Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Leraars mogen niet in boekentas leerling kijken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=47312)

cookie@vws 31 maart 2006 07:43

Leraars mogen niet in boekentas leerling kijken

[SIZE=4]Leraars mogen niet in boekentas leerling kijken[/SIZE]
(Belga) Leraars en schooldirecteuren mogen de boekentassen van leerlingen nooit controleren of inkijken. Dat heeft minister Frank Vandenbroucke in het Vlaams Parlement aan Veerle Heeren (CD&V) gezegd, zo melden Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg vrijdag.

Aanleiding voor de parlementaire vraag was een school uit Diest, die het schoolreglement zo wilde aanpassen dat de leerlingen de controle van hun boekentassen zouden toelaten. De school wilde vermijden dat leerlingen drugs of wapens zouden meebrengen. "Dit is volledig in strijd met de privacywet", oordeelde Vandenbroucke. Wel kan aan de leerling gevraagd worden om zijn of haar boekentas leeg te halen. Als de student dat weigert, kan de school aan de politie vragen om de tas te doorzoeken. (dwm) (Belga 08:32)bron: de morgen online

cookie@vws 31 maart 2006 07:44

Vaak staan gsm's ook vol met persoonlijke gegevens en die worden a volonté in beslag genomen op scholen. Vind dat wel een schending van de privacy, gezien mijn persoonlijke berichten daar vaak in opgeslagen zitten (als ouder naar je kind hé)

Karma 31 maart 2006 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws (Bericht 1604659)
Vaak staan gsm's ook vol met persoonlijke gegevens en die worden a volonté in beslag genomen op scholen. Vind dat wel een schending van de privacy, gezien mijn persoonlijke berichten daar vaak in opgeslagen zitten (als ouder naar je kind hé)

Wij vragen onze leerlingen ook om die af te geven. Vermijd veel problemen tijdens de lesuren. Vooreerst wordt de leerling niet afgeleid telkens hij een berichtje krijgt. Verder vermijden we daarmee dat ze elkaars gsm afpikken en doorverkopen of vernielen. Is niet de eerste maal dat dit gebeurd. En daarna maar terug die ouders aan de lijn dat de leerkrachten niet beter konden toezicht houden en dat de school de gsm dan maar moet vergoeden (in plaats van eerst en vooral de verantwoordelijkheid bij hun kind te leggen). De jongeren leggen hun gsm meestal af 's morgens. Op die manier hebben ze het zelf in de hand of er in "gesnuisterd" kan worden of niet (wat overigens nooit gebeurd).

ekskimo 3 april 2006 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws (Bericht 1604658)
[SIZE=4]Leraars mogen niet in boekentas leerling kijken[/SIZE]

Aanleiding voor de parlementaire vraag was een school uit Diest, die het schoolreglement zo wilde aanpassen dat de leerlingen de controle van hun boekentassen zouden toelaten. De school wilde vermijden dat leerlingen drugs of wapens zouden meebrengen. "Dit is volledig in strijd met de privacywet", oordeelde Vandenbroucke. Wel kan aan de leerling gevraagd worden om zijn of haar boekentas leeg te halen. Als de student dat weigert, kan de school aan de politie vragen om de tas te doorzoeken. (dwm) (Belga 08:32)bron: de morgen online

Ik vind juist dat ze wel boektassen moeten doorzoeken als er sprake is van diefstal in een bepaalde klas en dit liefst de dag van de diefstal zelf er wordt veel te veel gestolen in klaslokalen van medeleerlingen enz..
en vaak gaat het om dure spullen zoals :grafische rekenmachientjes, portefeuilles met abonnementen , dvd spelers uit lokalen , projectors ,...

Den Duisteren Duikboot 3 april 2006 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ekskimo (Bericht 1615590)
Ik vind juist dat ze wel boektassen moeten doorzoeken als er sprake is van diefstal in een bepaalde klas en dit liefst de dag van de diefstal zelf er wordt veel te veel gestolen in klaslokalen van medeleerlingen enz..
en vaak gaat het om dure spullen zoals :grafische rekenmachientjes, portefeuilles met abonnementen , dvd spelers uit lokalen , projectors ,...

Dat is dan een zaak voor de flikken.

Misschien ook handig: zorg voor opbergkastjes met slot buiten de lokalen en verzoek de leerlingen alleen datgene in het lokaal te brengen dat nodig is voor de les: een schrift, een boek, schrijfgerei... Geen heelder rugzakken dus.

ekskimo 3 april 2006 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 1615789)
Dat is dan een zaak voor de flikken.

Misschien ook handig: zorg voor opbergkastjes met slot buiten de lokalen en verzoek de leerlingen alleen datgene in het lokaal te brengen dat nodig is voor de les: een schrift, een boek, schrijfgerei... Geen heelder rugzakken dus.

de flikken zijn al lang langs geweest maar er wordt niets concreet gedaan
we hebben volgend jaar kastjes (dan zit ik er nemeer dus ist te laat) en deze zijn dan nog eens te betalen aan een 50euro per jaar + 10 euro voor het sleuteltje
...

cookie@vws 4 april 2006 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ekskimo (Bericht 1615906)
de flikken zijn al lang langs geweest maar er wordt niets concreet gedaan
we hebben volgend jaar kastjes (dan zit ik er nemeer dus ist te laat) en deze zijn dan nog eens te betalen aan een 50euro per jaar + 10 euro voor het sleuteltje
...

....mag je die het jaar daarop toch mee naar huis nemen hoop ik? Ik betaal voor zoon slechts tien euro per jaar... waarbij nog gezegd dat het er tien te veel zijn....

ekskimo 4 april 2006 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws (Bericht 1616665)
....mag je die het jaar daarop toch mee naar huis nemen hoop ik? Ik betaal voor zoon slechts tien euro per jaar... waarbij nog gezegd dat het er tien te veel zijn....

ik kan gewoon evengoed mijn rekenmachientje ter waarde van 60 euro kwijtraken (eigenlijk is da al gebeurd het is gestolen vandaar da de kastjes te laat zijn)

Bhairav 4 april 2006 14:40

ge kunt godverdomme sterven op school. Dan maken ze zich druk over zogezegde dure dingen...

lombas 4 april 2006 14:59

Leraars: nee

Ordediensten: ja

Herr Flick 4 april 2006 15:10

ja mannekes in onzen tijd was da azo nie zulle, privacy wet mijn kloten en die van de leeraar en directeur ook .

en als't u nie aanstond, konde het altijd nog aftrappen en een andere school zoeken.

Zijn er nog deftige college's in den belgiek die dezelfde regels hanteren ?

Trouwens ge verklaard u akkoord met het schoolregelement, hé als ge u inschrijft, en als daar instaat, boekentas openmaken, dan is dat openmaken...

Nee, nu is het gewoon wachten tot den eersten ne Glock in zijne samsonite steekt en zijn medeleerlingen overhoop knalt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be