Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   mens in dienst van de religie of religie in dienst van de mens? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=46987)

Karma 19 maart 2006 22:33

mens in dienst van de religie of religie in dienst van de mens?

Wat denk je, staan de mensen in dienst van de religie of staat de religie in dienst van de mensen?

Een voorbeeld:

Islamieten moeten vijf keer per dag bidden. Je zou dus denken, de mens in dienst van de religie. Maar toch, vijf maal door de knieen gaan (volgens een bepaald ritueel) is eigenlijk een goede turnoefening. Religie dus in dienst van de mens.

Vasten of ramadan: in dienst van de religie? Of religie in dienst van de mens? (ontslakken van overtollige gifstoffen).

En als men de heilige geschriften op die manier gaat lezen komt men er nog veel tegen.

Eternity 20 maart 2006 08:22

Ongelovigen afslachten (zowel terug te vinden in bijbel, koran als thora) = in dienst van de mens, goed middel tegen overbevolking?

Onverdraagzaamheid tov andere levensvisies = de eigen superioriteit beschermen (NATUURLIJK zijn WIJ superieur)

Verrijking der clera = noodzakelijk om de bevolking arm & down to earth te houden.

Nu moet ik alleen nog beslissen welke Godsdienst ik ga belei (ij) den, zo'n voordelen kan ik niet laten schieten.

Apocalyps 20 maart 2006 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eternity (Bericht 1588150)

Nu moet ik alleen nog beslissen welke Godsdienst ik ga belei (ij) den, zo'n voordelen kan ik niet laten schieten.

Lijst van religies

Probeer ze allemaal eens uit zou ik zeggen, wees er wel van bewust dat het tot onherroepelijke psychische stoornissen en aftakeling van de hersenfunctie kan lijden, zoals; depressie, verwardheid, dementie, paranoia, hallucinatie..enzv. Je bent gewaarschuwd!

Eternity 20 maart 2006 10:12

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_religies

Geitendom :-D:-D

lombas 20 maart 2006 10:30

Zoals mijn handtekening het al doet vermoeden, ik verwerp alle religie.

King of beggars and fleas 20 maart 2006 10:38

de sabbat is er voor de mens en niet de mens voor de sabbat

Lutifer 20 maart 2006 10:41

mensen hebben blijkbaar behoefte aan structuur, bepaalde religieuze voorschriften spelen daarop in maar hetzelfde kan je hebben bij niet-religieuze voorschriften.
mensen hebben ook een religieuze of filosofische? behoefte, ze creeerden dus religies en in die zin zou ik zeggen dat religie wel ten dienste staat van de mens en ruimer van de maatschappelijke structuren (meestal helaas).

eno2 20 maart 2006 16:34

De religie in dienst van de religie en de mens in dienst van de mens.

Karma 20 maart 2006 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps (Bericht 1588171)
Lijst van religies

Probeer ze allemaal eens uit zou ik zeggen, wees er wel van bewust dat het tot onherroepelijke psychische stoornissen en aftakeling van de hersenfunctie kan lijden, zoals; depressie, verwardheid, dementie, paranoia, hallucinatie..enzv. Je bent gewaarschuwd!

Bedankt voor die lijst he. Ik ga er onmiddellijk aan beginnen.

Sfax 21 maart 2006 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 1587998)
Wat denk je, staan de mensen in dienst van de religie of staat de religie in dienst van de mensen?

Een voorbeeld:

Islamieten moeten vijf keer per dag bidden. Je zou dus denken, de mens in dienst van de religie. Maar toch, vijf maal door de knieen gaan (volgens een bepaald ritueel) is eigenlijk een goede turnoefening. Religie dus in dienst van de mens.

Vasten of ramadan: in dienst van de religie? Of religie in dienst van de mens? (ontslakken van overtollige gifstoffen).

En als men de heilige geschriften op die manier gaat lezen komt men er nog veel tegen.

Wat dacht je van religie als overtollig opvulsel? :-D

Karma 21 maart 2006 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 1590153)
Wat dacht je van religie als overtollig opvulsel? :-D

Ik constateer vooral dat mensen in naam van de religie dan toch wel heel wat over hebben om zichzelf niet te verwaarlozen. Ik vermoed dus ook dat de bijbel of andere "heilige" geschriften eigenlijk zijn geschreven door straffe gasten, soort psychologen die eigenlijk wel heel vooruitziend waren. Hoe men iemand motiveert om zichzelf in conditie (en gezondheid) te houden is eigenlijk niet belangrijk, het resultaat is wat telt.

Fozzie 21 maart 2006 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 1591311)
Ik constateer vooral dat mensen in naam van de religie dan toch wel heel wat over hebben om zichzelf niet te verwaarlozen. Ik vermoed dus ook dat de bijbel of andere "heilige" geschriften eigenlijk zijn geschreven door straffe gasten, soort psychologen die eigenlijk wel heel vooruitziend waren. Hoe men iemand motiveert om zichzelf in conditie (en gezondheid) te houden is eigenlijk niet belangrijk, het resultaat is wat telt.

En anderen misbruiken religie om zichzelf te verrijken op de rug van de gelovigen, macht te verwerven of om andere bevolkingsgroepen letterlijk en figuurlijk "de duivel aan te doen" (de gelovigen op roepen om andersgelovigen te doden, "God" misbruiken om holebi's te onderdrukken...).

In het geval van de "gewone" gelovigen staat de mens ten dienste van religie (allé, meer bepaald de religieuze leiders), in het geval van de religieuze leiders staat de religie ten dienste van de mens (meer bepaald die religieuze leiders zelf) en in het geval van anders-gelovigen en holebi's is religie zelfs schadelijk voor de mens...

StevenNr1 22 maart 2006 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1588233)
Zoals mijn handtekening het al doet vermoeden, ik verwerp alle religie.

Heeft u uw handtekening na de valse beschuldigingen in Humo dan toch maar verwijderd? Ik zie de uwe alleszins niet meer.

Tara 23 maart 2006 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 1591311)

Daar ben ik niet helemaal mee eens. Religie zal mensen er dan misschien wel toe aan zetten om zichzelf lichamelijk niet te verwaarlozen, bvb niet roken, niet drinken, etc maar voor de rest zorgt relgie er heel vaak voor dat een mens zijn persoonlijke vrijheid kwijt is. Religieuze mensen verwaarlozen zichzelf heel vaak, zowel geestelijk als emotioneel en die verwaarlozing gaat vaak heel ver. Je eigen wil moet immers gebroken worden volgens de meeste religies, waardoor men verandert in een slaaf, in een willoze marionettepop die zich vooral aan al de regels, wetten, geboden en verboden moet houden.

voicelesscharlie 23 maart 2006 11:25

Citaat:

Een voorbeeld:

Het Chinese Taösme(iedere morgen en avond oefeningen) is dan de gezondste godsdienst.
Goed voor hart en bloedvaten.
De islam lijkt mij slecht voor de knieschijven.(Muniscus)

Karma 23 maart 2006 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tara (Bericht 1593414)
Daar ben ik niet helemaal mee eens. Religie zal mensen er dan misschien wel toe aan zetten om zichzelf lichamelijk niet te verwaarlozen, bvb niet roken, niet drinken, etc maar voor de rest zorgt relgie er heel vaak voor dat een mens zijn persoonlijke vrijheid kwijt is. Religieuze mensen verwaarlozen zichzelf heel vaak, zowel geestelijk als emotioneel en die verwaarlozing gaat vaak heel ver. Je eigen wil moet immers gebroken worden volgens de meeste religies, waardoor men verandert in een slaaf, in een willoze marionettepop die zich vooral aan al de regels, wetten, geboden en verboden moet houden.

Is voor interpretatie vatbaar. Heel het westers denken bijvoorbeeld is nogal christelijk geïnspireerd. We zijn dan misschien niet gelovig in de letterlijke zin van het woord maar heel ons normenstelsel die we kennen is eigenlijk afkomstig van een geloof. Geloof het of niet. Om absoluut onafhankelijk te zijn van het geloof (en dus ook van de cultuur die er op gebaseerd is) zou men eigenlijk moeten terugkeren naar de basisinstincten, nl, overleven, en alle basisbehoeftes die daarmee te maken hebben.

eno2 28 maart 2006 15:13

De religieuze mens in dienst van de religieuze mens?

guerin 28 maart 2006 15:54

Citaat:

Een voorbeeld:

dat bieden op de knien van de moslims werd ingesteld door mohamed om de gelovigen te doen herinneren aan hun onderwerping aan Allah,oorspronkelijk was het 3maal per dag.Door op zo een manier te bieden krijg je ego een deuk en sta je open voor Allah.
Het vasten was ingesteld om de solidariteit te benadrukken met de armen(hongerig)van deze tijd.

Bron Karen Armstrong:Islam (ben het deze dagen aan het lezen)

eno2 28 maart 2006 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guerin (Bericht 1600724)
dat bieden op de knien van de moslims werd ingesteld door mohamed om de gelovigen te doen herinneren aan hun onderwerping aan Allah,oorspronkelijk was het 3maal per dag.Door op zo een manier te bieden krijg je ego een deuk en sta je open voor Allah.
Het vasten was ingesteld om de solidariteit te benadrukken met de armen(hongerig)van deze tijd.

Bron Karen Armstrong:Islam (ben het deze dagen aan het lezen)

A ja , Karen beweert dat je met God alleen in contact kan komen via symbolen.
En al die symbolen worden je voorgekauwd...

guerin 28 maart 2006 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 1600742)
A ja , Karen beweert dat je met God alleen in contact kan komen via symbolen.
En al die symbolen worden je voorgekauwd...

vandaar al die verschillende religies ook.Opdat je zou kunnen winkelen naar wat je het meest aanbelangd opdat je het zelfs niet zou moeten uitvinden!gemakkelijker toch!?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be