30 april is de overlijdensdatum van adolf hitler, en dat moet samen met kameraden herdacht worden vindt de VJW.
daarom organiseert het VJW een groot festival op die datum, ter nagedachtenis van de grote leider.
oefen alvast in het strekken van de rechterarm...
Burgemeester boos om plannen voor fascistisch festival in Lichtervelde
LICHTERVELDE - Op 30 april, niet toevallig de overlijdensdatum van Adolf Hitler, houdt de extreem-rechtse groepering Vlaamse Jongeren Westland een ietwat geheim feestje in de regio Lichtervelde (West-Vlaanderen). Daar worden tientallen skinheads verwacht. ,,Ik zal alle middelen inzetten om dat niet te laten plaatsvinden'', reageert Ria Beeusaert-Pattyn, burgemeester van Lichtervelde.
Burgemeester Ria Beeusaert-Pattyn verslikt zich bijna in haar koffie als we haar vragen eens een kijkje te nemen op
www.vjwestland.be. De website opent met een grote aankondiging van een muziekevenement. Op die affiche staan de namen van de concerterende bands (Gwende, Confront en Standrecht), een massa gebalde vuisten, een drietand en de woorden Locatie: Regio Lichtervelde. ,,Daar weet ik niets van'', aldus de burgemeester.
,,Maar wees gerust: ik zal alles doen om dat te verhinderen. Eerst ga ik contact opnemen met de eigenaars van de twee feestzalen in onze gemeente, zodat ze nog eens hun contracten voor die avond bekijken. Zo hebben we eerder ook al eens een tip gekregen van een dergelijke fuif. De uitbater van de zaal wist bij het ondertekenen niet welk volk hij over de vloer zou krijgen en heeft toen gelukkig op tijd het contract kunnen verbreken. Ik ga ook contact opnemen met de politiediensten. Niet alleen die van onze zone, maar ook die van de nabijgelegen zones, want Lichtervelde ligt net op de grens van drie zones. Die avond valt trouwens middenin onze Klik-14-daagse, een happening rond kinderen en kunst. Dat extra volk kunnen we dus missen als kiespijn.''
Vuisten bovenhalen
Dat er tientallen skinheads naar de gemeente tussen Roeselare en Torhout zullen afzakken, daar hoeft niemand aan te twijfelen. Zelf omschrijven de Vlaamse Jongeren Westland zich op hun website als ,,een West-Vlaamse jongerenorganisatie die zich inzet voor het beschermen en uitdragen van onze Vlaamse volkse eigenheid en onze Europese beschaving.'' En verder: ,,Wij geloven niet in integratie noch assimilatie van grote groepen vreemdelingen.''
,,Ik dacht dat de Vlaamse Jongeren Westland ontstaan zijn in kringen van supporters van Club Brugge'', vertelt Björn Roose, militant van de nationalistische beweging Voorpost. ,,De beweging concentreert zich alleszins rond Brugge.'' Op de website van de Vlaamse Jongeren Westland staat als contactadres, net als op de website van de nog veel extremere groepering Blood & Honour, een postbus in Brugge.
,,Het is een van die vele groeperingen die je rechts van het Vlaams Belang moet situeren'', aldus Patrick Koeman, die al jaren het ultrarechtse milieu volgt voor de vereniging Blokwatch. ,,Ze vinden dat het VB te veel belang hecht aan parlementaire macht. Bij de leiding vind je figuren die het die partij kwalijk neemt dat het ooit het negationisme heeft ondertekend. Onder die leiding zie je eerder voetbalhooligans die niet renderen bij traditionele partijen en die niet te beroerd zijn om de vuisten boven te halen, als dat nodig is.''
Zoals begin maart, tijdens een neonazistische fuif georganiseerd in de parochiezaal van Vremde, een deelgemeente van Boechout bij Antwerpen. Toen werd een cameraman van VTM die het geheime feestje probeerde te filmen bont en blauw geslagen. De zaal zat die avond vol Duitsers, Britten, Fransen en Oostenrijkers, met slechts links en rechts een Vlaming. ,,Ik denk dat men voor dat feest in Lichtervelde toch vooral op een Vlaams publiek mikt'', aldus Patrick Koeman. ,,Als de buitenlandse kopstukken van de verschillende groeperingen samenkomen, probeert men dat beter geheim te houden. De datum van dit festival is natuurlijk niet toevallig, want op 30 april is het Grote Voorbeeld gestorven.''
Brecht DECAESTECKER12/04/2006