dejohan |
10 augustus 2003 23:19 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
A. Opiniepeiling van January 2003 bij US burgers:
28. Do you believe Iraqi President Saddam Hussein has ties to the terrorist group Al Qaeda?
1. Yes [size=6]81%[/size]
2. No 6
3. (Not sure) 13
(uit http://www.foxnews.com/story/0,2933,77202,00.html)
B. Interview met Wolfowitz, over de verantwoordlijken van 9/11 (Augstus 2003):
Q: And when did you start to think that perhaps Iraq had something to do with it?
Wolfowitz: [size=6]I’m not sure even now that I would say Iraq had something to do with it. [/size](uit: http://www.defenselink.mil/transcrip...ecdef0526.html)
Raar, ik weet niet wat er in die tijd in de US de media kwam (TomB help me out), maar ze hebben m.i. toch serieus met de waarheid gerammeld.
|
Alle overtuigingen kwamen hier aan het bod op TV. Op de een of andere manier hebben mensen de gedachte gekweekt dat de media hier aan zeer eenzijdige berichtgeving deden. Dat is niet het geval. Shows als Bill Maher, sommige van de CSPAN uitzendingen en uiteraard ook BBC en andere internationale zenders die je hier ook kan krijgen, zijn duidelijke voorbeelden van hoe ook de pacifistische zijde zijn zegje kon doen. Het is trouwens geen toeval dat op Berlijn na, de grootste anti-oorlogsbetoging in New York was.
Het mag uiteraard wel gezegd worden dat als je enkel op Fox News berust voor uw informatie, je een vertekend beeld zal krijgen. Een poll van de Fox News website...well... ik zou dat niet als 100% objectief beschouwen omwille van de oververtegenwoordiging van dat soort mensen. Als ik een poll op de AEL website zet die vraagt wie burgemeester van Antwerpen zal worden zal Abou ook meer stemmen halen dan in werkelijkheid.
On the matter itself: Er zijn genoeg bewijzen die aantonen dat Saddam suicide bombers sponsorde door geld uit te keren aan de families van de overledene. De lijn daarom doortrekken naar Al Queda mag misschien niet juist zijn, het verschil is moreel niet enorm groot.
|
Thx voor je respons.
Toch een opmerking: de poll is niet uitgevoerd op de website van Foxnews (ik ken hun imago), maar door een onafhankelijk opiniebureau, aan de hand van persoonlijke interviews. De poll is gedaan bij een (zoveel mogelijke) representatieve steekproef van de US bevolking.
Ik ben er zeker van dat de berichtgeving in de VS niet eenzijdig is, en dat de US populatie even intelligent is als hier. Toch denk ik dat die 81% valt te verklaren vanuit het collectieve trauma van 9/11, en de wil om hiervoor een catharsis, een vergelding te zoeken. Ik denk dat de regering hier handig op heeft ingespeeld om de oorlog te verantwoorden, door bepaalde informatie in de verf te zetten (wat dan gretig werd overgenomen door conservatieve media als Fox). Adhv de poll blijkt dat het overgrote merendeel van de US populatie dingen zijn gaan geloven waarvoor geen enkel bewijs bestond, en dat deze verkeerde ideeën verantwoordlijk waren voor de steun aan de oorlog. Ik denk niet dat het witte huis niet wist dat dit ging gebeuren.
In elke oorlog is er propaganda. Maar in de huidige context vind ik bovenstaande ontwikkeling toch verontrustend.
De US is een land dat zeer begaan is met de democratische karakter van haar samenleving, met vele officiele en particuliere checks and balances, in die zin democratischer dan vele andere westerse landen. Daarnaast zijn er tegenwoordig, en zeker in de US, genoeg kanalen om je voldoende te informeren.
Als ik eraan denk dat het Witte huis dan 81% van de bevolking een sprookje kan doen geloven om zo steun te krijgen voor een oorlog, en dat de militaire armkracht van de VS zoveel maal sterker is dan al de andere landen in de rest van de wereld, dan vind ik dat toch zeer verontrustend.
|