![]() |
Het is nu onomkeerbaar. Volkert van der Graaf, de moordenaar van Pim Fortuyn, is tot 18 jaar cel veroordeeld. In acht nemend dat hij minimum twee derde van zijn straf moet uitzitten, waarvan hij er al één achter de rug heeft, komt hij ten vroegste vrij in 2014.
Toch moeten we ons vragen stellen bij de straf van Van der Graaf. De moord op Fortuyn kan dan wel op zich een misdaad zijn, Van der Graafs motieven waren nobel. Hoeveel angst en haat moet je in iemand zaaien om die man of vrouw tot moord aan te zetten? Fortuyns denkbeelden waren veralgemenend, confronterend, provocerend. Misschien niet voor iedereen, getuige zijn vele aanhangers, maar wel voor een aantal (vaak minderheids-)groepen. Er is dus sprake van uitlokking. Van der Graaf kan in deze wel verweten worden niet het gesprek te zijn aangegaan met Fortuyn. Uit niets blijkt dat hij Fortuyn zou hebben geschreven of hebben uitgenodigd om over de door Fortuyn aangekaart thema's te discussiëren. Van der Graaf ging derhalve louter af op wat hij in kranten en boeken las, en via radio en televisie vernam. Hij zag in Fortuyn een verdrukker van de zwakkeren, de populist en volksmenner, de hak-maar-raak-ideoloog, de demonisator van linksen en moslims. Hij zag er zelfs een gevaar voor de samenleving en de democratie in. Los van de vraag of deze zienswijze correct was, kun je dus stellen dat Van der Graafs reactie gegroeid is uit een nobel motief: het beschermen van de zwakkeren, van de samenleving en de democratie, de vernietiging van een gevaarlijke vorm van populisme. Aangezien dat populisme zich concentreerde rond één figuur, Fortuyn zelf, moést hij wel de idee krijgen dat hij, met de uitschakeling van dat individu, het opstekende gevaar, althans voorlopig, een genadeslag toebracht. Of Van der Graaf gelijk had, namelijk dat Fortuyn werkelijk zulk een gevaar was, zullen we nooit weten, en dat is jammer. Misschien zou dan wel blijken dat Van der Graaf een held was, zoals de moordenaar van een Hitler of Stalin voor ze in terreurdaden vervielen vandaag een held zou worden genoemd, maar in die tijd de doodstraf niet zou ontlopen, als we toen wisten wat we vandaag weten. Maar hoe kan je, op voorhand, zulks weten natuurlijk, vooral wanneer een politiek programma als dat van Fortuyn zo vaag is en dus voor bedenkelijke interpretaties vatbaar na verkiezing? Kunnen we de democratie beschermen tegen uithollers zonder aan het wezen van de democratie te raken? In elk geval besluit ik dat Van der Graaf op basis van een aantal denkfouten, en niet op basis van slechte bedoelingen, de moord heeft begaan. De vraag dringt zich dan ook op of men hier bij de veroordeling geen rekening mee had moeten houden. |
Nobel ? Jezus waar ben je mee bezig ?
Beschermen van de democratie ? Dit was een aanval op de democratie ja ! |
De enige strafaanpassing die ze mogen eisen is ofwel levenslang, ofwel de doodstraf :evil:
|
Van der Graaf heeft het geluk dat hij in een land woont waar justitie heel laks is ten opzichte van moordenaars.
Pim Fortuyn is vermoord en komt niet terug. Zijn nabestaanden leven met dit drama. Bovendien heeft Van der Graaf met zijn laffe moord de hoop van vele honderdduizenden mensen kapotgemaak. Misschien was Fortuyn voor de schrijver van bovernstaande tekst niet de juiste oplossing, maar voor velen was hij dat wel. En dat zullen we ook nooit weten. Vandaag is Nederland terug vervallen in het algemene politiek spel dat overal in West-Europa wordt gespeeld, en waarbij in feite weinig of niets wordt gedaan om de echte problemen aan te pakken. Fortuyn had hier een plan voor, Van der Graaf heeft ze begraven(what's in a name). En dat maak deel uit van het drama. |
Ik ben benieuwd of Pyramus' redenering ook opgaat voor de ultra-liberaal (= een minderheidsgroepering) die Steve Stevaert uit de weg knalt de volgende keer dat die met een "gratis"-stunt komt aandraven... 8)
Of is bovenstaande uitspraak nu ook provocerend, en mag men mij nu ook afknallen? Welke minderheidsgroepering voelt zich geroepen? |
Citaat:
Ik vind het triest om te zien dat in België de blinde politieke correctheid nog altijd niet is verdwenen. Of ben jij gewoon een uitzondering die vanachter z'n pc'tje de grote wijsneus loopt uit te hangen? In ieder geval ben je duidelijk een buitenstaander die een mening verkondigd die in Nederland hooguit door een deel van extreemlinks wordt verkondigd. 't Is maar om ff aan te geven waar je je (politieke) vrienden moet zoeken. :roll: |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nobel ???? [size=7]IEMAND DODEN NOBEL ??? [/size]Godallemachtig, dit slaat alles. Wat een gruwel. Blauwe kaart.
|
Blauwe kaart? Hmm, Pyramus verkondigt zijn mening. Ik dacht dat jullie daar voorstanders van waren? Hij heeft trouwens niet gezegd dat de daad nobel was, maar de motieven. Groot verschil.
Ik keur persoonlijk geen enkele moord goed. Daaruit volgend ook deze moord niet, noch de doodstraf. Maar dit vind ik schandalig: Citaat:
|
Bof, in mijn boek zijn alle politici slecht, maar om ze daarvoor allemaal de doodstraf te geven, da's niet mijn taak,maar van een rechtsstaat.
Moord is niet te vergoeilijken. Numarx, wat betreft Guderian en al zijn alter ego's, tja we verwachten er niet meer van, van Pyramus wel. Pyramus schreef Citaat:
Moord is niet goed te praten, zelfs niet in functie van de doodstraf, zo'n zonde. Recycleren is de boodschap, in eerste instantie als organen voor wel nuttige en wetsvrezende individuen, in het uiterste geval als Soylent Green. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik nodig u uit voor een discussie zodat ik kan beslissen of ik al dan niet je hersenen eruit zal knallen..." Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat gij hier komt vertellen is in mijn ogen een gevaar voor de demokratie. Laten we even afspreken zodat ik kan beslissen of ik al dan niet je hersenen... |
Citaat:
|
Citaat:
Nogmaals, wat ik eigenlijk wilde aankaarten was dit: Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ik zal het hier nu eens duidelijk stellen. Wat Guderian gezegd heeft keur ik HELEMAAL NIET goed. Jij vind het blijkbaar "schandalig" dat de broer van Pim Fortuyn Dussauchoit aangeklaagd heeft. Maar stel u voor dat uw broer zijn hersenen worden weggeknald en dat er dan één of andere aap dat nog toejuicht en zelfs deze daad aanmoedigt? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Plus Dussauchoit is een presentator van de OPENBARE omroep. Hij is dus gebonden aan een deontologische code. Volgens jouw redenering zou iemand die zegt dat hij het niet erg vindt dat de joden vergast werden door Hitler dit gewoon op de openbare omroep mogen doen? Ik denk het niet! Jij bent gewoon een hypocriet. |
Als er over zoiets vrije meningsuiting moet bestaan, wat doen we dan met mensen die de holocaust ontkennen ?????
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be