![]() |
Belgische Confederatie?
Onafhankelijk van wat je uiteindelijk wil, wat zou je stemmen vandaag de dag als er een referendum komt met de vraag:
"Moeten de deelstaten soeverein worden en vrijwillig bepalen welke bevoegdheden ze samen willen uitvoeren?" Wat zou u antwoorden? |
Mijn antwoord zou ja zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Sommige belgicisten gaan weer afkomen dat ik mijn principes verraadt, maar ik zou ook "ja" stemmen. Een confederatie zou Vlaanderen geven wat het nog nooit gehad heeft: soevereiniteit. België blijft dan wel bestaan, maar zodra we het over iets oneens zijn met Wallonië, behandelen we het zelf. Dat zal dus geen vette unie worden. Alles wat we kunnen hebben, pakken we. De rest kan later nog komen. Het zou naïef zijn om "onafhankelijkheid of niets" te eisen.
|
De tsjeven willen dat ook.
|
Correctie/ SOMMIGEN onder hen willen dit ook.
|
Ik zou "nee" stemmen.
Grotere puinhuip, nog onduidelijkere verdeling van het staatsbestuur, de nutteloosheid. De federatie was al een stap verkeerd, we hadden nooit zo gemakkelijk mogen inbinden toen, dus de confederatie helemaal. |
Om op de vraag te antwoorden:
NEEN, ik wil geen BELGISCHE confederatie. Om de eenvoudige reden dat ALLES waar Belgisch voor staat niet deugt. Het mooiste voorbeeld daarvan is het Belgisch federalisme. Het belgisch confederalisme zou even vervormd en zinloos zijn als het Belgisch federalisme. Alles wat Belgisch is, was, is en zal even ziek zijn als zijn andere ziektes. WEG ERMEE! |
Voor mij is het dus ook NEEN!
Laat dit klotekoninkrijk maar uiteenvallen van rottigheid inplaats van dat we nog wat meer pleisters op ongeneeslijke wonden gaan plakken. |
:cheer: confederalisme! :cheer:
Zo lang er geen hoger orgaan dan Vlaanderen dictaten kan opleggen aan Vlaaanderen, zit die samenwerking wel snor. Een echt confederaal België (waar Vlaanderen en Wallonië dus soeverein zijn), zou ik dan wel zien zitten. Maar dan geen halfslachtig confederalisme, zoals we vandaag een halfslachtig federalisme hebben: deels unitarisme (de deelstaten krijgen geen volledige bevoegdheden), deels federalisme en deels confederalisme (alarmbelprocedure). Ik vrees echter dat de CD&V niet aanstuurt op confederalisme, maar op volwaardig federalisme. Behalve enkele uitzonderingen (Van Den Brande, Sauwens,...) Zelfs intelligente belgiscisten zouden hier toch vorstander van moeten zijn. Welke bezwaren kunnen ze nu hebben tegen een systeem van "vrijwillige samenwerking" (=confederalisme) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ieder gewest krijgt volledige bevoegdheidspaketten en kan dus een eigen aagpast beleid voeren. In een samenwerkingsakkoord kunnen de regio's dan afspreken welke bevoegdheden ze samen willen uitoefenen (wanneer ze denken er beiden voordeel uit te kunnen halen) --> m.a.w. transparantie, dynamiek, goed en verantwoord bestuur, grotere democratische controle, ... Als jij denkt dat samenwerken in een confederaal België onmogelijk is (cf. 'puinhoop'), wat zit jij dan nog te pleiten voor een veel verder doorgedreven samenwerking in een 'volwaardig federaal (sic)' België? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Unitarisme is heden ten dage echt niet realiseerbaar in België. |
Citaat:
|
Citaat:
Als een systeem barslecht is, dan verdwijnt het wel snel. Het Belgisch federalisme is er zo één. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be