Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Studie bevestigt tekort aan technische leraars (https://forum.politics.be/showthread.php?t=47171)

Mambo 26 maart 2006 22:17

Studie bevestigt tekort aan technische leraars

Te kort aan leraars in het technische onderwijs.

Leraars mechanica, sanitair, lassen, houtbewerking of bouw zijn een zeldzaamheid geworden. Dat staat te lezen in de jongste studie van de sociologen Jef Verhoeven en Koen Stassen van de KU Leuven. Maar 55 procent van de scholen met een openstaande vacature heeft meer dan één kandidaat. Op de overige 45 procent -bijna de helft- van de vacatures kwam niet meer dan één kandidaat op af.

Overal een tekort!
Zei men niet onlangs dat onderwijs voor iedereen toegankelijk moest zijn.
Had men het niet over "kennis moet doorgegeven worden, het gaat niet om geld en zo van die dingen allemaal?"

Jaja!

Karma 26 maart 2006 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 1598287)

Te kort aan leraars in het technische onderwijs.

Leraars mechanica, sanitair, lassen, houtbewerking of bouw zijn een zeldzaamheid geworden. Dat staat te lezen in de jongste studie van de sociologen Jef Verhoeven en Koen Stassen van de KU Leuven. Maar 55 procent van de scholen met een openstaande vacature heeft meer dan één kandidaat. Op de overige 45 procent -bijna de helft- van de vacatures kwam niet meer dan één kandidaat op af.

Overal een tekort!
Zei men niet onlangs dat onderwijs voor iedereen toegankelijk moest zijn.
Had men het niet over "kennis moet doorgegeven worden, het gaat niet om geld en zo van die dingen allemaal?"

Jaja!

Yep, bij ons ook een probleem. Als een leerkracht moet worden vervangen (wat betreft die vakken) is er meestal geen enkele kandidaat te vinden.

Mambo 26 maart 2006 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 1598295)
Yep, bij ons ook een probleem. Als een leerkracht moet worden vervangen (wat betreft die vakken) is er meestal geen enkele kandidaat te vinden.

En wat is volgens u de voornaamste reden daarvan?

Bhairav 26 maart 2006 22:32

Prima.

Mambo 26 maart 2006 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 1598313)
Prima.

Nochtans veel "buizenleggers" tegenwoordig naar het schijnt! :-D

Karma 26 maart 2006 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 1598309)
En wat is volgens u de voornaamste reden daarvan?

Leerkrachten met iets of wat inhoud (op gebied van deze knelpuntberoepen) kunnen onmiddellijk aan de bak in de industrie waar ze veel meer geld verdienen.

Duvelke 26 maart 2006 23:32

Er zijn er wel hoor. In mijn school zijn er ongeveer even veel studenten die voor secundair leraar voor technische vakken studeren als voor algemene vakken. Het percentage dat werkelijk slaagt ligt ook even hoog. (+- 60%)
Tzal dus wel allemaal ni zo erg zijn dan dat ze beweren :-)

Bhairav 27 maart 2006 06:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 1598380)
Nochtans veel "buizenleggers" tegenwoordig naar het schijnt! :-D

Hoe meer werkloosheid, hoe meer jeugd de overheid haat. Ik heb niet liever.

eno2 28 maart 2006 14:16

Hadden ze mij mijn ingenieursdiploma maar niet moeten weigeren.

neutron 28 maart 2006 14:49

Iedereen kent al jarenlang het probleem maar niemand doet er iets aan.
Scholen hebben voor de helft van hun vacatures praktijkvakken maar één kandidaat.
Leraars mechanica, sanitair, lassen, houtbewerking, bouw, maar ook andere technische richtingen zoals informatica, zijn een probleem geworden. Dat is de klacht van veel Vlaamse technische scholen.
Het is moeilijk technisch leerkrachten te vinden want technisch geschoolde mensen zijn schaars, en ook de bedrijven zien die niet graag vertrekken.
Doordat de leraars technische en praktijkvakken zo schaars zijn, worden ook de criteria voor een aanwerving versoepeld. Er is geen andere oplossing. Anders hebben we niemand.
Deze moeilijkheden zijn er niet alleen in het onderwijs, ook bedrijven hebben moeite om technisch geschoolde mensen te vinden.
Op de vacatures voor automechanica komen nog enkele kandidaten af, maar voor sanitair, bouw, hout en mechanica vind je bijna niemand.
In richtingen zoals verzorging en haartooi zijn er minder problemen. Op vacatures komen daar toch vijf of zes kandidaten af. Vooral de ‘harde’ nijverheidstechnische vakken zijn het probleem.
Deze problemen worden al jaren aangekaart, maar onze beleidsmensen durven de oorzaken niet onder ogen zien en laten na drastische ingrepen voor te stellen.

Neutr-On blijft bij zijn eerdere voorstellen:
- volledige gelijkschakeling van technisch leraars/praktijkleraars met leraars algemene vakken. Het kan toch niet dat praktijkleraars nog 28-29 uur voor de klas moeten staan en anderen slechts 24
- ook vollediige gelijkschakeling wedde en betaling op het niveau dat er les wordt gegeven
- meer werkingsmiddelen voor aankoop machines, materiaal, schoolboeken, bijscholing, enz.
- afdoende aanpak van de agressie in technisch en beroepsonderwijs

www.neutr-on.be

eno2 28 maart 2006 14:51

Citaat:

Deze moeilijkheden zijn er niet alleen in het onderwijs, ook bedrijven hebben moeite om technisch geschoolde mensen te vinden.
Hadden ze mij maar niet moeten ontslaan.

maddox 28 maart 2006 15:06

Ik wil nog niet eens in het onderwijs, alhoewel ik de capaciteiten op technisch vlak heb.

Zo effe voor een klas staan waar de helft gewoon geen interesse heeft om er te zijn, en nog eens een kwart dat niet de nodige basiscapaciteit heeft om meer te worden dan een handlanger.... Van het kwart dat overblijft is de helft gewoon crapul en trekt de rest van de klas mee in de dieperik.

Neen, dan pak ik liever geld in de industrie, die dan mij nog beter moet betalen, omdat er toch geen opvolgers zijn.

eno2 28 maart 2006 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 1600592)
Ik wil nog niet eens in het onderwijs, alhoewel ik de capaciteiten op technisch vlak heb.

Zo effe voor een klas staan waar de helft gewoon geen interesse heeft om er te zijn, en nog eens een kwart dat niet de nodige basiscapaciteit heeft om meer te worden dan een handlanger.... Van het kwart dat overblijft is de helft gewoon crapul en trekt de rest van de klas mee in de dieperik.

Neen, dan pak ik liever geld in de industrie, die dan mij nog beter moet betalen, omdat er toch geen opvolgers zijn.

Zij die het kunnen, doen het.
Zij die het niet kunnen, onderwijzen...

maddox 28 maart 2006 15:31

Neutron
Citaat:

Het is moeilijk technisch leerkrachten te vinden want technisch geschoolde mensen zijn schaars, en ook de bedrijven zien die niet graag vertrekken.
Doordat de leraars technische en praktijkvakken zo schaars zijn, worden ook de criteria voor een aanwerving versoepeld. Er is geen andere oplossing. Anders hebben we niemand.
Helaas is dit een deel van de reden waarom we zo weinig technisch geschoold personeel uit de scholen zien komen.

1 deel is dat in het nog niet zo grijze verleden technische richtingen bekeken werden als afvalbak, de dumpplek voor alles wat al schoolmoe, blatant lui, of gewoon dom was. Nu is er nog een categorie bijgekomen. De respectlozen. Dit crapuul heeft geen grijntje respect voor niemand, en dit door de opvoeding. Pa en/of ma die ofwel het niet willen weten, ofwel "mijn kind schoon kind" in het absurde weten te trekken. Tuurlijk, taalbarrieres zijn er ook, maar daar laat ik me effe niet over uit.

Maar door de reputatie als dumpplek was een technische richting wel taboe voor iedereen die kon en wou studeren.

Een ander deel is dus het verminderen van de kwaliteit van de "afgestudeerden". Waardoor firma's bijna verplicht waren een hoog diploma te vereisen, omdat ze dan misschien een basis capabele kregen.
Maar de "beter" geschoolden hebben altijd te horen gekregen dat ze propere jobs gingen krijgen. Dus die passen wel voor een job op de werkvloer. Of voelen zich bekocht.

Een volgend deel is het afkalven van het onderwijs zelf. Dit doordat politiek zich hard aan het moeien is in de schoolgang zelf. "gelijke kansen". Goed idee, als iedereen gelijk zou zijn. Maar om het dan af te vlakken naar het niveau van de traagste/onwilligste, dat is een blunder. Directies steunen eerder zeurende ouders dan hun leraars.... En dit vanwege uitspraken vanuit de politiek.

In alle geval, doordat goeie techniekers goed aan de bak geraken, zelfs zonder "hoog" diploma, hebben scholen geen of een 2de rangs keuze. En een minder bekwaam persoon, die dan boven zijn capaciteit moet werken, die houd dat ook niet vol, en zal snel het standaard stramien volgen. De zwakste/ambetantste van de klas bepaald het tempo en uiteindelijk de kwaliteit van de afgestudeerden.

Plezant als je een verse op de werkvloer krijgt die nog niet eens serieus een vijl kan vasthouden. Alsof een baas daar moeite, geld en tijd wil insteken. Vooral tijd van zijn wel bekwaam personeel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be