advocadus |
3 augustus 2003 23:25 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door advocadus
Werkgevers werven niet noodzakelijk meer personeel aan omdat de kosten dalen.
|
Een creatief politicus vindt daar gegarandeerd iets op. Vergeet ook niet dat elke individuele productieve kracht zelf een verhoging van de winst verzekert. Met 3 werknemers verzet je 50% meer dan met 2. En verhoog je dus ook je winst met 50%.
|
Tenzij wanneer de markt verzadigd is. Je haalt zelf het voorbeeld van de boterhammen aan; de bakker zal met een extra medewerker meer brood kunnen bakken, maar zal hij het ook verkocht krijgen. Je mag in de economie zomaar niet veronderstellen dat een verhoging van het aanbod ook automatisch zal leiden tot een verhoging van de vraag.
Citaat:
Citaat:
Ik heb er verder helemaal geen probleem mee dat mijn spreekwoordelijke werkloze buurman een boterham meer kan eten.
|
Maar je ziet toch ook in dat hiermee de koopkracht méér stijgt dan in het geval waar hij werkloos blijft en jij méér verdient. Of ga je nòg meer boterhammen eten ?
|
Je gaat nog steeds uit van de veronderstelling dat een verlaging van de loonkosten sowieso tot meer werkgelegenheid zal leiden. Die algemene stelling is nu net wat ik ten zeerste betwijfel.
Citaat:
Citaat:
Iedereen betaalt alleen maar BTW en geen belastingen op inkomen. Ik denk dat het de inflatie erg in de hand zou werken
|
Waarom ? De netto-inkomsten (en dus de koopkracht) blijven minstens dezelfde, de prijzen in de winkel ook (de sociale BTW vervangt gewoon het aandeel aan arbeidsbelasting in de kostprijs) en we worden concurrentiëler op het internationale vlak.
|
De prijzen blijven gelijk, de koopkracht blijft gelijk, onze internationale concurrentiepositie verbetert, de begroting blijft in evenwicht en de levenskwaliteit in België gaat er niet op achteruit.
Om het met de woorden van Geert Hoste te zeggen: "En Elvis leeft."
Citaat:
Citaat:
en bovendien lijkt het systeem mij weinig sociaal
|
Kan u mij uitleggen wat asociaal is aan de invoering van een bestaansminimum voor IEDEREEN (inclusief kinderen, studenten, huisvrouwen, weduwen, wezen, gefailleerde zelfstandigen, uit hun burgerrechten ontzette advokaten, ...) ?
|
Dat iedereen een inkomen krijgt is niet asociaal. Dat iedereen, rijk en "arm", dezelfde lineaire belasting betaalt, in casu BTW, is dat wel.
Citaat:
Citaat:
het progressief principe van ons belastingssysteem zou ermee verloren gaan en dat zou ik toch liever behouden.
|
Kan u dat eens uitleggen ? Ik vrees dat ik niks progressief herken in het huidige systeem.
|
U moet "progressief" hier verstaan als tegenhanger van "lineair". Progressief betekent dus dat wie een hoger inkomen heeft, proportioneel meer belasting betaalt. Dat is rechtvaardig vanuit een perspectief vaste/variabele kosten.
U heeft trouwens zelf gezegd dat een boterham meer voor een minder rijke ten koste van een boterham van een rijke de koopkracht ten goede komt.
Citaat:
Met aandacht voor opvoeding van kinderen, opwaardering (ook financieel) van huismoeders en -vaders en rationalisatie van consumptie en materialisme reik je wel ideeën aan waar ik volledig kan achter staan, Descartes Jr.
|
.. ideeën die je dus niet terugvindt in het huidige systeem.
[/quote]
Juist, maar er zijn natuurlijk nog andere mogelijkheden opdat die ideeën meer aan bod zouden kunnen komen. Bijvoorbeeld met een genuanceerde vermogensbelasting.
[/quote]
|