Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   nl-talig onderwijs in BSL groeit !!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=47984)

job 3 april 2006 14:03

Nederlandstalig onderwijs in Brussel groeit !!!

[SIZE=3]Opnieuw meer leerlingen in Brussels Nederlandstalig onderwijs[/SIZE]

Het Brussels Nederlandstalig onderwijs blijft groeien. Er zitten opnieuw meer leerlingen in het kleuter-, lager-, secundair- en buitengewoon Brusselse Nederlandstalige scholen. Dat blijkt uit cijfers van de februaritelling 2006 die minister Guy Vanhengel, bevoegd voor het Brussels Nederlandstalig onderwijs, maandag bekende maakte.

De groei is het hoogst in het Nederlandstalig lager onderwijs, waar 368 kinderen meer ingeschreven zijn dan het jaar voordien. Het gaat om een stijging met 2,8 procent. Het aantal kleuters is toegenomen met 213 of 2 procent. In het secundair onderwijs klimt het aantal scholieren met 237, 2 procent meer, en ook het bijzonder onderwijs doet het goed, met 49 kinderen extra. (belga)

bron : HLN on line

Fransozen aller hande (sorry, aller lande), verenig je.
Zeg, NON tegen de 'vervlaemschinck' van Bruxelles die Scone.

Zo zie je maar. Het NL wint aan invloed.

:-D :-D :-D

Klauwaert 3 april 2006 14:49

Het is misschien niet omdat men die kinderen naar een Vlaamstalige school stuurt, dat men dan ook daadwerkelijk thuis en in de straat Nederlands spreekt...

Maar het moet gezegd, een goede evolutie...

De Franstaligen beseffen eindelijk dat tweetaligheid en een goede kennis van het Nederlands later de sleutel tot succes is op de arbeidsmarkt.

Steenbok66 3 april 2006 15:00

ma neen, de meesten sturen hun kinderen naar NL-talig onderwijs omdat daar minder allochtonen in zitten...
en dat racistisch tintje bloeit zowel bij beide taalgemeenschappen...

Sneta 3 april 2006 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert (Bericht 1615506)
De Franstaligen beseffen eindelijk dat tweetaligheid en een goede kennis van het Nederlands later de sleutel tot succes is op de arbeidsmarkt.

Inderdaad tweetaligheid is onbetwistbaar een meerwaarde en niet alleen voor het vinden van een job trouwens.
Het is daarom des te jammer dat een Vlaams decreet het geven van tweetalig onderwijs in Vlaamse scholen verbiedt.
In Franstalig Belgie waar men iets minder geobsedeert is door taal, lopen er tal van experimenten in scholen waar aan de leerlingen 2 talig onderwijs wordt gegeven en de eerste resultaten zij alvast zzer positief.

job 3 april 2006 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneta (Bericht 1615559)
Inderdaad tweetaligheid is onbetwistbaar een meerwaarde en niet alleen voor het vinden van een job trouwens.
Het is daarom des te jammer dat een Vlaams decreet het geven van tweetalig onderwijs in Vlaamse scholen verbiedt.
In Franstalig Belgie waar men iets minder geobsedeert is door taal, lopen er tal van experimenten in scholen waar aan de leerlingen 2 talig onderwijs wordt gegeven en de eerste resultaten zij alvast zzer positief.

In het Engels ? Toch niet in het patois-flamand zeker (want het woord 'Nederlands' kennen ze niet eens) ?

Xenon 3 april 2006 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1615429)

Het Brussels Nederlandstalig onderwijs blijft groeien. Er zitten opnieuw meer leerlingen in het kleuter-, lager-, secundair- en buitengewoon Brusselse Nederlandstalige scholen. Dat blijkt uit cijfers van de februaritelling 2006 die minister Guy Vanhengel, bevoegd voor het Brussels Nederlandstalig onderwijs, maandag bekende maakte.

De groei is het hoogst in het Nederlandstalig lager onderwijs, waar 368 kinderen meer ingeschreven zijn dan het jaar voordien. Het gaat om een stijging met 2,8 procent. Het aantal kleuters is toegenomen met 213 of 2 procent. In het secundair onderwijs klimt het aantal scholieren met 237, 2 procent meer, en ook het bijzonder onderwijs doet het goed, met 49 kinderen extra. (belga)

Het niveau van het Brussels Nederlandstalig onderwijs maakt hierdoor wel een duikvlucht. Het is er in het middelbaar onderwijs een normale praktijk geworden dat de leerlingen wekelijks een lijstje van 10 vaak gebruikte Nederlandstalige woorden uit het hoofd moeten leren. Het ontbreekt de leerlingen immers aan een basiswoordenschat Nederlands, wat lesgeven quasi onmogelijk heeft gemaakt.

Ook is het niveau van de nieuwe lichting stagairs ondermaats. Het regentaatsdiploma biologie-islam is om één of andere reden zeer populair onder allochtone meisjes. Het gevolg: biologieleerkrachten die totaal onwetend zijn wat onze lidwoorden betreft en geen idee hebben wat een 'romp' is. (ik overdrijf niet:| )

Everytime 3 april 2006 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert (Bericht 1615506)
Het is misschien niet omdat men die kinderen naar een Vlaamstalige school stuurt, dat men dan ook daadwerkelijk thuis en in de straat Nederlands spreekt...

Maar het moet gezegd, een goede evolutie...

Uw eerste zin is de nagel op de kop!!! Frans blijft onze moedertaal en de voertaal in Brussel. Ik nodig trouwens de Franstaligen uit om in het Frans met die rabiate anti-Franstaligen Vlamingen als Job te spreken. Zijn ze daarmee niet tevreden, kunnen we hen op een andere manier uitleggen dat we Frans spreken waar en wanneer we willen.8)

job 3 april 2006 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615736)
Uw eerste zin is de nagel op de kop!!! Frans blijft onze moedertaal en de voertaal in Brussel. Ik nodig trouwens de Franstaligen uit om in het Frans met die rabiate anti-Franstaligen Vlamingen als Job te spreken. Zijn ze daarmee niet tevreden, kunnen we hen op een andere manier uitleggen dat we Frans spreken waar en wanneer we willen.8)

Everytime, je dicht me te veel lof toe...
Je verwart pro-Vlaming met anti-Franstalig...

:-D :-D :-D :-D :-D :-D

Rr00ttt 3 april 2006 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615736)
Uw eerste zin is de nagel op de kop!!! Frans blijft onze moedertaal en de voertaal in Brussel.

Maar niet meer lang. De vraag is alleen of ze eerst vervangen zal worden door het Engels of eerst vervangen zal worden door het Arabisch.

Professioneel door het Engels en onder de inwoners door het Arabisch is mijn persoonlijke gok.

Everytime 3 april 2006 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1615800)
Everytime, je dicht me te veel lof toe...
Je verwart pro-Vlaming met anti-Franstalig...

:-D :-D :-D :-D :-D :-D

Ik meende rabiate Vlamingen als Job, die tegen de Franstaligen zijn.

Everytime 3 april 2006 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 1615803)
Maar niet meer lang. De vraag is alleen of ze eerst vervangen zal worden door het Engels of eerst vervangen zal worden door het Arabisch.

Professioneel door het Engels en onder de inwoners door het Arabisch is mijn persoonlijke gok.

Droom maar. Misschien moeten we een andere middel gebruiken om u te laten begrijpen wat onze taal is...........

job 3 april 2006 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615808)
Ik meende rabiate Vlamingen als Job, die tegen de Franstaligen zijn.

Wat is 't nu, vind je me nu een rabiate Vlaming, zonder meer.
Of ook nog 's iemand die tegen Franstaligen is ??

Ter info : Van Dale : [SIZE=4]ra·bi·aat[/SIZE] (bn.) 1 woedend

job 3 april 2006 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615811)
Droom maar. Misschien moeten we een andere middel gebruiken om u te laten begrijpen wat onze taal is...........

Waarover heb je het dan ?

Everytime 3 april 2006 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1615820)
Wat is 't nu, vind je me nu een rabiate Vlaming, zonder meer.
Of ook nog 's iemand die tegen Franstaligen is ??

Ter info : Van Dale : [SIZE=4]ra·bi·aat[/SIZE] (bn.) 1 woedend

Beiden.

Everytime 3 april 2006 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1615821)
Waarover heb je het dan ?

Denk na........

job 3 april 2006 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615886)
Beiden.

Zoals ik al zei, dan dicht je me teveel lof toe.
Ik ben 'slechts' een pro-Vlaming. Ik ben niet tegen franstaligen.
8) 8)

job 3 april 2006 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615894)
Denk na........

Denken kan ik. Gedachten lezen kan ik niet...
Dus, vertel me, waarover heb je het ?

Hans1 3 april 2006 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1615429)

Slimme, dat zijn al die Franstaligen die er naartoe gaan omdat ze tweetalig willen worden, m.a.w. de gedeeltelijke uitvoering van het B.U.B.-programma ! :lol:

Everytime 3 april 2006 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1615917)
Denken kan ik. Gedachten lezen kan ik niet...
Dus, vertel me, waarover heb je het ?

Geweld gebruiken. Als u niet met woorden begrijpt dat onze taal het Frans is, moeten we misschien zo reageren zodat u het begrijpt. Ik zou het spijtig vinden dat we geweld zouden moeten gebruiken. U ook? Geen probleem : geen geweld maar u accepteert dat onze taal het Frans is en dat we het spreken waar en wanneer we willen.

job 3 april 2006 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1615938)
Slimme, dat zijn al die Franstaligen die er naartoe gaan omdat ze tweetalig willen worden, m.a.w. de gedeeltelijke uitvoering van het B.U.B.-programma ! :lol:

Dit is een kolfje naar je hand, he Hanske.
Doe zo voort...:lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be