Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Doodstraf voor Moussaoui (https://forum.politics.be/showthread.php?t=49643)

Jozef Ostyn 12 april 2006 17:51

Doodstraf voor Moussaoui

Het proces van Zacarias Moussaoui, de Fransman die lid was van het al Qaeda-team van 11 september 2001 maar die voor de aanslagen werd gearresteerd, loopt naar zijn einde. Over de schuldvraag is reeds beslist. Het gaat enkel nog om de straf, en met name of hij de doodstraf krijgt of niet.

Vandaar deze éénvoudige vraag: Moet Moussaoui de doodstraf krijgen?

Knorretje 12 april 2006 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1651871)
Het proces van Zacarias Moussaoui, de Fransman die lid was van het al Qaeda-team van 11 september 2001 maar die voor de aanslagen werd gearresteerd, loopt naar zijn einde. Over de schuldvraag is reeds beslist. Het gaat enkel nog om de straf, en met name of hij de doodstraf krijgt of niet.

Vandaar deze éénvoudige vraag: Moet Moussaoui de doodstraf krijgen?

Natuurlijk.

Firestone 12 april 2006 17:53

Ik ben principieel tegen de doodstraf, dus ook voor Moussaoui.

Daar hij schuldig is moet hij wat mij betreft levenslang krijgen (echt levenslang dan).

Jozef Ostyn 12 april 2006 17:54

Persoonlijk geloof ik ook dat Moussaoui de doodstraf verdient. Hij is duidelijk een permanent gevaar voor de samenleving en een man wiens vurige wens het is om zoveel mogelijke onschuldige mensen de dood in te jagen. Hij maakte actief deel uit van een complot dat resulteerde in de dood van duizenden mensen. En als hij ooit de kans kreeg zou hij het opnieuw doen.

Bhairav 12 april 2006 17:55

Waarom laten ze hem ni vrij? Hij zal wel vermoord worden...

Knuppel 12 april 2006 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1651882)
Persoonlijk geloof ik ook dat Moussaoui de doodstraf verdient. Hij is duidelijk een permanent gevaar voor de samenleving en een man wiens vurige wens het is om zoveel mogelijke onschuldige mensen de dood in te jagen. Hij maakte actief deel uit van een complot dat resulteerde in de dood van duizenden mensen. En als hij ooit de kans kreeg zou hij het opnieuw doen.

Jij wil dus de doodstraf herinvoeren?

Jozef Ostyn 12 april 2006 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 1651880)
Ik ben principieel tegen de doodstraf, dus ook voor Moussaoui.

Daar hij schuldig is moet hij wat mij betreft levenslang krijgen (echt levenslang dan).

Een principiële houding die ik kan respecteren, maar waarmee ik het volstrekt oneens ben.

Overigens zou Amnesty International binnen de kortste keren staan te schreeuwen dat hij onmenselijk behandeld wordt en dat hij na X-aantal jaren toch moet vrijkomen.

Jozef Ostyn 12 april 2006 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1651887)
Jij wil dus de doodstraf herinvoeren?

De doodstraf is in uitzonderlijke gevallen de meest gerechtvaardigde en ook de beste straf.

Bhairav 12 april 2006 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1651890)
De doodstraf is in uitzonderlijke gevallen de meest gerechtvaardigde en ook de beste straf.

Wat denkt dat er in het hoofd omgaat van een terdood veroordeelde?

Jozef Ostyn 12 april 2006 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 1651892)
Wat denkt dat er in het hoofd omgaat van een terdood veroordeelde?

Hoewel ik al heel wat teksten gelezen heb die geschreven waren of die de gedachten weergaven van ter dood veroordeelden, kan ik mij dat niet echt inbeelden. Het doet ook niets ter zake in het debat over het al dan niet gerechtvaardigd zijn van de doodstraf.

longhorn 12 april 2006 18:02

Hij heeft nooit enige wroeging getoond. Integendeel. Doodstraf is op zijn plaats. Ik kijk al uit naar de Franse leiders en burgers die tevergeefs zullen smeken om dat beest te sparen.

Jozef Ostyn 12 april 2006 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 1651901)
Hij heeft nooit enige wroeging getoond. Integendeel.

Blijkbaar zit hij te lachen en/of te geeuwen terwijl men de opnames van de stemmen uit de twin towers laat horen. Hij heeft inderdaad geen berouw en ik twijfel er niet aan dat hij, indien hij de mogelijkheid had, opnieuw terrorist zou worden.

FISHERMAN 12 april 2006 18:04

De vraag bij is natuurlijk of dat de doodstraf wel afschrikkwekkend werkt bij de fundi's. Doodstraf betekent in zijn geval 70 maagden(tenzij je barbaars wil doen en hem begraven in varkensvet zoals men vroeger deed).

Om nu te the point te antwoorden: Ik weet het niet. Aan de ene kant zou het zeker geen groot verlies zijn indien hij de doodstraf krijgt. Anderzijds is doodstraf een erg extreme straf.
Heel wat anti-doodstraf argumenten zijn hier niet van toepassing.
Hij was een volwassen(in tegenstelling tot bv. kindsoldaten) man, die bij zijn volle verstand was. Bovendien staat zijn schuld onomstotelijk vast. Ondanks dit alles behoud ik toch enige reserves tegenover de doodstraf voor Moussaoui.

Jozef Ostyn 12 april 2006 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 1651901)
Ik kijk al uit naar de Franse leiders en burgers die tevergeefs zullen smeken om dat beest te sparen.

Ik ben daar eigenlijk ook naar benieuwd.

Bhairav 12 april 2006 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1651899)
Hoewel ik al heel wat teksten gelezen heb die geschreven waren of die de gedachten weergaven van ter dood veroordeelden, kan ik mij dat niet echt inbeelden. Het doet ook niets ter zake in het debat over het al dan niet gerechtvaardigd zijn van de doodstraf.

Ik denk daar anders over. Ik vind iemand opsluiten en dan vermoorden walgelijk.

Jozef Ostyn 12 april 2006 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 1651905)
De vraag bij is natuurlijk of dat de doodstraf wel afschrikkwekkend werkt bij de fundi's. Doodstraf betekent in zijn geval 70 maagden(tenzij je barbaars wil doen en hem begraven in varkensvet zoals men vroeger deed).

Het gaat hem hier niet om afschrikking. Als jer er van uitgaat dat iemand zo gevaarlijk is dat hij nooit meer mag vrij komen, dan is de doodstraf een betere oplossing.
Het alternatief is immers hem tot aan zijn dood (gemakkelijk nog 50 jaar of meer) in éénzame opsluiting zetten. Wedden dat de tegenstanders van de doodstraf dat dan plotseling als marteling gaan bestempelen?

Jozef Ostyn 12 april 2006 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 1651909)
Ik denk daar anders over. Ik vind iemand opsluiten en dan vermoorden walgelijk.

U meent dus dat de executies van de oorlogsmisdadigers na de Nürnberg-processen walgelijk en verkeerd waren? Zij hadden volgens u niet ter dood mogen veroordeeld worden?

Knuppel 12 april 2006 18:09

Citaat:

Als dat zo is was lag niet alleen Dutroux vandaag onder de zoden maar nog een heleboel anderen die geen haarbreed werd in de weg gelegd.

Voor mijn part mag Dutroux nu 100 jaar worden,
in een kelder van een meter bij twee met een lampje van vijf watt en een luchtgat voor net voldoende lucht om niet te stikken. Liefst met een toegangsdeur die maar voor één bewaker bekend is. Gaat die het hoekje om VOOR Dutroux dan verhongert Dutroux gewoon zoals ook Julie en Melissa verhongerden.

Is Nihoul ondertussen alweer vrij?:twisted:

Bhairav 12 april 2006 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1651920)
U meent dus dat de executies van de oorlogsmisdadigers na de Nürnberg-processen walgelijk en verkeerd waren? Zij hadden volgens u niet ter dood mogen veroordeeld worden?

Inderdaad, ik vind wel dat ze vrijgelaten mochten worden en dan mensen op hem persoonlijk wraak nemen.

Jozef Ostyn 12 april 2006 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 1651924)
Inderdaad, ik vind wel dat ze vrijgelaten mochten worden en dan mensen op hem persoonlijk wraak nemen.

Ah, u bent dus een barbaar. Dat weten we dan ook weer.
Zelf ben ik eerder een fan van de rechtstaat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be