![]() |
Belgisch leger gesplitst?
Ik ben absoluut niet thuis in het militaire wereldje, maar onlangs hoorde ik dat het "belgisch" leger eigenlijk vandaag al gesplitst is per taalgroep. Zo zouden er ènkel Nederlandstalige (lees: Vlaamse) eenheden zijn en Franstalige (lees: Waalse) eenheden.
Voorbeeld: er zijn 2 F16-squadrons: een Vlaams in Kleine Brogel en een Waals in Florennes. Klopt dit? Want zoja, dan is het "belgisch" leger vandaag al gesplitst in een soort van Vlaams en Waals leger :-o |
waarom denk je dat den Flahaut druk bezig is om zoveel mogelijk Vlaamze kazernes te sluiten en af te bouwen en zoveelmogelijk Waalse kazernes open te houden...
als er ooit een burgeroorlog komt zullen het de Franstaligen zijn ... wees maar zeker... |
Citaat:
|
Citaat:
Ik weet overigens niet of je verhaal (volledig) klopt. Interessante vraagstelling. Kan wijzen op de graad van verdraagzaamheid van bepaalde politici die zulke beslissingen nemen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Tja, dan schieten nog enkel de nummerplaten over. :lol: |
Citaat:
|
Ben benieuwd hoe ze de Marine gesplitst hebben. Waarschijnlijk heeft Wallonië dan een binnenvaartmarine. :lol:
|
Citaat:
|
En voor de geheime operaties is er een onderzeevloot in de Maas. :lol:
|
http://www.mil.be/armycomp/subject/i...&ID=150&page=3
Organisatie van het landcomponent. De enigste gemengde eenheid is dat parabataljon in Diest en als ik me niet vergis dat bataljon ook opgedeeld in een franstalige en nederlandstalige compagnie. |
Het leger is niet "geplitst", maar de meeste eenheden zijn idd ééntalig. Zo heb je franstalige bataljons en nederlandstalige bataljons. Er zijn echter ook een aantal tweetalige eenheden. Die indeling kwa taal is echter zuiver pragmatisch. Eeen nederlandstalige eenheid is een eenheid die op exact dezelfde manier functioneert als een franstalige eenheid, enkel de voertaal binnen de eenheid verschilt.
Kwa opleiding van het kader is er maar één school voor beide talen. In die scholen slapen Vlamingen en Walen in gemengd kamers en voeren samen de karweien uit. De lessen en oefeningen gebeuren wel apart. Die indeling in ééntalige eenheden werd in de jaren dertig ingevoerd, om recht te geven aan Vlaamse eisen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
15 e Wing (C130's) is ook gemengd
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als u graag de situatie van tijdens de Eerste Wereldoorlog terug wil, met Waalse officieren en Vlaamse soldaten, mij best... Het is nota bene daar dat uit de Frontbeweging het Vlaams-nationalistische gedachtengoed ontstaan is. De N-VA en het VB zullen er wel bij varen. |
Citaat:
Daar spreekt iedereen Engels met elkaar en zijn er ook verschillende bataljons met de verschillende talen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be