![]() |
- De jonge chauffeur en zijn dure verzekering -
Vande Lanotte wil werk maken van dure autoverzekeringen voor jongeren;
Citaat:
Autoverzekeringen voor jongeren zijn te duur. Het is onaanvaardbaar dat jonge chauffeurs die ongevalvrij rijden, zich blauw betalen aan de verzekeringssector. Een sector die jaarlijks met trots haar winsten bekend maakt aan haar aandeelhouders. Naar mijn mening mogen ze de praktische rijexamens wat verstrengen. Voorkomen is namelijk beter dan genezen. |
Citaat:
|
Citaat:
Toen ik in de wachtzaal zat van zulk examencentrum, keek ik naar een meisje van amper net 18 (ik schat haar leeftijd, maar ik zal er niet ver langs zitten) dat net haar parkeerexamen aan het afleggen was. Veel bakte ze er naar mijn mening niet van, maar ze mocht toch de baan op !!! De instructeur heeft zich misschien laten verleiden door het wulps gedrag van de blonde deerne ;-), maar ik nadat ik dat schouwspel had gezien, was ik redelijk overtuigd van mijn slaagkansen. De enkelingen die door hun rijexamen spartelen, ondanks dat ze niet bekwaam zijn om met de wagen te rijden op de openbare weg, zorgen ervoor dat de jeugd met de vinger wordt gewezen. Het is een vaak een subjectieve zaak: de ene wordt gebuisd voor een klein foutje, de andere slaagt ondanks enkele fouten. Het hangt vaak af van de instructeur: dat zijn namelijk ook maar mensen. Toch geloof ik ook dat die mensen hun best doen om objectief te zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Dit is gewoonweg plat populisme van Vande Lanotte, die hiermee nieuwe kiezers wilt binnenhalen. |
Citaat:
Het lijkt mij logisch dat deze een hoge premie betaald bij wijze van borg. Ik vind wel dat de premie voor jongeren veel sneller zouden moeten dalen na een jaar ongevalvrij rijden. |
Citaat:
meer nog, als ze hun mond opendoen tijdens het examen, kan dat leiden tot een buis voor de leerling. Instructeurs mogen enkel ingrijpen of een opmerking geven wanneer de veiligheid van een weggebruiker in gevaar is. Maar goed, ik veronderstel dat we instructeur in je tekst moeten vervangen door 'examinator'. Ik heb zowat m'n hele leven samengewoond met een instructeur. Iedere avond kreeg ik dan de verhalen over de examens te horen. Nu is dat slechts een paar keer in de week, maar het lijkt me nog steeds representatief Als hij kritiek geeft op de examinatoren (en dat is het geval - met een aantal van hen heeft hij niet bepaald een vriendschappelijke relatie) is het vooral dat ze streng zijn en buizen voor idiote fouten die het buizen niet waard zijn (bijv. niet stoppen voor een zebrapad omdat 10 meter verder iemand mogelijks wat aanstalten deed om over te steken, en die persoon ook moeilijk zichtbaar was omdat er een vrachtwagen naast de leerling rijdt). Dit is een zware overtreding, dus sowieso gebuisd. Af en toe uit hij ook z'n twijfels, maar als iemand waarover hij twijfelt een perfect examen aflegt, moet je die dan buizen? Het reglement is nu zo dat je voor de minste fout kunt buizen. Wat wil je daar nu nog aan verstrengen? Dat je kunt buizen omdat iemand zenuwachtig zit in z'n auto? Dat je kunt buizen omdat iemand een beetje groen uitslaat als hij tijdens het examen opeens in een heel drukke en onoverzichtelijke situatie terechtkomt? Of omdat iemand een fout maakt in een onverwachte situatie, uit stress? Onlangs nog kreeg ik het verhaal te horen van iemand die meteen gebuisd was omdat ze op haar examen een stukje over de lijn was gereden voor het rode licht omdat een ambulance dringend door wilde. Hoewel de meeste mensen dat doen in zo'n situatie, mag dat dus niet. Je mag niet door 't rood rijden, ook geen klein beetje. Dat maske was gewoon in paniek, die wou uitwijken voor die ambulance, en hup, gebuisd. Wat zou jij willen, dat ze ook nog eens voor de rest van haar leven geen rijbewijs kan halen omdat ze "door het rood reed op haar examen"??? |
Citaat:
|
Citaat:
de statistiek van de jongere of de statistiek van degene die ongevallen veroorzaakt? Ik ben ongevalvrij, maar zit wel in de jongerestatistiek hé! Fijn is dat! |
Citaat:
Doch, het klinkt misschien wat verontrustend, maar toch zijn er mensen, die ondanks hun rij-onbekwaamheid, een rijbewijs vastkrijgen. En dankzij die enkelingen betaalt een hele generatie. Ik haal enkel toch enkel maar feiten aan !?! |
Citaat:
Ps: ik ben zelf ook een jongere die ongevalvrij is. Opmerking: Voor wie het niet weet, de meeste ongevallen gebeuren op fases waarbij 1 auto stilstaat. Onder andere parkeren. Een goed beleid van de overheid zou dus al veel kunnen verhelpen. |
In Nederland hebben ze het rijexamen volledig vernieuwd, om naar eigen zeggen, de verkeersveiligheid bij de bron aan te pakken.
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/ce...1141133094.pdf Maar soit, het ging niet over examens, maar over verzekeringen... |
Een stelling: Ken men het ook niet zien van een vorm van solidariteit dat elke jongere iets meer betaald, zodat de brokkenmakers dan iets minder moeten betalen?
|
Citaat:
Het gevolg is dat veel jonge chauffeurs zich op de naam van hun ouders laten verzekeren. Hiermee worden evenwel risico's genomen, want eigenlijk leggen ze een valse verklaring af en plegen ze fraude. Dit zou wel eens een probleem kunnen worden wanneer er iets ernstig gebeurt en de verzekeraar de feitelijke situatie eens onderzoekt. De leeftijd mag niet tè veel meespelen de hoogte van de premie. (ook ouderen betalen meer) |
Citaat:
Als de jongere niet als 1ste bestuurder is ingeschreven, zal evenwel de verzekeringsmaatschappij zo veel mogelijk proberen te doen om te bewijzen dat de jongere de 1ste bestuurder was, wat een heel groot probleem zal leveren voor de jongere. Namelijk de niet uitbetaling en verhaalrecht op de jongere. |
Citaat:
Ik ben al veertig jaar ongevalvrij en zit ook in de statistiek die mijn premie bepaald. |
Citaat:
Wees gerust, iedereen weet dat men niet door het rood licht mag rijden, toch zie ik het dagelijks gebeuren. |
Citaat:
Maar de jongere begint dan wel op de bonus malus van beginnend chauffeur en niet die van de ouder. Hij bespaart dus alleen op de premie van jongere. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be