten, doen en laten. Enzovoort.

U echter die beweert dat er blijkbaar een onverkomelijke kloof tussen beide is, wat mogen dan wel de verschillen zijn?

Jaani_Dushman 18 maart 2006 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1586374)
U echter die beweert dat er blijkbaar een onverkomelijke kloof tussen beide is, wat mogen dan wel de verschillen zijn?

Ik vind zelfs dat de kloof Vlamingen-Nederlanders groter is dan de kloof Vlamingen-Walen. De Nederlandse cultuur lijkt veel meer op de angelsaksische. De Vlaamse is een combinatie tussen de Franse en de Duitse.
Net als Amerikanen zullen de Nederlanders veel sneller vriendelijk doen tegen onbekenden. Vlamingen vragen zich dan direct af: wat wil die van mij?
Voor een Vlaming maakt het ook niet uit hoe iets gereld wordt, als het maar geregeld wordt (desnoods via kenissen die het wel voor je in orde brengen). In de angelsaksische wereld moet alles dan weer piekfijn geörganiseerd worden. Maar zo'n wereld is dan weer te beklemmend voor de Vlamingen.

Jan van den Berghe 18 maart 2006 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1586396)
Ik vind zelfs dat de kloof Vlamingen-Nederlanders groter is dan de kloof Vlamingen-Walen. De Nederlandse cultuur lijkt veel meer op de angelsaksische. De Vlaamse is een combinatie tussen de Franse en de Duitse.
Net als Amerikanen zullen de Nederlanders veel sneller vriendelijk doen tegen onbekenden. Vlamingen vragen zich dan direct af: wat wil die van mij?
Voor een Vlaming maakt het ook niet uit hoe iets gereld wordt, als het maar geregeld wordt (desnoods via kenissen die het wel voor je in orde brengen). In de angelsaksische wereld moet alles dan weer piekfijn geörganiseerd worden. Maar zo'n wereld is dan weer te beklemmend voor de Vlamingen.

Nu moet u mij eens een paar voorbeelden geven van het feit dat de Nederlandse meer op de Angelsaksische zou zijn gebaseerd dan de Vlaamse?

En heeft u al ooit in een van de dorpen van Zeeuwse eilanden geweest? Daar zijn ze pas achterdochtig!

Binnen Vlaanderen zijn er trouwens heel grote verschillen: iemand uit de Westhoek is heel gesloten; in het Pajottenland is men dan weer open en heel vriendelijk voor onbekenden. In de Westhoek bekijkt men de zaak eerst grondig en praat erover met de bekenden. Pas na veel wikken en wegen komt er toenadering. Heel anders in het Pajottenland waar de deuren zo opengaan!

Jaani_Dushman 18 maart 2006 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1586416)
in het Pajottenland is men dan weer open en heel vriendelijk voor onbekenden.

Ik heb dat vooral met Limburgers. Als er op de trein een wildvreemde met u begint te praten, is het bijna altijd een Limburger.

Maar de verschillen tussen Vla en Nl is vooral een kwestie van aanvoelen . Daarover beginnen te discussiëren, wordt automatisch een welles-nietes spelletje.

van Maerlant 18 maart 2006 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1586421)
Ik heb dat vooral met Limburgers. Als er op de trein een wildvreemde met u begint te praten, is het bijna altijd een Limburger.

Maar de verschillen tussen Vla en Nl is vooral een kwestie van aanvoelen . Daarover beginnen te discussiëren, wordt automatisch een welles-nietes spelletje.

Ik heb al gemerkt daar Limburgers nog grotere 'nekken' zijn dan Antwerpenaars. Clichés kloppen blijkbaar niet altijd.

Jan van den Berghe 18 maart 2006 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1586421)

M.a.w. geen objectieve verschillen die aanleiding kunnen geven tot opvattingen als de uwe.

Jaani_Dushman 18 maart 2006 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1586436)
M.a.w. geen objectieve verschillen die aanleiding kunnen geven tot opvattingen als de uwe.

Is iets subjectiefs minderwaardig aan iets objectiefs?

Jan van den Berghe 18 maart 2006 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1586483)
Is iets subjectiefs minderwaardig aan iets objectiefs?

Ja, omdat het bij andere mensen anders kan overkomen. Ik voel die verschillen die u beschreef, niet als Vlaams-Nederlandse tegenstellingen, maar als verschillen die voorkomen binnen ons Nederlands taal- en cultuurgebied. Verschillen die voorkomen tussen Vlamingen EN Nederlanders. De Westhoek is het Pajottenland niet. En de Zeeuwse dorpen zijn de Randstad niet. Nederlands-Limburg is de Achterhoek niet. Stad Antwerpen is de Kempen niet. Enzovoort.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be