Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Kan een Belgische confederatie afgedwongen worden? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=50535)

Mataglap 5 mei 2006 21:19

Kan een Belgische confederatie afgedwongen worden?

Ik ben momenteel bezig met een scriptie over de huidige staatsstructuur van België, en vraag me af of Vlaanderen de toestemming van Wallonië nodigt heeft om België om te vormen tot een confederale staat.

Ik heb dit opgezocht, en vond tegenstrijdige uitleg hierover:

Citaat:

In praktijk zou deze 'omgekeerde' confederalisering kunnen gebeuren door het uitroepen door een democratische meerderheid van de leden van het Vlaams parlement van soevereine bevoegdheden voor taal, cultuur en onderwijs. Ook via een referendum is een democratisch legitieme en eenzijdige opeising van cosoevereine bevoegdheden mogelijk. De toekomst zal uitwijzen waar deze evoluties naar leiden.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Statenbond)

Citaat:

Markant gegeven: België kan maar een confederatie worden met instemming van Wallonië. Om onafhankelijk te worden is een Waals ja niet nodig. Het zelfbeschikkingsrecht laat toe die stap te zetten met een meerderheid in het Vlaams Parlement.
(http://www.vvb.org/dossiers/onafhankelijk.html#6)

Weet iemand hoe de vork juist aan de steel zit? Ik heb al vruchteloos gegoogled, maar dat heeft dus niets opgeleverd.

Jaani_Dushman 5 mei 2006 21:50

Beide zijn mogelijk (met of zonder instemming van Wallonië). CD&V en Spirit streven er naar om via een staatshervorming (en dus via onderhandelingen mmet en instemming van Wallonië) tot een Belgische confederatie te komen.

Ikzelf ben er voorstander van om tot een confederatie te komen, via eerst de onafhankelijkheid. Daarvoor is het voldoende dat één van de beide partners (vermoedelijk Vlaanderen) eenzijdig de onafhankelijkheid uitroept. Nadien gana die twee onafhankelijke staten rond tafel zitten om een confederatie uit te bouwen.

Mataglap 5 mei 2006 21:58

Dus als ik het goed begrijp, kan Vlaanderen direct geen confederatie afdwingen, maar moet het sowieso onderhandelen met Wallonië?

Jaani_Dushman 5 mei 2006 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mataglap (Bericht 1692109)
Dus als ik het goed begrijp, kan Vlaanderen direct geen confederatie afdwingen, maar moet het sowieso onderhandelen met Wallonië?

Zo is het.
Een confederatie is immers een samenwerkingsverband tussen soevereine staten. Wallonië kan op geen enkele manier verplicht worden daar in te stappen.

Als Wallonië niet wil, heeft Vlaanderen maar twee opties: status quo (federalisme) of de de volledige onafhankelijkheid.

Mataglap 5 mei 2006 22:06

OK, nu is het me duidelijk, bedankt voor de hulp. ;-)

Ergens vond ik het al onlogisch. Stel je voor dat Vlaanderen via een referendum een confederatie afgedwongen heeft van Wallonië, en Wallonië wil terug naar het federalisme. Dan kunnen zij met 40% van de bevolking het federalisme terug invoeren via een referendum...

John Stufflebeam 5 mei 2006 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mataglap (Bericht 1692109)

Vlaanderen kan zich eerst onafhankelijk verklaren, daar is geen toestemming van Wallonië of Brussel voor nodig. Het is wel belangrijk dat die onafhankelijkheid door de grotere landen wordt erkend.

Daarna kan het onafhankelijke Vlaanderen voorstellen om een confederatie te vormen. Maar ook dan kan Wallonië weigeren. Dan blijft Vlaanderen volledig onafhankelijk.

Persoonlijk ben ik voorstander van deze volwaardige onafhankelijkheid.

Zeno! 6 mei 2006 09:58

Ik zie niet in waarom we eerst onze onafhankelijkheid zouden uitroepen om daarna weer in confederatie te gaan met het land waarvan we ons zopas hebben afgescheurd... Na de splitsing kan nog op talloze manieren worden samengewerkt met ons nieuwe buurland, maar dan van staat tot staat. Daavoor heben we geen confederatie nodig.

Jaani_Dushman 6 mei 2006 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 1692433)
Na de splitsing kan nog op talloze manieren worden samengewerkt met ons nieuwe buurland, maar dan van staat tot staat. Daavoor heben we geen confederatie nodig.

Een confederatie is net een samenwerkingsverband tussen onafhankelijke staten.
Ik ben benieuwd of ze dat bij CD&V weten...

satiper 6 mei 2006 11:57

Wat ik niet goed begrijp is dat alle vlaamse politici het ongeveer eens zijn dat een onafhankelijk vlaanderen beter zou zijn, maar als puntje bij paaltje komt er niet gekozen wordt voor die onafhankelijkheid.
Heeft men schrik dat de vlamingen in een referendum die onafhankelijkheid niet zouden willen of zo?

Ambiorix 6 mei 2006 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 1692433)
Ik zie niet in waarom we eerst onze onafhankelijkheid zouden uitroepen om daarna weer in confederatie te gaan met het land waarvan we ons zopas hebben afgescheurd...

ergens zie ik de logica er wel van in.
We kunnen dan eisen stellen die we niet konden stellen als we nog een federatie waren..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be