![]() |
Bent u voorstander van de belasting op kapitaal?
Vandaag groot artikel in Knack, waaruit haarfijn blijkt hoe onrechtvaardig ons fiscaal stelsel is.
:: Gewone mensen betalen het gros van de belastingen, werkende mensen, de hardwerkende Vlaming. Opbrengsten uit arbeid kennen geen 'privacy' - iedereen die werkt moet zwijgen en betalen. :: De rentenier die daarentegen niet werkt, niet creatief is, niet bijdraagt aan de maatschappij en toch profiteert van al onze voorzieningen, die betaalt geen belasting. En zijn kapitaal geniet van 'bankgeheimen' en van totale 'privacy' - niemand mag weten hoeveel kapitaal er op die rekeningen staat en waar het staat. In het artikel wordt ook de mythe van de controle op kapitaalvlucht doorbroken. Tot nu toe werd er altijd gezegd dat de overheid geen greep heeft op al dat mobiele kapitaal dat naar buitenlandse rekeningen wordt versluisd, en dat ze dus niets kan ondernemen. Het tegendeel is waar. Zelfs in de Verenigde Staten - toch geen bolsjewistisch land - heeft men ingegrepen: de overheid heeft de banken daar verplicht om alle kapitaalstromen naar het buitenland aan te geven, zodat ze belast kunnen worden, anders verliezen ze hun vergunning. Zo simpel is dat. All technische mogelijkheden bestaan dus, alleen ontbreekt de politieke moed. De vraag is dus eenvoudig (en ik stel ze enkel aan de hardwerkende Vlaming, niet aan de luie, oncreatieve, profiterende rentenier): moet er een belasting op kapitaal komen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Van wie zouden die twee "voor" stemmen komen hé:)
|
Citaat:
|
Het is belachelijk om te zitten nadenken over "eerlijke belastingen", wetende dat onze belastingdruk de hoogste ter wereld is. De redenering gaat als volgt: "arbeid wordt zwaar belast en kapitaal niet, dus moeten we kapitaal ook zwaar belasten." We zouden echter evengoed kunnen zeggen dat arbeid dan ook maar lichter moet belast worden. Een eerlijke belasting is in de eerste plaats een belasting die niet te hoog is. Wat hebt u liever: een "progressief" systeem met als laagste schijf 25%, of een flat tax van 20%? De flat tax is in dit concrete voorbeeld het meest sociaal - de 'rechtvaardigheid' van een belasting is afhankelijk van de hoogte van de belasting, en niet enkel van de wijze waarop ze geïnd wordt.
|
Haaa 60 % is tegen :D
en er zijn al vijf stemmen. Spannend. :D |
Citaat:
Wat is het probleem koekebeest? Kan je het niet hebben dat er mensen zijn die wel verstandig met geld omgaan en die dus iets over hebben om te investeren? :lol: Poor little jealous one :lol: Achterpoortjes hoeven voor mij niet gevonden te worden; het zal je verbazen, maar sommigen zijn echt wel in staat zelf iets op te zoeken 8) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Solidair ben ik na alldie belastingen al meer dan genoeg geweest (teveel zelfs) |
Citaat:
:lol: Wie zegt dat ik dat niet al lang doe? 8) Alleen zullen types als jij daar nooit van kunnen profiteren ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
1. De belastingsdruk ligt in Scandinavië nog hoger. En wat blijkt? Die landen zijn de meest welvarende ter wereld. Dat komt omdat belastingen voor iets dienen hé. Belastingen zijn op zich niet slecht hé. Als je het welvaartsargument empirisch wil staven, kan je dus naar Denemarken, Zweden en Noorwegen kijken en concluderen: hoe meer belastingen, hoe meer welvaart. 2. Ik ben akkoord dat we een *verschuiving* in de belastingen moeten doorvoeren: minder belastingen op arbeid, en meer op kapitaal (dat tot hiertoe niet belast wordt). Enfin, de belasting op kapitaal is een wereldwijde trend, en er is dus hoop. Het mag alleen wat sneller en radicaler gaan. Het liberalo-fascistische profitariaat heeft te lang van het systeem geprofiteerd. Dat moet nu maar eens ophouden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be