Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kabinetsleden alweer in aantal verdubbeld (https://forum.politics.be/showthread.php?t=47279)

cookie@vws 30 maart 2006 08:54

Kabinetsleden alweer in aantal verdubbeld

[SIZE=4]Kabinetsleden alweer in aantal verdubbeld[/SIZE]
De kabinetsleden zijn alweer in aantal verdubbeld en de uitgaven van de kabinetten zijn met de helft toegenomen. De Copernicushervorming die ze wou afschaffen, is al lang vergeten. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk donderdag.

Het aantal kabinetsleden van de federale ministers zijn in 15 jaar tijd (1989-2004) zo goed als verdubbeld, alleszins het aantal stafleden daarin. Dat berekenden Christophe Pelgrims en Sofie Dereu van het Instituut voor de Overheid (KU Leuven). In 1989 had een federale minister gemiddeld 13,8 persoonlijke politieke stafleden. In 2004 waren er dat 28. De kabinetten zijn ook veel duurder geworden, volgens de onderzoekers. In 1994 kostten ze iets meer dan 30 miljoen euro, in 2004 bijna 55 miljoen euro. (Belga 09:36)

bron: de morgen online

cookie@vws 30 maart 2006 08:54

Dus daar zitten die beloofde 200 000 jobs....

SpaceRunner 30 maart 2006 11:07

Tja, waarvoor dient ons belastingsgeld in de eerste plaats, denk je? Niet noodzakelijk om het land of regio te verbeteren maar vooral dat zijzelf het goed hebben als ze dan toch uit de politiek stappen of gezet worden.

Spijtig maar waar. :-(

Daarbij, dit land kent geen politici maar politiekers (nieuw woord voor Van Dale :-)). Waarbij ik politiekers definieer als zakkenvullers; en politici als mensen die bereid zijn om (figuurlijk bedoelt) een arm of een been af te hakken om zo het land te verbeteren.

Tegendradigaard 30 maart 2006 12:07

Dat is poepsimpel te verklaren.

Hoe ONBEKWAMER de Ministers zijn, hoe meer ze kabinetsmedewerkers nodig hebben om zich te kunnen behelpen....

Den Duisteren Duikboot 30 maart 2006 12:28

Ik begrijp die hele heisa over die kabinetten niet. Men heeft ze willen afschaffen, toch blijven ze bestaan: duidt dat er niet op dat ze een onvervangbare functie vervullen?

Sneta 30 maart 2006 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 1603593)
Ik begrijp die hele heisa over die kabinetten niet. Men heeft ze willen afschaffen, toch blijven ze bestaan: duidt dat er niet op dat ze een onvervangbare functie vervullen?

Onvervangbaar zijn ze zeker niet, daarvoor zijn buitenlandse voorbeelden beschikbaar.
Feit is wel dat ze behoren tot de belgische politieke cultuur en dat hoeft zelfs niet negatief te zijn.
Er valt immers wel iets voor te zeggen dat een minister naast een administratie die de continuiteit van de openbare dienst vertegenwoordigt ook een kabinet heeft van persoonlijke medewerkers op wie hij kan vertrouwen en die hem adviseren in zijn politieke keuzes.

Het wordt natuurlijk wel een probleem als men dat kabinet gaat volstoppen met mensen als dank voor bewezen diensten, dan ontaard de originele bedoeling en dat blaast enkel maar het overheidsbudget op, zonder dat deze mensen een significante meerwaarde hebben

Mitgard 30 maart 2006 21:48

schaf de kabinetten af, schaf de belastingen af, schaf de rode VRT af, schaf de E40 af, schaf alles af waar iedereen kan gebruik van maken in plaats van alleen ikke.

Jazeker 30 maart 2006 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 1603593)

Hoe kunnen andere landen dan werken ?

Jazeker 30 maart 2006 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1604437)
schaf de kabinetten af, schaf de belastingen af, schaf de rode VRT af, schaf de E40 af, schaf alles af waar iedereen kan gebruik van maken in plaats van alleen ikke.

Alles laten als het is, de goede oude tijd blijven koesteren, niks verbeteren.

Voodoo Child 31 maart 2006 00:17

Dan schept de regering banen, en dan zijn ze nog aant zagen

Jazeker 31 maart 2006 00:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 1604544)
Dan schept de regering banen, en dan zijn ze nog aant zagen

Banen in overheidsdienst hadden we al genoeg, dacht ik ?

Voodoo Child 31 maart 2006 01:25

Zijn dat dan niet de ambtenaren waar je het over hebt ?

Jazeker 31 maart 2006 01:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 1604587)
Zijn dat dan niet de ambtenaren waar je het over hebt ?

Ambtenaren zijn er genoeg in de administratie. Waarom moeten politici hun eigen hofhouding hebben ?

Voodoo Child 31 maart 2006 01:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1604595)
Ambtenaren zijn er genoeg in de administratie. Waarom moeten politici hun eigen hofhouding hebben ?

omdat die ambtenaren niet kan selecteren op politieke ideologie

Jazeker 31 maart 2006 01:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 1604596)
omdat die ambtenaren niet kan selecteren op politieke ideologie

En vind je dat een goede zaak ? Vind je dat er een hofhouding op basis van politieke voorkeur moet bestaan rond een politicus ? Iets wat niet denkbaar is in elk ander land ?

PS : als je afkomt met een bananenrepubliek waar dat wel zo is, dan staat het me vrij je daarop te pakken :D

Voodoo Child 31 maart 2006 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1604599)
En vind je dat een goede zaak ? Vind je dat er een hofhouding op basis van politieke voorkeur moet bestaan rond een politicus ? Iets wat niet denkbaar is in elk ander land ?

PS : als je afkomt met een bananenrepubliek waar dat wel zo is, dan staat het me vrij je daarop te pakken :D

sjjjjjjjjj
ik probeer ook zo'n jobke te versieren :p

eno2 1 april 2006 14:19

Citaat:

Kabinetsleden alweer in aantal verdubbeld

Dan zal het aantal schijtkabinetten ook weer moeten verdubbeld worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be