Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   zondagsrust (https://forum.politics.be/showthread.php?t=49655)

saintamour 13 april 2006 07:29

zondagsrust

antwerps middenstandsverbond roept op om petitie tegen uitbreiding zondagswinkelen te ondertekenen
lees meer :
http://www.middenstandsverbond.be/index.php?id=19

Brigand 13 april 2006 09:04

Eerst wordt de zelfstandigen het mes op de keel gezet door de grote ketens, waarna ze hun gezinsleven nog eens volledig mogen opofferen om het hoofd boven water te houden.
Perverse geldzucht ligt aan de basis, want het vernietigt de reden waarom we werken. Wie de zondagsrust onderuit wil halen, geeft toe dat-ie leeft om te werken, i.p.v. te werken om te leven.
Hard werken is goed, maar het is en blijft een middel, geen doel.

Jan van den Berghe 13 april 2006 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brigand (Bericht 1652913)
Eerst wordt de zelfstandigen het mes op de keel gezet door de grote ketens, waarna ze hun gezinsleven nog eens volledig mogen opofferen om het hoofd boven water te houden.
Perverse geldzucht ligt aan de basis, want het vernietigt de reden waarom we werken. Wie de zondagsrust onderuit wil halen, geeft toe dat-ie leeft om te werken, i.p.v. te werken om te leven.

De bakker en slager is open op zondag, maar sluit een andere dag in de week. Wie 's zondags naar een van die middenstanders gaat in het dorp, weet dat ze dan heel goed draaien. Op maandag zullen ze nooit een gelijkaardige omzet draaien. Is dat geldzucht? Dat denk ik niet. Een bakker of slager is geen liefdadigheidsinstelling, en als er geen inkomsten zijn zal die niet lang blijven bestaan. Gewoon een kwestie om de eigen zaak goed te beheren.

Brigand 13 april 2006 09:28

Jan, ik denk dat ge mij niet goed begrepen hebt, waarschijnlijk omdat ik niet specifieerde. Dat bakkers en slagers zondagvoormiddag open zijn - en hun rustdag op een ander moment nemen - is een oud gegeven. Idem voor de horeca. En dan zwijg ik nog van de medische sector.
Het ging mij om het onderuit halen van de algemene zondagsrust, waarbij zowat iederéén ongeveer verplicht kan worden om die op te geven. Werknemers in grote winkelketens moet opdraven en winkeliers worden door de omstandigheden onder druk gezet om hetzelfde te doen. Hoe lang zal het nog duren vooraleer de rest eraan moet geloven?
Overigens is geen enkele zaak een liefdadigheidsinstelling, maar mogen we toelaten dat alsmaar meer mensen onderuit gaan door een bestaan dat geregeerd wordt door stress?

Jan van den Berghe 13 april 2006 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brigand (Bericht 1652940)
Jan, ik denk dat ge mij niet goed begrepen hebt, waarschijnlijk omdat ik niet specifieerde. Dat bakkers en slagers zondagvoormiddag open zijn - en hun rustdag op een ander moment nemen - is een oud gegeven. Idem voor de horeca. En dan zwijg ik nog van de medische sector.
Het ging mij om het onderuit halen van de algemene zondagsrust, waarbij zowat iederéén ongeveer verplicht kan worden om die op te geven. Werknemers in grote winkelketens moet opdraven en winkeliers worden door de omstandigheden onder druk gezet om hetzelfde te doen. Hoe lang zal het nog duren vooraleer de rest eraan moet geloven?
Overigens is geen enkele zaak een liefdadigheidsinstelling, maar mogen we toelaten dat alsmaar meer mensen onderuit gaan door een bestaan dat geregeerd wordt door stress?

Een algemene opheffing van de zondagsrust is helemaal niet aan de orde. En trouwens, als er een algemene opheffing komt en iedereen dus aan het werk gaat, wie zal er dan komen winkelen???

Black Cat 13 april 2006 10:05

zondagsrust

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door saintamour (Bericht 1652843)
antwerps middenstandsverbond roept op om petitie tegen uitbreiding zondagswinkelen te ondertekenen
lees meer :
http://www.middenstandsverbond.be/index.php?id=19

Bij de discussies rond het generatiepact vond Van Eetvelt een betoging van 100000 mensen maar niks, "er waren meer gaan werken dan er gestaakt hadden"

Nu organiseert UNIZO zelf petities.

Hypocriet!

Ik ben zelf wel tegen meer koopzondagen.

Chipie 13 april 2006 18:00

Ik ben ook tegen sporten die op zondag door beroepssporters worden uitgeoefend (wielerkoersen, voetbalwedstrijden...) :wink:

duveltje382 13 april 2006 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1654237)
Ik ben ook tegen sporten die op zondag door beroepssporters worden uitgeoefend (wielerkoersen, voetbalwedstrijden...) :wink:

Wanneer ga jij eens iets zinnigs zeggen/schrijven CHIPIE?;-)

Chipie 13 april 2006 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 1654246)
Wanneer ga jij eens iets zinnigs zeggen/schrijven CHIPIE?;-)

Allee, Duveltje, leg mij het verschil eens uit tussen iemand die op zondag 8 uur in een boetiek moet staan en een renner die bvb Parijs-Roubaix moet rijden (of de mekaniekers, de journalisten, enz. enz?.) :wink:

cookie@vws 13 april 2006 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1654292)
Allee, Duveltje, leg mij het verschil eens uit tussen iemand die op zondag 8 uur in een boetiek moet staan en een renner die bvb Parijs-Roubaix moet rijden (of de mekaniekers, de journalisten, enz. enz?.) :wink:

Het inkomen! dingdong! (trouwens tijdens de week moeten die dan ook niet veel uitvreten hé)

Chipie 13 april 2006 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws (Bericht 1654294)
Het inkomen! dingdong! (trouwens tijdens de week moeten die dan ook niet veel uitvreten hé)

Het inkomen van een mekanieker, een journalist, een drankenverkoper...
En waar blijft plots het sociale aspect... Of is de vrouw en/of kinderen van die mensen plots niet belangrijk meer?... :wink:

cookie@vws 13 april 2006 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1654306)
Het inkomen van een mekanieker, een journalist, een drankenverkoper...
En waar blijft plots het sociale aspect... Of is de vrouw en/of kinderen van die mensen plots niet belangrijk meer?... :wink:

Vraag eens aan Frank Vandenbroucke zijn vrouw..... als ze geen blauwtje gelopen heeft tenminste.... ;-)

Chipie 13 april 2006 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws (Bericht 1654318)
Vraag eens aan Frank Vandenbroucke zijn vrouw..... als ze geen blauwtje gelopen heeft tenminste.... ;-)

Bij Frank neemt alleszins niet de vrouw de pil... :wink:

cookie@vws 13 april 2006 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1654321)
Bij Frank neemt alleszins niet de vrouw de pil... :wink:

Wie zou er zwanger van willen zijn? ;-)

Black Cat 13 april 2006 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1654292)

En de obers en iedereen die in de vrijetijdsector werkt.

Als iedereen altijd aan het werk (kan) zijn is er geen vrijetijdssector meer.

Wie gaat er dan naar "de koers" kijken?

De boetiek op zaterdag, de koers op zondag.

Chipie 13 april 2006 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat (Bericht 1654420)
En de obers en iedereen die in de vrijetijdsector werkt.

Als iedereen altijd aan het werk (kan) zijn is er geen vrijetijdssector meer.

Wie gaat er dan naar "de koers" kijken?

De boetiek op zaterdag, de koers op zondag.

Tja, het zal uw vrijheid maar zijn...

Rene Artois 13 april 2006 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1654237)
Ik ben ook tegen sporten die op zondag door beroepssporters worden uitgeoefend (wielerkoersen, voetbalwedstrijden...)

Het verzameld winkelpersoneel zal blij verrast zijn te weten dat ze ingedeeld worden bij de sport- en amusementssector.

jan hyoens 14 april 2006 09:22

Citaat:

sfax zou dit allemaal zeer normaal vinden.

Turkje 14 april 2006 10:02

De zondagsrust zal in dit landje nooit opgeheven worden. De dommen die in België met twee gaan werken, en die dus baat zouden hebben bij andere openingsuren van winkels, vertegenwoordigen immers maar een minderheid in dit landje van uitkeringsgerechtigden.

Ambiorix 14 april 2006 10:25

Citaat:

:thumbsup:
helemaal mee eens, brigandje;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be