De laatste tijd zie ik hier op het forum een verschuiving in de communautaire discussies . Vroeger was het eerder Vlaams-nationalen die tegenover Belgischgezinden stonden . Het draaide hem dan steeds weer over een Onafhankelijk Vlaanderen ( wat trouwens onzin is , naar mijn bescheiden mening ) of het behoud van België , al dan niet unitair . ( wat trouwens een uitstekend idee is . Ik steek mijn BUB sympathie onder geen stoelen noch banken . )
Maar nu lees ik van Vlaams-nationale zijde hoe langer hoe meer stemmen die aansluiting van het Vlaamse gewest bij Nederland prediken . Blijkbaar zijn een aantal Vlaams-nationalen plots Oranjegezind geworden .
Toppunt van alles is dan nog dat we de laatste tijd ook nog bezoek krijgen van Hollanders ( of mensen die zich voordoen als Hollander ) die die zelfverklaarde Orangisten steunen .
Ik snap het persoonlijk gezegd niet . Vlaams-nationalisten willen hoofdzakelijk een Onafhankelijk Vlaanderen .
Dit gaat toch niet samen met de eis voor aansluiting bij Nederland !!!
Dat zou nog erger zijn dan het Belgische staatsverband ( ik redeneer nu vanuit Vlaams standpunt ) , geregeerd worden vanuit Den Haag door Harry Potter .Deel uitmaken van een land dat zich , zoals ik laatst een Nederlander hoorde zeggen , het meest Geamerikaniseerde land van Europa noemt en waar het Engels een snelle opmars maakt. Het land van de Kroketten en Coffeeshops .
Dat bovendien dan nog eens een monarchie is . Nog iets wat veel Vlaams-nationalen verwerpen .
Nee daar kan ik niet bij . Of is het zo misschien dat bepaalde Vlaams-nationalen op zoek zijn naar steun uit het buitenland ?
Net zomin snap ik het dat sommige Waals-nationalisten voor aansluiting bij Frankrijk durven ijveren . Eeuwen hebben onze jongens tegen de Franse expansiedrang gevochten. Trouwens , toevallig ken ik als goede Belg aardig wat Walen en die zijn in geen geval voor Frankrijk . Ze hebben een enorm wantrouwen tegen Frankrijk .
Mijn vraag luidt aldus :
[size=7]WAT BRENGT SOMMIGEN ERTOE TE IJVEREN VOOR AANSLUITING VAN HET VLAAMSE GEWEST BIJ NEDERLAND ?[/size]
Graag een antwoord , van zowel Oranjegezinden , Belgen en ook Vlaams-nationalen ( zodat die zich niet uitgesloten voelen )
|