![]() |
Kiesdrempel
1 Het is ondemocratisch, zéér ondemocratisch
2 Wat als alle partijen plots 4,99% halen :-D 3 Ik mis Jean-Pierre :-( |
Ik heb geen probleem met een kiesdrempel van 5%.
De vraagstelling is echer zo tendentieus ("Eikes, toch geen niet-traditionele en kleine partijen zeker!") dat ik weer eens niet kan stemmen.:-( |
Citaat:
Gedaan met die vervelende politiek. Dat gezegd zijnde, is het afschaffen van de opkomstplicht veel dringender, dan het afschaffen van de kiesdrempel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ga jij je nog maar wat opwinden over seksuele handelingen bij minderjarigen. |
Ondemocratisch.
Desnoods wordt er wel gecoöpteerd... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is toch ook een komedie, hein... |
Citaat:
Of beweert u nu dat ik raak aan kinderen, en voor pedofilie en ander kindermisbruik ageer? |
Citaat:
Een kiesdrempel is puur ondemocratisch, Je mag al pas een partij oprichten als je een zeker aantal handtekeningen ophaald. Laat ons zeggen dat dat al een hinderdnis is. En dan laat je mensen kiezen, en als ze 4,8 % van de stemmen halen, zeg je, dag jongens, jullie mogen nie meespelen want ge zijt te klein... Ondanks het feit dat die 4,8 % wel om flink wat stemmen gaat. Bovendien, kan die 4,8 % een meerderheid bezorgen, of een wisselmeerderheid betekenen bij een opositie... Die 4.8 % zijn dus wel degelijk belangrijk in een democratisch systeem... |
Citaat:
Stel u eens voor, een kiesdrempel en geen opkomstplicht meer... Stel dat er maar 40 % meer gaat stemmen en er stemmen er nog 3 % van voor de sossen, ... Ge zult nogal ne vlieger zien opgaan... |
En kijk dan naar het zeer hypocriete verhaal van Agalev bij de vorige federale verkiezingen...
|
Dit is geen peiling maar een statement.
Degene die deze discussie gestart is wil gewoon laten weten dat hij tegen de kiesdrempel van 5% is. Dat is een eerbaar standpunt. En de auteur kan zeker geen VB'er zijn, tenzij een heel pessimistische. Maar in een goede peiling zouden ook de andere standpunten als eerbaar aangeboden moeten worden. Persoonlijk heb ik geen uitgesproken mening hierover: zo'n kiesdrempel heeft voor- en nadelen voor een democratie. Maar landen waar die kiesdrempel niet bestaat zijn niet per se ondemocratischer of democratischer. Is Duitsland democratischer dan België? En Nederland? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ja, ik ben tegen de kiesdrempel - ja, ik wil een discussie starten. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be