Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   De vrije markt werkt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=47015)

lombas 21 maart 2006 00:29

De vrije markt werkt

Vodaphone, dat werd beschouwd als zoekende een wereldbereik van een draagbare telefoonnetwerk, heeft aangekondigd dat het haar Japans filiaal zal verkopen aan Nippon Softbank voor €13 milliard.

U ziet, mondialisering, privatisering en deregularisering werkt: de economie houdt zichzelf in de hand.

Nu nog even percalion meekrijgen en het gesprek over de Gouden Standaard terug beginnen, en we krijgen terug een waardig vrije maatschappij 8)

praha 22 maart 2006 00:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1589581)
Vodaphone, dat werd beschouwd als zoekende een wereldbereik van een draagbare telefoonnetwerk, heeft aangekondigd dat het haar Japans filiaal zal verkopen aan Nippon Softbank voor €13 milliard.

U ziet, mondialisering, privatisering en deregularisering werkt: de economie houdt zichzelf in de hand.

Nu nog even percalion meekrijgen en het gesprek over de Gouden Standaard terug beginnen, en we krijgen terug een waardig vrije maatschappij 8)

natuurlijk werkt vrije markt...

StevenNr1 22 maart 2006 00:35

Misschien.
Maar dan wel een echt vrije markt waarbij elk individu vrij is van dwang om in het industriële apparaat mee te draaien en staatsmacht niets meer voorstelt. Hoe idealistisch.

praha 22 maart 2006 02:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1591502)
Misschien.
Maar dan wel een echt vrije markt waarbij elk individu vrij is van dwang om in het industriële apparaat mee te draaien en staatsmacht niets meer voorstelt. Hoe idealistisch.

aahh.. maar dat hebben jullie er niet bij verteld ;-)
je hebt een vrije markt of niet ... een vrije markt is uiteraard ook vrij in het 'kiezen' van wat als koopwaar dienst kan doen

Chipie 22 maart 2006 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1591502)
Misschien.

Een echte vrije markt waarbij elke individu vrij is van dwang... vindt men natuurlijk enkel in de landen met regimes waartegen de vredesactivistien n o o i t tegen betogen... Niet voor niets noemt men die de rode paradijzen... :wink:

eno2 22 maart 2006 12:39

Citaat:

De vrije markt werkt

Ja, in 't zwart...

Heftruck 22 maart 2006 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 1591921)
Ja, in 't zwart...

Dat heeft niets te maken met het principe van vrij markt. Dat heeft te maken met belasting en meerbepaald het ontduiken ervan. Als wij loonlasten vervangen door consumptiebelasting bestaat zwartwerk niet meer.

lombas 22 maart 2006 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 1592046)
Dat heeft niets te maken met het principe van vrij markt. Dat heeft te maken met belasting en meerbepaald het ontduiken ervan. Als wij loonlasten vervangen door consumptiebelasting bestaat zwartwerk niet meer.

8)

Chipie 22 maart 2006 14:30

Citaat:

En als die consumtiegoederen in het zwart verhandeld worden? Of geruild?

Heftruck 22 maart 2006 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1592156)
En als die consumtiegoederen in het zwart verhandeld worden? Of geruild?

Dat gebeurt nu al. Door in het buitenland te kopen ontduik je ook de Belgische BTW. Bovendien is het mijn zaak wanneer ik als bedrijf/zelfstandige mijn goederen enkel wil ruilen tegen patatten en is het mijn zaak als ik mijn televisie wil ruilen voor de stereo-installatie van mijn buur.

Chipie 22 maart 2006 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 1592171)
Dat gebeurt nu al. Door in het buitenland te kopen ontduik je ook de Belgische BTW. Bovendien is het mijn zaak wanneer ik als bedrijf/zelfstandige mijn goederen enkel wil ruilen tegen patatten en is het mijn zaak als ik mijn televisie wil ruilen voor de stereo-installatie van mijn buur.

Heftruck, ik ga wat rondtoeren met mijne truck (hopelijk moet ik die niet heffen)... :wink:

eno2 23 maart 2006 12:36

Citaat:

Het principe van de vrije markt bestaat inderdaad, de vrije markt zelf, die bestaat niet.
De zwarte markt daarentegen (compleet gedereguleerd, deze), die bestaat wel.

eno2 23 maart 2006 12:37

BARTER ontsnapt aan het WTO-charter...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be