StevenNr1 |
11 mei 2006 22:33 |
Humo:
Citaat:
Want Zinovjev zegt wel eens twee dingen tegelijk: zo valt hij het sovjetsysteem frontaal aan, en ziet het tegelijk als het enig mogelijke voor Rusland.
|
Zinovjev zelf:
Citaat:
De boeken van Solsjenitsin en die van vele anderen zijn een vervalsing van onze geschiedenis, dat zijn ideologische boeken. Daarom hadden ze zoveel succes in het Westen, ze pasten perfect in de anti-communistische ideologie. ... Ik zeg niet dat de realiteit beter was, ze was �*nders.
|
Citaat:
Mijn persoonlijke leven was toen afschuwelijk. ... De eeuwige honger, de stinkende soep van mijn vader, het vochtige kelderkamertje in Moskou waar we samenhokten... Normaal eten en een bed kreeg ik voor het eerst op mijn zeventiende, in de gevangenis! Maar tegelijk kreeg ik, dank zij de Revolutie, een uitstekende opleiding. Op mijn zestiende al kende ik de toppen va de wereldcultuur, in de literatuur, de wiskunde, verschillende wetenschappen. Ik kon duizenden boeken lezen, Campanella, Thomas More, Balzac, Dante... Ik kon interessante mensen ontmoeten, musea bezoeken. Intellectueel werd ik voorbereid op een leven in een paradijs; in de realiteit maakten we de hel mee.
|
Citaat:
Niet omdat er zo'n grootschalige repressie was, daar wisten we nauwelijks iets van - Nee, die moord op Stalin zou een persoonlijk protest zijn tegen een maatschappij die de individualiteit onderdrukte.
|
Citaat:
Er bestaan helemaal geen universele waarden. Dat is een westers ideologisch dogma. Freedom! Democracy! Dat zijn allemaal lege woorden. In de Sovejetunie was ik vrijer dan hier, ik kon er doen wat ik wilde doen, mijn levensstandaard was niet hoog, maar voldoende voor mij. Ik had de belangrijkste dingen: een baan, een woning, menselijke contacten. Hier heb ik niéts. Wonen, eten, medicijnen, verzekeringen... voor alles moet je maar afdokken. Nee, leven in het Westen is voor mij de zwaarste straf. ... ik zeg helemaal niet dat het Westen er slechter aan toe is dan Rusland. Ik zeg dat het andere werelden zijn, en dat willen velen niet zien.
|
Citaat:
Ik zou tegen de hervormers vechten, de Gorbatsjovisten, de Jeltsinisten, want zij hebben het land verraden en vernietigd. Ik zal voor het Russich volk vechten.
|
(Over Gorbatsjov vertelt hij nog wel even verder maar dat is teveel om allemaal over te typen.)
Citaat:
Luister en onthou wat ik u zeg: het is onmogelijk in Rusland en andere ex-sovjet-republieken iets beters te creëren dan wat je had in Breznjevs tijd.
|
Citaat:
Gorbatsjov heeft voor de Sovjetunie tien keer meer shade aangericht dan Stalin. Rusland heeft al tien keer meer verloren dan tijden de oorlog tegen Duitsland. Toen Stalin nog leefde, bekeek ik dat anders, maar nu ik die eeuw kan overschouwen, zeg ik: Stalin was de grootste persoonlijkheid van onze eeuw, het grootste politieke genie. een wetenschappelijke houding tegenover iemand is wat anders dan je persoonlijke houding ertegenover.
|
Citaat:
Je moet je niet voorstellen dat we daar nu een democratie hebben, en een markteconomie. ... Je hebt daar nog altijd hetzelfde communisme in een nieuw kleedje. Dezelfde mensen nog overal.
|
Voor meer: mail Humo ;)
|