Knorgeluiden
Het VB en goede manieren, dat gaat niet samen. Rob Verreycken die wel eens meer het ene moment zich kan voordoen als een Plechtige Communicant, en het andere moment als een driftkikker kan uitbarsten, ging zich vrijdagnamiddag te buiten aan een vlag van de N-VA. “Ik veeg er mijn voeten aan, ik pis erop”, riep hij, terwijl hij en passant
dreigde “die papzak” Bart De Wever eens onder handen te nemen. Rob Verreycken relativeert het voorval. Verreycken: “Ik trok eens plagerig aan de vlag van de N-VA.”
Ook Philip Dewinter vindt het
much ado about nothing. Dewinter: “Bij dat incident belandde een tafelvlagje van de N-VA op de grond.” “Wij hebben niet eens tafelvlaggetjes”, reageert Bart De Wever. De in deze zaak onverdachte bron Rob Verreycken bevestigt dit. Hij spreekt op zijn weblog van een vlag die met wasknijpers ophing, niet van een tafelvlagje. Bart De Wever: “Ik zou van dit soort kleutergedrag normaal gezien geen punt maken, maar de reactie van Philip Dewinter dat het allemaal gelogen is (…), is bij mij in het verkeerde keelgat geschoten. Rob Verreycken die op 5 centimeter van het gelaat van onze medewerker komt schreeuwen, is misschien niet wereldschokkend, maar zeggen dat het niet is gebeurd (…), dat gaat me te ver. Niet alle VB-parlementairen zijn zo, maar de partijcultuur tolereert en koestert dat soort mensen zelfs.”
Het ene incident brengt het andere boven water. Bart De Wever: “In het parlement word ik constant beledigd en beschimpt. VB-parlementslid Pieter Huybrechts, die schuin achter mij zit, zit aan een stuk door te schelden. ‘Postjespakker, gatlikker van de CD&V’, zo gaat dat de hele tijd”, zegt De Wever in
De Standaard. En
De Morgen pakt uit met nog een ander incident. “Ik stond een tijdje geleden in de lift met drie VB’ers”, zegt SP.A-parlementslid Anissa Temsamani. “Werner Marginet, Johan Deckmyn en Marleen Van den Eynde. De mannen begonnen knorgeluiden te maken en te lachen, wellicht in de overtuiging dat een moslim zich daaraan stoort. In het openbaar zouden ze dat nooit durven, maar in de beslotenheid van de lift vonden ze het blijkbaar bijzonder grappig.”
Gents gemeenteraadslid en Vlaams volksvertegenwoordiger Johan Deckmyn (foto) is één van de VB-tenoren die op de foto’s van een NSV-fotograaf prijkt, waarover we het gisteren hier hadden. Deckmyn vindt het “best wat leuke foto’s” en haalt lacherig uit: “Mijn naam als neo-nazi zal nu wel voorgoed gemaakt zijn, zeker?” In het Blokbuster-artikel over de NSV-foto’s is echter nergens sprake van neo-nazi’s. Wél van een “bijzonder zwarte vorm van humor” en “wellicht (…) enige sympathie” als een NSV’er lege bierflesjes in de vorm van een hakenkruis plaatst. Maar over de niet-toevallige manier van opstellen van lege, en enkele volle, bierflesjes rept Deckmyn niet. Is dat ook “studentikoos” amusement, wetend wat er onder de nazi-vlag allemaal is gebeurd? Een reactie op de door
De Morgen gereveleerde knorgeluiden kan er evenmin van af. Moeten we dat ook maar beschouwen als normaal gedrag van VB-mandatarissen? Als we sommige VB-mandatarissen wel eens op een receptie zagen waggelen, dachten we al aan het gedrag van varkens. Het is blijkbaar ook normaal dat ze het geluid van varkens produceren.