Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Chirac wenst geen Engels te horen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=47128)

Smurfje 24 maart 2006 20:34

Chirac wenst geen Engels te horen

Jacques Chirac heeft gisteravond korte tijd een topontmoeting verlaten van EU-staats- en regeringsleiders in Brussel. De president van Frankrijk deed dat omdat de voorzitter van de Europese werkgeversorganisatie UNICE zijn toespraak in het Engels hield. De voorzitter, Ernest-Antoine Seillière, is zelf ook een Fransman maar stelt dat de taal van de zakenwereld Engels is.

Chirac wenste de toespraak in het Engels echter niet aan te horen en verdween. Seillière was uitgenodigd om te spreken over zijn visie op de economische vooruitgang in Europa.

Bron

Jozef Ostyn 24 maart 2006 21:21

Hoe sneller Chirac definitief weggaat, hoe beter. Ik kan niet wachten op 2007.

Heftruck 24 maart 2006 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Smurfje (Bericht 1596205)
Chirac wenste de toespraak in het Engels echter niet aan te horen en verdween.

Wat een idioot... Tot zover de openstaande geest.

Patje48 24 maart 2006 22:27

Citaat:

Jacques Chirac heeft gisteravond korte tijd een topontmoeting verlaten van EU-staats- en regeringsleiders in Brussel. De president van Frankrijk deed dat omdat de voorzitter van de Europese werkgeversorganisatie UNICE zijn toespraak in het Engels hield. De voorzitter, Ernest-Antoine Seillière, is zelf ook een Fransman maar stelt dat de taal van de zakenwereld Engels is.

Chirac wenste de toespraak in het Engels echter niet aan te horen en verdween. Seillière was uitgenodigd om te spreken over zijn visie op de economische vooruitgang in Europa.

Bron

Ik zou in Chiracs plaats precies hetzelfde gedaan hebben. Als op zo'n bijeenkomst (waar simultaanvertaling in elke aanwezige taal voorhanden is) een Vlaming in het Engels of Duits of Hottentots zou beginnen spreken verliet ik ook de zaal. Seillière had zijn toespraak idd in het Frans moeten houden.

Heftruck 24 maart 2006 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patje48 (Bericht 1596331)
Ik zou in Chiracs plaats precies hetzelfde gedaan hebben. Als op zo'n bijeenkomst (waar simultaanvertaling in elke aanwezige taal voorhanden is) een Vlaming in het Engels of Duits of Hottentots zou beginnen spreken verliet ik ook de zaal. Seillière had zijn toespraak idd in het Frans moeten houden.

Simultaanvertaling bemoeilijkt het correct overbrengen van de boodschap en vermindert het directe contact tussen de deelnemers. Ik neem aan dat we van iemand in zo een positie, een man die internationaal zijn natie vertegenwoordigt, wel mogen verwachten dat hij zich open opstelt en in staat is een deftige conversatie in het Engels te voeren. Hoe kunnen we nu goed met elkander functioneren en praten als we over zulke onbenulligheden al struikelen?

carlgustaaf 24 maart 2006 23:47

Citaat:

Bron

Seillière is één van de grootste rotzakken die de franse natie ooit voortgebracht heeft. Zijn visie over de ekonomische vooruitgang in Europa is schrikwekkend.Maar tot voor kort was hij in ieder geval één van de beste vriendjes van Chirac...deze laatste word mischien gewoon een dagje ouder, zit in z'n hoofd al op pensioen.Het kan hem allemaal niet véél meer schelen, en hij hoeft ook niet meer alsof te doen.Als hij niet graag engels hoort (dat hij amper spreken kan trouwens), hoeft hij dat niet meer te verbergen.

lombas 25 maart 2006 00:23

Er is iets mis met de genen van Franstaligen... :D

D.Nibelung 25 maart 2006 03:57

Een goede reactie van Chirac. EU, "all you can get", maar eigenheid blijft.

berre 25 maart 2006 09:27

typisch frans! het is mooi dat ze zo trots op hun taal zijn, iets wat bewegingen als T.A.K. hier ook proberen te bereiken. toch, er zijn grenzen. hoe kan je nu in godsnaam verwachten dat als je met een hoop talen bij elkaar zit je in jou taal zult bedient worden. als president van een europees land is het toch een absoluut minimum dat je een vergadering in het engels kunt bijwonen. engels ìs nu eenmaal de taal van de zakenwereld, iedereen kan engels, maar niet iedereen kan frans.

Patje48 25 maart 2006 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door berre (Bericht 1596589)
typisch frans! het is mooi dat ze zo trots op hun taal zijn, iets wat bewegingen als T.A.K. hier ook proberen te bereiken. toch, er zijn grenzen. hoe kan je nu in godsnaam verwachten dat als je met een hoop talen bij elkaar zit je in jou taal zult bedient worden. als president van een europees land is het toch een absoluut minimum dat je een vergadering in het engels kunt bijwonen. engels ìs nu eenmaal de taal van de zakenwereld, iedereen kan engels, maar niet iedereen kan frans.

Daar gaat het dus niet over. Als een landgenoot van mij op zo'n flagrante wijze zijn eigen taal verloochent stap ik het ook af.

berre 25 maart 2006 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patje48 (Bericht 1596655)
Daar gaat het dus niet over. Als een landgenoot van mij op zo'n flagrante wijze zijn eigen taal verloochent stap ik het ook af.

dit heeft helemaal niets met het verloochenen van je taal te maken! als die fransman in het frans was begonnen zou een deel hem gewoon niet verstaan. ik neem aan dat zijn bedoeling was dat iedereen zou verstaan wat hij zei. het is toch belachelijk om de enigste taal waarin je je verstaanbaar kunt maken tegenover iedereen gewoon te negeren!

chris k 26 maart 2006 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patje48 (Bericht 1596331)

Waarom in het Frans?....zou het niet in het Nederlands gemoeten hebben.
Is het niet 60 % Nederlandtalig in Belgie.

1handclapping 26 maart 2006 14:24

There is more than what meets the eye.. het was bovendien een of andere "dag van de francofonie" of zo.. Ik hoef niet uit te leggen dat dit voorval al druk besproken is op de Esperanto-websites e.d.
& men kan er bovendien het absoluut verdedigen van de "eigen" taal ook in de
multilinguistische gemeenschap die Europa is aanzien.

Het blijft een feit dat men geen 20 talen gelijkwaardig kan behandelen zonder er een neutrale "brugtaal" op na te houden enz... (de rede breekt na een tijd toch wel door)

Dave Brocatus 26 maart 2006 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door berre (Bericht 1596661)
dit heeft helemaal niets met het verloochenen van je taal te maken! als die fransman in het frans was begonnen zou een deel hem gewoon niet verstaan. ik neem aan dat zijn bedoeling was dat iedereen zou verstaan wat hij zei. het is toch belachelijk om de enigste taal waarin je je verstaanbaar kunt maken tegenover iedereen gewoon te negeren!

Het zou me verbazen indien er op die topontmoeting geen tolken zouden zijn.

djimi 26 maart 2006 17:54

Als je al eens een Fransman Engels hebt horen praten begrijp je misschien beter waarom Chirac het aftrapte.

Heftruck 26 maart 2006 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 1597965)
Als je al eens een Fransman Engels hebt horen praten begrijp je misschien beter waarom Chirac het aftrapte.

:lol: :twisted:

AyneRand 26 maart 2006 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 1597978)
:lol: :twisted:

Daarentegen, een Engelsman die frans spreekt of gewoon weg een andere taal, die ga je gewoonweg niet vinden ...

born2bewild 26 maart 2006 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 1598034)
Daarentegen, een Engelsman die frans spreekt of gewoon weg een andere taal, die ga je gewoonweg niet vinden ...

dat hoeft ook niet

1handclapping 26 maart 2006 19:03

Is het eigenlijk niet triestig dat er geen figueren zijn die radikaal
een of andere andere dan zijn eigen maar officiële EU taal wil spreken ?
Zou het niet tof zijn bv. een Vlaaming die wat Catalaans of Deens gaat praten en vv. ?

AyneRand 26 maart 2006 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 1598054)
dat hoeft ook niet

Daar zijn ze te dom voor, dus en voor dommerikken hoeft niets ....

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be