Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Nederlandse belangstelling voor de Vlaamse zaak (https://forum.politics.be/showthread.php?t=49857)

Derk de Tweede 18 april 2006 18:20

Nederlandse belangstelling voor de Vlaamse zaak

Sinds een jaartje kom ik bijna iedere dag op dit forum, meestal om te kijken, soms om te posten.
Tien geleden zou dat onmogelijk geweest zijn. Belgie was toen voor mij een land om af en toe naar toe te gaan (Antwerpen, Gent) of op vakantie te gaan (de Ardennen).
Totdat een oom van mij familie-onderzoek ging doen en het bleek dat onze familie oorspronkelijk uit Vlaanderen kwam. Hier als protestantse vluchtelingen in de 16e eeuw gekomen om in Gelderland een nieuw bestaan op te bouwen.
Vele Vlamingen zouden dit voorbeeld volgen, 40% van de Nederlanders heeft Vlaamse roots.
Een historicus vertelde mij de de Nederlandse cultuur voor een groot deel zijn wortels heeft in die van Vlaanderen.
Alhoewel geen boekenwurm heb ik me toch een beetje verdiept in onze gemeenschappelijke geschiedenis.
De belangstelling voor de Vlaamse zaak in Nederland is groeiende.
Ik hoop echt dat Vlaanderen zich ooit los kan weken van de francofonie en onafhankelijk kan worden en wellicht toenadering zal zoeken met Nederland. Op welke manier en hoever moet de geschiedenis maar uitwijzen. Ook zou het zeer positief zijn als Nederlanders en Vlamingen van verschillende politieke en/of maatschappelijke stromingen met elkaar zouden communiceren.
Een facistisch Dietsland is voor mij echter onbespreekbaar.

Hertog van Gelre 18 april 2006 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 1663615)

Dat noemen sommigen hier: 'Nationaal-Solidaristisch'. (Dat is heeeeeeeel anders dan fascistisch of nazistisch, want katholiek);-)
Voor de rest ben ik het grotendeels met je eens.

Federator 18 april 2006 19:19

Citaat:

Sinds een jaartje kom ik bijna iedere dag op dit forum, meestal om te kijken, soms om te posten.
Tien geleden zou dat onmogelijk geweest zijn. Belgie was toen voor mij een land om af en toe naar toe te gaan (Antwerpen, Gent) of op vakantie te gaan (de Ardennen).
Totdat een oom van mij familie-onderzoek ging doen en het bleek dat onze familie oorspronkelijk uit Vlaanderen kwam. Hier als protestantse vluchtelingen in de 16e eeuw gekomen om in Gelderland een nieuw bestaan op te bouwen.
Vele Vlamingen zouden dit voorbeeld volgen, 40% van de Nederlanders heeft Vlaamse roots.
Een historicus vertelde mij de de Nederlandse cultuur voor een groot deel zijn wortels heeft in die van Vlaanderen.
Alhoewel geen boekenwurm heb ik me toch een beetje verdiept in onze gemeenschappelijke geschiedenis.
Ik hoop echt dat Vlaanderen zich ooit los kan weken van de francofonie en onafhankelijk kan worden en wellicht toenadering zal zoeken met Nederland. Op welke manier en hoever moet de geschiedenis maar uitwijzen. Ook zou het zeer positief zijn als Nederlanders en Vlamingen van verschillende politieke en/of maatschappelijke stromingen met elkaar zouden communiceren.

Ik vind uw schrijven interessant. Maar waarom verzwijgt u dat er vele Walen naar Nederland trokken? New York is zelfs gesticht door Waalse Nederlanders op een schip van de VOC.

Veel Nederlanders stammen af van Walen, alleen hebben die hun taal afgelegd en spraken ze Nederlands, wat ze in Nederlandse ogen tot Belgen reduceerde en in separatistische ogen tot Vlamingen.

job 18 april 2006 19:57

Citaat:

Samen met jou hoop ik hetzelfde. En als het even in mijn mogelijkheden ligt, zal ik er ook voor ijveren.

job 18 april 2006 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Federator (Bericht 1663720)
Ik vind uw schrijven interessant. Maar waarom verzwijgt u dat er vele Walen naar Nederland trokken? New York is zelfs gesticht door Waalse Nederlanders op een schip van de VOC.

Veel Nederlanders stammen af van Walen, alleen hebben die hun taal afgelegd en spraken ze Nederlands, wat ze in Nederlandse ogen tot Belgen reduceerde en in separatistische ogen tot Vlamingen.

Deze zin vraagt toelichting.

Jan van den Berghe 18 april 2006 20:16

Citaat:

Bij mijn weten is Nieuw Amsterdam gesticht door Willem Verhulst... Dat lijkt me niet onmiddellijk een Waalse naam.

Federator 18 april 2006 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1663811)
Bij mijn weten is Nieuw Amsterdam gesticht door Willem Verhulst... Dat lijkt me niet onmiddellijk een Waalse naam.

Ik verwacht nog steeds excuses van u. Eerder wens ik niet met u te praten.

Jewel 18 april 2006 20:21

Citaat:

Ik hoop echt dat Vlaanderen zich ooit los kan weken van de francofonie en onafhankelijk kan worden en wellicht toenadering zal zoeken met Nederland.

Nederland heeft sinds 1830 niet meer omgekeken naar de Zuid-Nederlanders. We gaan wel voort op eigen kracht, dank u!

job 18 april 2006 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jewel (Bericht 1663824)
Nederland heeft sinds 1830 niet meer omgekeken naar de Zuid-Nederlanders. We gaan wel voort op eigen kracht, dank u!

Je vergist je. Zij hebben wel degelijk omgekeken naar de Zuidelijke Nederlanden, ondanks de zéér sterke vijandige francofone tegenwind die vanuit België waaide. Ik zoek het even verder op....

Federator 18 april 2006 20:49

Citaat:

New York is zelfs gesticht door Waalse Nederlanders op een schip van de VOC.

http://users.skynet.be/newyorkfounda..._new_york.html

Federator 18 april 2006 20:50

http://stuyvesant.library.uu.nl/kaarten/steegessay.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-A...ieuw-Nederland)

Jan van den Berghe 18 april 2006 22:22

De bewering dat Nieuw Amsterdam door Walen is gesticht, klopt helemaal niet. In 1614 komt er immers de eerste vestiging in het gebied waar later Nieuw Amsterdam zal zijn. Die vestiging gebeurt onder leiding van Adriaan Block. Met hem komt de eerste permanente bewoning. Niet Verhulst dus zoals ik eerst zei. De kolonisten - waaronder slechts een gedeelte Walen - komen pas in 1624.

Jewel 19 april 2006 01:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1663864)
Je vergist je. Zij hebben wel degelijk omgekeken naar de Zuidelijke Nederlanden, ondanks de zéér sterke vijandige francofone tegenwind die vanuit België waaide. Ik zoek het even verder op....

Ik ben benieuwd...

job 19 april 2006 07:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jewel (Bericht 1664383)
Ik ben benieuwd...

Ik ben er nog niet toe gekomen het op te zoeken.
En als ik me goed herinner heeft ook Hertog van Gelre ergens op een draad in dit forum dit al eens aangehaald.

Jewel 19 april 2006 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1664451)
Ik ben er nog niet toe gekomen het op te zoeken.
En als ik me goed herinner heeft ook Hertog van Gelre ergens op een draad in dit forum dit al eens aangehaald.

Daar ben ik vet mee.

job 19 april 2006 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jewel (Bericht 1664464)
Daar ben ik vet mee.

Anwoord van Hertog van Gelre van 03-04-06 in topic Walen zijn Fransen ?

Citaat:

Natuurlijk was er wél solidariteit tussen de vlamingen en de nederlanders. Kijk maar in uw geschiedenisboekjes. In die tijd bestond het orangisme trouwens nog. Nederland heeft veel arme vlamingen opgevangen. Nog in 1847, dus 1 jaar voor onze grondwet, pleitte Thorbecke nog voor samengaan van de nederlanden.
Er was inderdaad geen solidariteit ten opzichte van de belgische STAAT maar die had zichzelf dan ook als vijand verklaard.

Federator 19 april 2006 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1664125)
De bewering dat Nieuw Amsterdam door Walen is gesticht, klopt helemaal niet. In 1614 komt er immers de eerste vestiging in het gebied waar later Nieuw Amsterdam zal zijn. Die vestiging gebeurt onder leiding van Adriaan Block. Met hem komt de eerste permanente bewoning. Niet Verhulst dus zoals ik eerst zei. De kolonisten - waaronder slechts een gedeelte Walen - komen pas in 1624.

Ik wacht nog steeds op excuses

http://forum.politics.be/showthread.php?t=44132&page=2

Eerder wens ik niet met u te debateren.

Derk de Tweede 19 april 2006 12:13

Citaat:

U heeft volkomen gelijk, dat verklaard waarschijnlijk de vele Franse leenwoorden in het Nederlands.
Overgens ook veel Franse Hugenoten zijn richting Holland vertrokken, een aantal achternamen (Dubois) herinnert daaraan.

Derk de Tweede 19 april 2006 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1663864)

Ik meen dat vele Belgische vluchtelingen tijdens WO I in Nederland zijn opgevangen.
Op de Ginkelse Heide bij Ede was zelfs een compleet dorp voor hen gebouwd.

ossaert 19 april 2006 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1664125)

De man die de aankoop van Manhattan regelde, was Pierre Minuit, gouverneur van Nieuw-Nederland; aangezien deze aankoop als het begin van Nieuw-Amsterdam, later New York wordt beschouwd, kan Minuit (ook Minnewit) als stichter van de stad gelden. (Er waren verschillende, ook oudere nederzettingen die toen nog geen deel van NA uitmaakten, maar nu wel van NY). Minuit was geboren in Wezel, in het Rijnland, uit Doornikse ouders die na de inname van die stad in 1581 gevlucht waren en zich net als vele andere calvinisten in 'Vesalia Hospitalis' gevestigd. Het is een gril van de geschiedenis dat de 'stichter' van New York zowel door de Nederlanders (om duidelijke redenen), de Belgen (Minuit en de Waalse vluchtelingen-kolonisten) als de Duitsers (Wezel) wordt geclaimd. In New York wordt het aandeel van de Waalse kolonisten overigens erkend, al werd het monument door de provincie Henegouwen geschonken. Overigens, de invloed uit het Zuiden was veel groter dan enkel de directe inbreng. De grote kracht achter de West-Indische Compagnie, die Nieuw-Amsterdam stichtte, was Willem Usselincx, een Zuid-Nederlander, net als vele andere aandeelhouders en bewindslieden van die Compagnie.

Om nu NY te claimen als 'Belgische' verwezenlijking, laat staan van 'Nieuw-België' te gaan spreken, zoals op de recente 'Made in Belgium' tentoonstelling (zie ook deze gruwelijke site), is wel degelijk een brug te ver. Het is anachronistisch om Minuit als Belg te beschouwen en zelfs als dat al zo zou zijn, dan nog blijf je met het feit dat hij 'België' ontvlucht was en voor een 'Nederlandse' gemengde ondernemning werkte. Dat dat nog niet doorgedrongen is bij iedereen (lees: verstokte belgicisten), is pijnlijk. Uit de link hierboven:

Citaat:

Cette colonie était née de l'initiative d'un autre Wallon, Jessé de Forest, natif d'Avesnes, qui avait oeuvré pendant plusieurs années afin de permettre l'émigration d'une cinquantaine de familles principalement wallonnes, mais aussi flamandes, qui fondèrent la "Nouvelle Belgique" (qui fut aussi appelée "Nieuw Nederland" car financée par une compagnie hollandaise).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be