![]() |
Bezinning
Nu is bezinning echt wel nodig
Hoe snel wordt in onze samenleving de publieke opinie gemaakt? De moordenaars van Joe Van Holsbeeck waren twee 'jongeren van Noord-Afrikaans type'. De collectieve verbeelding werd op gang getrokken. De ogen (ook de mijne) werden gericht op de jongens van Maghrebijnse afkomst en op alles wat daar de laatste jaren in een pavlovreactie met is verbonden: Molenbeek, kut-Marokkaantjes, macho ettertjes, uitschot, overlast, enzovoort. Marion Van San werd straal verbonden vanuit Amsterdam om die misdadigheid cultureel te duiden. De gehele islamgemeenschap en alle imams werden op provocatieve wijze uitgedaagd het vrijdaggebed in te zetten om in eigen midden de daders op te sporen. In de laatavond praat van Morgen Beter had Derk Jan Eppink het altijd al geweten en gaf Tarik Fraihi ootmoedig toe dat er echt wel een probleem was in (met?) 'zijn gemeenschap'. De Decker en De Winter, zelf niet geremd door enige sereniteit, spraken vanuit hun betweterige arrogantie de samenleving toe. Hadden zij al niet lang de ware toedracht aangeduid? En was het nu niet echt de hoogste tijd om hen gelijk te geven? En op de stille mars telden we met z'n allen argwanend het aantal hoofddoeken. Door onze vooroordelen, ja ons racisme, zaten we in de verkeerde richting te gapen. Het is als denkoefening misschien eens nuttig hetzelfde traject af te leggen, maar dan naar de Poolse daders toe. Hebben we het al niet altijd geweten over de Poolse cultuur? En moeten de katholieken niet wat meer verantwoording afleggen? En hebben de pastoors wel voldoende mobiliserend gepreekt afgelopen zondag? En geeft kardinaal Danneels toe dat er een probleem is in de katholieke gemeenschap? Hoe staat het in feite met de christelijke gezinsmoraal? En wat gaan al die katholieken nu doen om het geweld uit onze wereld te helpen? Overdreven? Ik wil me hierbij verontschuldigen dat ook ik de laatste weken kritische voorzichtigheid heb verwaarloosd, de publieke opinievorming heb gevolgd en tot al te snelle conclusies ben gekomen. Alleen, ik heb totnogtoe gezwegen. Ik vind dat zij die de publieke opinie maken er goed zouden aan doen even te reconstrueren hoe de schijnzekerheden de laatste weken werden opgebouwd. We hadden toch moeten weten dat de theorieën van Lombroso, die misdadigheid verbond aan fysieke kenmerken, al lang zijn ontkracht. En ik vind vooral dat de hardste populistische roepers, Dewinter en Dedecker, nu ook maar eens ootmoedig het hoofd moeten buigen en toegeven: we hebben gewoon op basis van onze vooroordelen uit onze nek gekletst. Eric Corijn Elsene De Tijd 26-04-2006 |
Bingo! Is het nu zo moeilijk om een fout toe te geven voor de xenofoben? Ze zouden er in ieder geval een tikkeltje respect voor van mij krijgen. Een respect die er tot nu toe nooit is geweest. En als iemand van mij respect krijgt dan is alles mogelijk.
|
Feit is en blijft of dat de moord nu begaan is door noordafrikanen of door Poolse zigeuners.... in beide gevallen ging het om mensen van vreemde afkomst...
|
Een moord is een moord.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
shit dat klopt nog ook... |
Citaat:
VAAMS BELANG heeft hier weinig of niet gereageerd omdat de anderen dat wel deden voor ons, gratis voor niets. Intussen zijn er nog wel enkele slachtoffers geweest in Brussel die hun MP3 speler of gsm moesten afgeven, in Zele werd een meisje van 15 geld afgeperst, en in Zaventem werd een jongen van 10 geld afgeperst onder bedreiging van geweld... komen hier ook excuses voor ?? |
Bezinning.....
misschien kunnen we ons eens bezinnen over het feit dat (als we de media nog mogen geloven - maar nemen we dat even aan...) er in de krant stond dat de jongere medeplichtige - al een viertal criminele feiten op zijn naam had staan - illegaal verbleef in dit land - gekend was door het gerecht gezien die criminele feiten - het gerecht wist dat hij illegaal was - men die gast hier gewoon heeft laten verder zitten samen met zijn ouders... als men dan echt iemand met de vinger wil wijzen dat men dan de schuld legt bij: - diegenen die al jaren de wetten maken in dit land - diegenen die al jaren zorgen dat die wetten niet toegepast worden - diegenen die illegalen gewoon in dit land laten zitten zonder de wet toe te passen DAAR ligt het probleem vogelens mij.... |
Citaat:
|
tja volgens de media waren het toch illegalen he....
en aangezien velen de laatste tijd spreken over het streng toepassen van de wet moeten ook de wetten over illegalen streng toegepast worden he... of gaan we enkel selectief bepalen welke wetten we streng gaan toepassen en welke niet... |
Citaat:
|
Citaat:
wetten op racisme moeten natuurlijk ongemeen streng worden toegepast he... wetten op illegaal verblijf en de daarbij horende problemen.... das natuurlijk andere koek he... |
selectief dus...
|
Citaat:
Alle 'criminelen' gelijk voor de wet8) |
inderdaad. Is het Vlaams Belang al veroordeeld voor racisme ... ?
Ik zal het gemist hebben denk ik... |
Citaat:
1. Koppig bent 2. Er steeds een andere mening dan de anderen op na houdt 3. In staat bent voor jezelf te denken Joe komt het dan dat jij slaafs het discours van extreem-rechts achternaholt? Zou je je nick niet beter veranderen in SlaafseVolgerVanHetVlaamsBehang? 8) |
Citaat:
Dit verklaart tevens uw wereldvreemdheid. |
Citaat:
2. Ik heb al een heel andere mening dan de meerderheid van de stemgerechtigde personen (of wat die meerderheid met hun stem aangericht heeft toch) 3. even wachten want ik moet zien of ik mijn hersenen kan loskoppelen... tuuutt biieeeeepp oke even testen... ik denk dus ik ben... althans ik ben toch dat ik denk dat ik ben... dus punt 3 is ook oke... mijn naam veranderen... ?? pff hoe doe je dat... ? |
Citaat:
heb je trouwens inhoudelijks iets te zeggen op hetgeen ik zelf bijeenschrijf ?? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be