Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Stel je voor... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=47988)

van Maerlant 3 april 2006 15:56

Stel je voor...

Elio Di Rupo zegt: "Vlaanderen mag één wens doen: geen transfers meer, of geen verfransing van de Rand meer."
Wat zou u kiezen?

Aangezien ik zelf een Randbewoner ben, en dagelijks confrontaties heb met al dan niet doorgedreven verfransing, stem ik uiteraard op optie 2.

Everytime 3 april 2006 16:18

Optie 3 natuurlijk. Politici moeten voor de echte problemen van de mensen zorgen en niet over futiliteiten.8)

Xenon 3 april 2006 16:22

Ik kies ook voor optie 2.
Taalimperialisme zit ingebakken in de Francofone cultuur, het zou haast een mirakel zijn moest dit kunnen worden gestopt.
Het stopzetten van de huidige transfers hebben we daarentegen als Vlamingen zelf in de hand.

Everytime 3 april 2006 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 1615702)
Elio Di Rupo zegt: "Vlaanderen mag één wens doen: geen transfers meer, of geen verfransing van de Rand meer."
Wat zou u kiezen?

Aangezien ik zelf een Randbewoner ben, en dagelijks confrontaties heb met al dan niet doorgedreven verfransing, stem ik uiteraard op optie 2.

Uw buren zijn misschien Franstalig en ze spreken onder hen in het Frans. Dat is zeker uw confrontatie met uw zogezegde "verfransing".............

Xenon 3 april 2006 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615754)
Uw buren zijn misschien Franstalig en ze spreken onder hen in het Frans. Dat is zeker uw confrontatie met uw zogezegde "verfransing".............

Dat is helemaal geen probleem.
Het probleem is dat het overgrote deel van die Franstaligen verwacht dat iedereen met hen Frans spreekt (zowel de overheid als de bakker om de hoek)

Pieke 3 april 2006 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615754)

nope, dat is hun goed recht. Wat wel zo'n voorbeeld is, is het eisen van een franstalig inschrijvingsbewijs op een gemeentehuis in een Nederlandstalige randgemeente zonder faciliteiten, en dan al roepend en tierend weglopen als blijkt dat aan die eis niet voldaan kan worden (en het straffe is, de loketbediende informeerde hem in vloeiend frans; ik heb ooit eens geprobeerd om op het gemeentehuis van Jette een bewonerskaart te krijgen, en als antwoord kreeg ik: "van zodra u het in het frans kunt vragen, krijgt u het). Straf eh.

Everytime 3 april 2006 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenon (Bericht 1615751)
Taalimperialisme zit ingebakken in de Francofone cultuur, het zou haast een mirakel zijn moest dit kunnen worden gestopt.
Het stopzetten van de huidige transfers hebben we daarentegen als Vlamingen zelf in de hand.

Nationalisme en extremisme zitten ingebakken in de Vlaamse cultuur, het zou haast een mirakel zijn moesten die kunnen worden gestopt.

Everytime 3 april 2006 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenon (Bericht 1615759)
Dat is helemaal geen probleem.
Het probleem is dat het overgrote deel van die Franstaligen verwacht dat iedereen met hen Frans spreekt (zowel de overheid als de bakker om de hoek)

Dat is helemaal niet waar. De meerderheid van die Franstaligen zich integreert. Maar ja, TAK, VVB en andere carnavalsorganisaties moeten wel een schijnexcuus vinden om hun hobby te kunnen uitoefenen : betogen tegen de Franstaligen . En ze hebben tot nu toe nog niets beters gevonden.

Pieke 3 april 2006 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615794)
Dat is helemaal niet waar. De meerderheid van die Franstaligen zich integreert. Maar ja, TAK, VVB en andere carnavalsorganisaties moeten wel een schijnexcuus vinden om hun hobby te kunnen uitoefenen : betogen tegen de Franstaligen . En ze hebben tot nu toe nog niets beters gevonden.

Hmm, wie te geloven, een inwoner van de rand of een brusselaar die niets liever zou doen dan naar zijn geliefde frankrijk verhuizen?
Nu, ik ben ook inwoner van de rand, en word ook dagelijks geconfronteerd met wat xenon schreef

labyrinth 3 april 2006 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 1615702)
Wat zou u kiezen?

Stop met onnozel rondjesdraaien over taal en schep werkgelegenheid in Wallonië.......
Die optie staat er helaas niet bij !

Pieke 3 april 2006 17:22

jullie hebben daar toch een Marshsall-plan voor?

Xenon 3 april 2006 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 1615837)
Hmm, wie te geloven, een inwoner van de rand of een brusselaar die niets liever zou doen dan naar zijn geliefde frankrijk verhuizen?
Nu, ik ben ook inwoner van de rand, en word ook dagelijks geconfronteerd met wat xenon schreef

Zelfs mijn Franstalige moeder krijgt het op haar heupen van de manier waarop de MEERDERHEID van de Franstaligen in de Rand zich gedragen.

Hertog van Gelre 3 april 2006 18:16

Stel je eens voor... dat jullie tegen Di Rupo zeggen dat de verfransing moet stoppen én dat jullie eens willen meebeslissen over de besteding van die transfers.

job 3 april 2006 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenon (Bericht 1615751)

Optie 2.
Optie 3. lost zich op omdat we dat zelf in de hand hebben.
Politici moeten inderdaad voor de echte problemen van de mensen zorgen en niet over futiliteiten.

Everytime 3 april 2006 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1615937)
Optie 2.
Optie 3. lost zich op omdat we dat zelf in de hand hebben.
Politici moeten inderdaad voor de echte problemen van de mensen zorgen en niet over futiliteiten.

Inderdaad. Communautaire problemen zijn maar futiliteiten. Akkoord met jou.8)

Xenon 3 april 2006 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615970)

Zo'n futiliteit dat je onder een ander thread met het gebruik van geweld zit te dreigen.:roll:

Everytime 3 april 2006 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenon (Bericht 1615976)
Zo'n futiliteit dat je onder een ander thread met het gebruik van geweld zit te dreigen.:roll:

Accepteer onze taal en reageert niet slecht als u mensen Frans in Vlaanderen hoort spreken. Het is toch niet moeilijk.

job 3 april 2006 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615970)

Niet begrepen ? Zal ik het nog 's herhalen ?
Communautaire problemen zijn géén futiliteiten.

job 3 april 2006 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615979)
Accepteer onze taal en reageert niet slecht als u mensen Frans in Vlaanderen hoort spreken. Het is toch niet moeilijk.

Accepteer onze taal en reageert niet slecht als u mensen NL in Wallonië/Brussel hoort spreken. Het is toch niet moeilijk.

Xenon 3 april 2006 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1615979)

Al sprak u Zoeloe, dat kan me geen bal schelen. Het probleem onstaat wanneer je je taal aan de hele omgeving (zelfs aan de overheid) wil opdringen.

Btw, bedoel je dit met 'slecht reageren':

Geweld gebruiken. Als u niet met woorden begrijpt dat onze taal het Frans is, moeten we misschien zo reageren zodat u het begrijpt. Ik zou het spijtig vinden dat we geweld zouden moeten gebruiken. U ook? Geen probleem : geen geweld maar u accepteert dat onze taal het Frans is en dat we het spreken waar en wanneer we willen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be