carlgustaaf |
14 mei 2006 23:10 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DearMrT
(Bericht 1706147)
En toen werd de kosten-baten analyse uitgevonden...Handel drijven bleek vaak veel efficiënter dan elkaar de schedel inslaan. Na veelvuldige interactie bleek de Ander toch niet zo verschillend...Buiten voor een paar angsthazen die het weinige dat verschilde als bedreigend ervaarden...Ideale pionnen voor machtswellustelingen in de stam die persoonlijk baat hadden bij een goeie ouwe knokpartij...
|
ekologisch gezien is het neolithische tijdperk het enige waarin de mens in overeenstemming met de natuur leefde.Wat ons zelf betreft, ik las dat onze meeste moderne ziektes veroorzaakt worden door stress, en die stress komt van het feit dat we steeds onze natuurlijke reakties moeten bedwingen, en tegengaan. De mensen 50.000 jaar terug reageerden op twee manieren op een agressie: hard weglopen, of er op los gaan.Zowel om heel snel te lopen, als om je in te zetten in een ernstig gevecht, produceert het menselijk lichaam een overvloed aan adrenaline.Na het lopen, of vechten, daalt de adrenaline tot op normaal pijl, en we kalmeren ons. Vandaag, als er iets scheef gaat, produceert je lichaam nog steeds dezelfde hoeveelheid adrenaline, maar je werkt ze niet af.Als bvb. je baas,of schoolmeester, je onder je voeten geeft, kan je hem niet te lijf gaan, en evenmin hard weglopen. Je moet alles inslikken.Als dat dikwijls gebeurt, en het gebeurt dikwijls, want in onze samenleving is geweld gebruiken strafbaar, ben je gefrustreerd, en van te veel frustratie word je ziek.
Wat handel betreft, ik weet niet of dat zo een vooruitgang is...een handelaar produceert niks, het is enkel een bemiddelaar tussen een produkteur, en een klant.Een profiteur, in feite.In het antieke Griekenland was het aan Grieken verboden om handel te drijven.Ze vonden dat een onterende bezigheid, daar ze van mening waren dat een handelaar wel verplicht is om te liegen over zijn marsjandies, en liegen was voor hen wel het allerlaagste.
Als we bekijken hoe het er vandaag de dag aan toe gaat, met die hele markt-ekonomie, die in feite de échte Wereldregering is geworden, ben ik geneigd om die Grieken gelijk te geven..
|