Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Parochiepriesters Elsene zijn bezettingen grondig beu (https://forum.politics.be/showthread.php?t=47364)

vercetti 1 april 2006 16:43

Parochiepriesters Elsene zijn bezettingen grondig beu

Citaat:

Parochiepriesters Elsene zijn bezettingen grondig beu

De parochiepriesters van de Brusselse deelgemeente Elsene zijn de maandenlange bezettingen door uitgeprocedeerde asielzoekers hartsgrondig beu. Gisteren zochten een tachtigtal Afghanen bescherming in de Heilig Kruiskerk. ,,Morgen is er een huwelijk. De Afghanen mogen de mooiste dag van het bruidspaar niet verknoeien'', zegt priester Michel Rongvaux.
Geoffrey en Christine verkeren in alle staten. Vandaag huwt het jonge paar in de Heilig Kruiskerk van Elsene, vlakbij het oude BRT-omroepgebouw aan het Eugène Flageyplein. Maar sinds gisterochtend heeft een groep Afghanen bezit genomen van het kerkgebouw. Het bruidspaar vreest dat hun huwelijksplechtigheid in het gedrang komt of verstoord zal worden door de met de uitwijzing bedreigde asielzoekers.

In de pastorie is er crisisberaad. Pastoor Michel Rongvaux slaat wanhopig de handen ten hemel. ,,Waarom alweer in mijn kerk? In 2003 hebben asielzoekers 22 dagen de kerk bezet. Verschillende erediensten konden toen niet doorgaan, tot groot ongenoegen van de parochianen. Een begrafenisdienst moest naar de kerk van Sint-Bonifacius verhuizen. Het was toen nog een kalme periode in het kerkelijk jaar, maar nu zitten wij in volle voorbereiding van Pasen. Er zijn verschillende plechtigheden gepland. De asielzoekers kunnen hier onmogelijk blijven.''

Pastoor in crisis

Toch toont de parochieherder ook begrip voor de actievoerders. ,,In hun situatie zou ik hetzelfde doen. In mijn hart ben ik bij hen, maar waarom bezetten ze niet de gemeentehuizen of openbare gebouwen? Het is toch de overheid die beslist over de asielaanvragen? Het kerkelijk leven van mijn gelovigen mag niet langer verstoord worden door deze manifestaties.''

Het zweet staat op het voorhoofd van deken van Elsene en Etterbeek Jacques Serstevens. Hij vindt dat de asielzoekers elders actie moeten voeren. ,,In de Sint-Bonifaciuskerk verbleven de asielzoekers vijf maanden. Ja, vijf lange maanden. De bezetting heeft het parochiale leven ontwricht. De pastoor ging er helemaal onderdoor. Zijn collega's van de andere parochies zagen het ook niet meer zitten. Een parochie kan niet functioneren zoals het hoort zonder haar kerk.''

Vrijgeleide naar parochiezaal

Aan het kerkportaal staan twee grote interventiewagens met agenten van de federale politie, maar deken Serstevens belooft de asielzoekers een vrije doorgang naar de nabije parochiezaal. ,,Daar kunnen jullie overnachten in een verwarmde zaal. Ik leef met jullie mee, maar toon ook respect voor onze godsdienst. De komende dagen vinden hier verschillende erediensten plaats. Wij zullen jullie niet verhinderen actie te voeren buiten op de trappen van het portaal.''

Toch blijken niet alle actievoerders meteen gevolg te geven aan de oproep van de kerkdienaar. ,,Ons leven is belangrijker dan een huwelijk. Wij blijven hier tot onze zaak is opgelost'', zegt een jonge Afghaan. Zijn uitspraak wordt niet goedgekeurd door de andere actievoerders. ,,We zullen ons gedeisd houden tijdens de trouwmis'', belooft een lotgenoot.
Dat zou ergens anders niet waar zijn. Hier mag het allemaal weg. Gewoon op de vlieger en terug naar af, ja. :evil:

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=G89QDT10

abi 1 april 2006 16:51

Parochiepriesters,nu ook al voor vloms belang,waar gaat dat eindigen :-P

Jozef Ostyn 1 april 2006 16:51

Ik vind het weinig tolerant en respectvol van Moslim-vluchtelingen om een Katholieke Kerk te bezetten. Waarom gaan ze niet naar een Moskee?

Max van Dietschland 1 april 2006 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1606846)
Ik vind het weinig tolerant en respectvol van Moslim-vluchtelingen om een Katholieke Kerk te bezetten. Waarom gaan ze niet naar een Moskee?

Een Moskee..., maar dan ergens in Noord-Afrika :twisted: !

Riksken 1 april 2006 16:55

Een mens zou zich de vraag durven stellen waarom die asielzoekers nooit eens een moskee bezetten.

Knuppel 1 april 2006 16:55

Citaat:

Omdat ze meer respect hebben voor Allah's heiligdommen dan voor die van de Katholieken?

vercetti 1 april 2006 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Riksken (Bericht 1606856)
Een mens zou zich de vraag durven stellen waarom die asielzoekers nooit eens een moskee bezetten.

Dan zouden woedende moslims de moskee bestormen en de vluchtelingen beestachtig afmaken.

De tamme Katholieken doen weer eens niets. :roll:

abi 1 april 2006 16:57

Citaat:

Ha nee he,dat die vluchtelingen maar in die kerk blijven!!!

Het is toch de katholieke kerk die oproept voor verdraagzaamheid en multicultureel zijn.

Dus ze mogen hun steentje wel is bijdragen en is laten zien of ze het wel menen,of geldt dat niet voor hun mischien ??

Knuppel 1 april 2006 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Riksken (Bericht 1606856)

Simpelweg omdat ze eruit zouden gezet worden.
In een moskee is het grootste deel verboden voor vrouwen. Bovendien moeten ze gesluierd zijn.

Max van Dietschland 1 april 2006 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1606861)
Dan zouden woedende moslims de moskee bestormen en de vluchtelingen beestachtig afmaken.

De tamme Katholieken doen weer eens niets. :roll:

Dat komt omdat de Kerk (en de Belgische nog eens extra) veel te gematigd is geworden. Ik zou niets liever hebben dan een radicale en krachtige Kerk, zoals we die ook in de Middeleeuwen hebben gekent. Helaas moeten de andere katholieken mijn stelling ook willen volgen. Een sterke Rooms-katholieke Kerk is het beste wapen om de echte Europese identiteit te beschermen en te bewaren, tegen allerlei bedreigingen van buitenaf (door zowel vreemdelingen als imperialistische staten).

Laat Cyriel Verschaeve (zie avatar) hierbij het voorbeeld zijn.

Jan van den Berghe 1 april 2006 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door max4westland (Bericht 1606879)
Dat komt omdat de Kerk (en de Belgische nog eens extra) veel te gematigd is geworden. Ik zou niets liever hebben dan een radicale en krachtige Kerk, zoals we die ook in de Middeleeuwen hebben gekent. Helaas moeten de andere katholieken mijn stelling ook willen volgen. Een sterke Rooms-katholieke Kerk is het beste wapen om de echte Europese identiteit te beschermen en te bewaren, tegen allerlei bedreigingen van buitenaf (door zowel vreemdelingen als imperialistische staten).

Natuurlijk, maar de Kerk hoort zich in de eerste plaats te concentreren op haar geestelijke taak en dus de christelijke leer en boodschap onverwaterd te verkondigen. Daar schort het tegenwoordig al veel aan. Om dan nog niet te spreken over de linkse koers die sommigen varen van de geestelijken en verantwoordelijkheid dragende leken.

andev 1 april 2006 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door max4westland (Bericht 1606879)

Laat Cyriel Verschaeve (zie avatar) hierbij het voorbeeld zijn.

Zouden we dan niet een beetje van de regen in de drop vallen... en weer met een kerk zitten met dictatoriale trekjes, die niet de minste tegenstand kan dulden enz, een beetje wat we nu zo dikwijls aan de Islam toeschrijven?

FISHERMAN 1 april 2006 17:55

Voor de Vlaamse kerkgangers bestaan de werken van barmhartigheid blijkbaar niet meer.:-(

Juan 1 april 2006 17:58

Laat ze toch.
Zo komt er nog eens �*emand naar de kerken :lol:

Knorretje 1 april 2006 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 1606936)
Voor de Vlaamse kerkgangers bestaan de werken van barmhartigheid blijkbaar niet meer.:-(

Die werken van barmhartigheid worden in realiiteit door alle Vlaamse belastingbetalers betaalt. Men mag dus even de mening van de Vlaming vragen alvorens de barmhartige samaritaan te spelen met andermans geld.

andev 1 april 2006 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1606870)
Simpelweg omdat ze eruit zouden gezet worden.
In een moskee is het grootste deel verboden voor vrouwen. Bovendien moeten ze gesluierd zijn.

Niet vanwege sluiers en andere achterlijkheden, maar onze overheden zou die bendes (want dat worden het stilaan...) gewoon bij hun nekvel weer de grens moeten overzetten! Waar halen deze lieden eigenlijk het lef vandaan? Ongevraagd, zonder toelating een ander land betreden, een kerk gaan innemen, niet meer vragen maar "eisen" dat ze papieren krijgen en geregulariseeerd worden = straks leefloon, medische verzorging, kindergeld, gratis school, dak boven hun hoofd enz enz??? Als we dan weten dat de meeste gewone gelukzoekers zijn die wat leugens en verhaaltjes komen vertellen, hun eigen papieren hebben weggegooid om hier van alles te kunnen beweren enz... Dat heeft niets meer met mensenrechten en mensenliefde te maken maar met rauw profitariaat: dat ze die bendes oppakken en over de grens zetten, zonder verdere kosten, multiculpraatjes en linkse juridische touwtrekkerij om ze hier toch maar jaren te laten rondhangen. Jaren geleden had ik daar het nodige begrip voor, nu hangen ze enkel nog mijn (en niet alleen mijn) keel uit.
Wanneer we weten dat (zie artikel en kommentaar enige tijd geleden) dat er weer 500.000 (jawel...) Afrikanen zitten te kamperen aan de kust van Mauretanië, om van daaruit Spanje en Europa weer in te palmen...

andev 1 april 2006 18:12

Citaat:

Je bedoelt waarschijnlijk dat ze geen zin hebben in een langzame zelfmoordpoging op nationaal vlak??? Hoe zal het er hier uitzien binnen tien, twintig jaar?? Zoals in bepaalde futuristische geweldfilms �* la Mad Max? Boodschappen gaan doen met een mitrailleur op je jeep...8O

Jan van den Berghe 1 april 2006 18:28

Citaat:

De werken van barmhartigheid houden niet in dat iemand andermans bezit bezet.

Trajanus 1 april 2006 18:46

Kerkbezetters terroriseren onze heiligdommen en dienen dus bijgevolg stante pede verwijderd te worden. Immers, de rechten van katholieke gelovigen worden geschonden, als zij hun eigen kerk niet kunnen betreden om te bidden, door islamitische bezetters!

Basy Lys 1 april 2006 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trajanus (Bericht 1606993)
Kerkbezetters terroriseren onze heiligdommen en dienen dus bijgevolg stante pede verwijderd te worden. Immers, de rechten van katholieke gelovigen worden geschonden, als zij hun eigen kerk niet kunnen betreden om te bidden, door islamitische bezetters!

Zou het kunnen helpen als alleen gedoopten de kerk binnen mogen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be