Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   de financiering van het onvoorwaardelijk basisinkomen van 1euro/maand (https://forum.politics.be/showthread.php?t=47242)

King of beggars and fleas 29 maart 2006 11:12

de financiering van het onvoorwaardelijk basisinkomen van 1euro/maand

Er is eigenlijk niet zoveel nodig om een basisinkomen te kunnen invoeren.
Het enige dat we nodig hebben is een fonds, (ik zou dit het vierde wereld fonds noemen ) van waaruit alle centen die er in dat fonds komen maandelijks worden verdeeld in gelijke delen onder alle burgers. (400 voor een kind - 800 voor een volwassene - 1200 voor een bejaarde in het eindstadium )

Ik denk dat in eerste instantie het belangrijk is dat het princiepe van een onvoorwaardelijk basisinkomen erdoor komt. De hoogte ervan en de manier waarop het gefinancierd wordt is pas in tweede instantie van belang. Daarom pleit ik om te beginnen voor een basisinkomen van 1 euro per maand per persoon. om dit te financieren hebben we met 10 000 000 belgen dus 10 000 000 euro per maand nodig. = 120 000 000 per jaar.

We zoeken in deze draad dus in eerste instantie gelden die nu nutteloos worden uitgegeven ( en dat zijn er genoeg ) en waarmee we het basisinkomen van 1 euro per maand kunnen financieren. Waarmee we het dus zouden kunnen lanceren.

Wanneer we nu een basisinkomen hebben van 1 euro per maand dan kan men vervolgens van alle pensioenen, uitkeringen, al direct 1 euro aftrekken. Het hierdoor bespaarde geld kan ook in de kas van het basisinkomen gestort worden - waardoor het van 1 euro meteen al kan verhogen tot 1.30 ofzo.

Naarmate we verder evolueren en het basisinkomen kunnen doen stijgen kan de andere sz geleidelijk aan worden afgebouwt. Indien we de financiering kunnen bolwerken uit alles behalve de arbeid van wie minder dan 1800 euro inkomen heeft ( incl basisinkomen ) dan kunnen we de rijken de crisis echt laten betalen :twisted: en hoeven de gewone werkende mensen er niet meer voor op te draaien.

Het uiteindelijke ideologische doel van vws is om het basisinkomen te laten financieren puur uit de verhuur van de natuurlijke hulpbronnen. Daar zijn we echter nog lang niet en we zullen er in stapjes naartoe moeten trachten werken.

aan het werk dus !

cookie@vws 29 maart 2006 11:13

foutje: 10 500 000 belgen ;-)

King of beggars and fleas 29 maart 2006 11:16

ok laten we de exacte cijfers hanteren van meet af aan
vroeger kon je dat vinden op het nationaal instituut voor statistiek
kent iemand daar de nieuwe naam van mss ?

cookie@vws 29 maart 2006 11:20

cookie@vws 29 maart 2006 11:21

cookie@vws 29 maart 2006 11:22

cookie@vws 29 maart 2006 11:23

cookie@vws 29 maart 2006 11:24

;-)

cookie@vws 29 maart 2006 11:29

cookie@vws 29 maart 2006 11:29

cookie@vws 29 maart 2006 11:30

;-) ;-) oef.... www.begroting.be dus...

King of beggars and fleas 29 maart 2006 11:43

ok laten we om te beginnen de 60 000 euro die aan die onnozele groep voor eurosong wordt gegeven door dien stommen dikken teddybeer al in ons fonds steken. is niet veel maar nu is het toch nutteloos.

er steekt dus zogezegd 60000 euro in ons vierdewereldfonds

cookie@vws 29 maart 2006 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 1601862)
ok laten we om te beginnen de 60 000 euro die aan die onnozele groep voor eurosong wordt gegeven door dien stommen dikken teddybeer al in ons fonds steken. is niet veel maar nu is het toch nutteloos.

er steekt dus zogezegd 60000 euro in ons vierdewereldfonds

Uit landsverdediging mss? Weet jij wat zo een stukje antieke F-16 verbruikt?

King of beggars and fleas 29 maart 2006 11:52

ja landsverdediging is toch zinloos idd - wat is het budget van defensie ? gaat ons al meer dan 120 000 000 opleveren denk ik

cookie@vws 29 maart 2006 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 1601881)
ja landsverdediging is toch zinloos idd - wat is het budget van defensie ? gaat ons al meer dan 120 000 000 opleveren denk ik

2 737 000 000 eurokes in 2006 begroot, hierboven dus te vinden ;-)

King of beggars and fleas 29 maart 2006 11:57

oei een peulschil dus - en het afschaffen van het leger gaat ook geld kosten omdat al die boefers dan ook een dop moeten krijgen - geen goei idee dus denk ik.

mambo vertelde hier onlangs iets over de kosten van de dienstencheques - ik zocht meer in die richting dus

cookie@vws 29 maart 2006 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 1601888)
oei een peulschil dus - en het afschaffen van het leger gaat ook geld kosten omdat al die boefers dan ook een dop moeten krijgen - geen goei idee dus.

mambo verteld hier onlangs iets over de kosten van de dienstencheques - ik zocht meer in die richting dus

Die dop zou niet nodig zijn natuurlijk, gezien het onvoorwaardelijk basisinkomen dit kan vervangen.... ;-) btw 2 miljard en een klets euros zijn dus écht geen peuleschil hé... weet natuurlijk niet hoeveel loon- en feestkost daarin zit....

King of beggars and fleas 29 maart 2006 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws (Bericht 1601891)
Die dop zou niet nodig zijn natuurlijk, gezien het onvoorwaardelijk basisinkomen dit kan vervangen.... ;-) btw 2 miljard en een klets euros zijn dus écht geen peuleschil hé... weet natuurlijk niet hoeveel loon- en feestkost daarin zit....

als we uitgaan van een basisinkomen van een euro gaat het ontslaan van boefers wel centen kosten he. en het leger kan ook humanitaire taken krijgen. maar soit ik zie dat je er nu 3 nullen bijgezet hebt ;-)

cookie@vws 29 maart 2006 12:04

Hey Kobaf, heb het eindelijk gevonden..... http://www.statbel.fgov.be/figures/d23_nl.asp#3

veel rekenplezier!

King of beggars and fleas 29 maart 2006 12:04

we moeten om het basisiinkomen van 1 euro te financieren denk ik echt puur nutteloze uitgaven zien te vinden. uitgaven die ook indien we ze niet doen ons niet nog meer gaan kosten. zoals de dienstencheques bvb.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be