Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Regio's in Vlaanderen (en waarom niet: Wallonië) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=50871)

Tantist 15 mei 2006 15:39

Regio's in Vlaanderen (en waarom niet: Wallonië)

Vlaanderen is onderverdeeld in 2 gewesten, waarvan het Vlaams Gewest is ingedeeld in 5 provincies. Economisch gezien vormt het één ruimte, net zoals Wallonië dat doet. Dat is de reden dat er een verzelfstandiging plaatsheeft, die en passant nog eens taalkundig versterkt wordt.

Ik vraag me echter af hoe "echt" die provincies zijn. Komen zij overeen met reëel bestaande socio-economische grenzen? Of culturele? Ik meen van niet. Antwerpen kan ik moeilijk in hetzelfde plaatje passen als de Kempen. Om maar een voorbeeld te noemen.

De vraag is welke sociale, culturele en economische subruimtes we kunnen onderscheiden in Vlaanderen en Wallonië. Dit kunnen we los koppelen van de discussie aan de mate van decentralisatie die we aan deze gebieden willen toekennen.

(kort gezegd: welke alternatieven zijn er voor de provincies?)

vlijmscherp 15 mei 2006 15:42

geen provincies meer, die hun bevoegdheden naar Vlaanderen dan. Alleen een coördinator bij rampen moet er dan nog gezocht worden.

Jaani_Dushman 15 mei 2006 15:48

De arrondissementen hebben veel meer feeling met de realieit. Ik denk dat zowal Wallonië als de Vlaams-nationalisten daar voorstander van zijn. N-VA, VB en de hele Waalse politiek op één lijn, en het dan nog niet kunnen doorduwen... tsss...

C uit W 15 mei 2006 16:00

Provincies afschaffen.
Als er zich echte entiteiten vormen, moeten we maar zien hoe het evolueerd, en bvb de gemeenten laten samenwerken.

van Maerlant 15 mei 2006 17:14

Wel, ik zou zeggen; laat Brabant, Limburg en Antwerpen één geheel vormen, en Oost-en West-Vlaanderen een tweede. Dat was hetgene wat de separatisten van 1830 ten alle koste wilden vermijden. Verenigde hertogdommen en graafschappen zouden immers belgië in gevaar kunnen brengen.

Pieke 15 mei 2006 17:17

limburg heeft geen affiniteit met brabant. Zelfs binnen limburg zijn de verschillen nogal uitgesproken.

lombas 15 mei 2006 17:29

Leven de stadstaten!

lombas 15 mei 2006 17:29

Ik val in herhaling, maar dat moet dan maar.

van Maerlant 15 mei 2006 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 1707853)
limburg heeft geen affiniteit met brabant. Zelfs binnen limburg zijn de verschillen nogal uitgesproken.

Limburg is 5 eeuwen lang Brabant geweest...

Klauwaert 15 mei 2006 19:19

Enkele maanden geleden stelde Vincent Van Quickenborne nog voor om opnieuw een fusie van de gemeenten door te voeren, waarin, binnen Vlaanderen de provincies overbodig zouden zijn. Volgens zijn systeem zou er dan een stad zijn, met enkele dorpen rond, als zijnde 1 gemeente. Weliswaar met een wijkwerking.

Spijtig genoeg zijn er te veel mandatarissen die van die bestuurlijke carousel mee profiteren, waardoor de achterban van elke partij zijn veto al stelt als het woord nog maar gevallen is.

Tantist 15 mei 2006 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1707871)
Ik val in herhaling, maar dat moet dan maar.

U mag dat niet alleen, u moet!

lombas 15 mei 2006 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1708374)
U mag dat niet alleen, u moet!

Dit is de toekomst, stadsraden voor alle burgers, die kunnen beslissen over politieke zaken en waar socio-economische en culturele zaken terecht kunnen op een nabijgelegen forum.

Jan van den Berghe 15 mei 2006 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1707666)
De arrondissementen hebben veel meer feeling met de realieit. Ik denk dat zowal Wallonië als de Vlaams-nationalisten daar voorstander van zijn. N-VA, VB en de hele Waalse politiek op één lijn, en het dan nog niet kunnen doorduwen... tsss...

Arrondissementen hebben ook geen enkele voeling met de werkelijkheid. Heel veel van die arrondissementen zijn even kunstmatig opgesteld in de Franse of later Belgische tijd. Geen enkel arrondissement werd op sociologische, economische, taalkundige of economische maatstaven opgesteld.

Tantist 15 mei 2006 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 1707937)
Limburg is 5 eeuwen lang Brabant geweest...

Vlaams Limburg is 5 eeuwen lang Luik geweest. U verwart het graafschap Loon (het latere Vlaamse Limburg) met het hertogdom Limburg, dat verspreidt ligt over Duitsland, Luik (Land van Herve en Overmaas), Nederlands Limburg.

Tantist 15 mei 2006 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1708381)

Dit is de toekomst, stadsraden voor alle burgers, die kunnen beslissen over politieke zaken en waar socio-economische en culturele zaken terecht kunnen op een nabijgelegen forum.

Ik geef u gelijk.

Misschien pak ik het verkeerd aan door van boven op Vlaanderen te willen indelen in gebieden, in de hoop dat ze min of meer samen vallen met de volkswil.

Misschien moeten we maar radicaal alle macht aan de gemeenten geven, niet alleen steden, die gebonden worden door een Vlaamse of Nederlandse grondwet (waarin trouw van de gemeenten wordt gevraagd, men een aantal krijtlijnen voor politici uittekent, rechten vastlegt, afin u kent dat wel), maar die kunnen beslissen welke bevoegdheden ze zelf uitvoeren en welke ze delegeren naar eventueel hoger op te richten niveaus, die men elk moment kan verlaten voor een ander verband.

Dat klinkt zeer Zwisters, dus dat kan niet slecht zijn. Laten we van de gemeenten de belangrijkste centra maken. Voor mijn part mag het nationale, dus Vlaamse niveau, het zwakste niveau van al zijn.

Tantist 15 mei 2006 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert (Bericht 1708060)
Enkele maanden geleden stelde Vincent Van Quickenborne nog voor om opnieuw een fusie van de gemeenten door te voeren, waarin, binnen Vlaanderen de provincies overbodig zouden zijn. Volgens zijn systeem zou er dan een stad zijn, met enkele dorpen rond, als zijnde 1 gemeente. Weliswaar met een wijkwerking.

Spijtig genoeg zijn er te veel mandatarissen die van die bestuurlijke carousel mee profiteren, waardoor de achterban van elke partij zijn veto al stelt als het woord nog maar gevallen is.

Dat zou tegelijk een centralisatie en een decentralisatie betekenen. Persoonlijk zou ik graag meer macht aan de gemeentes geven, kan dat in dit scenario?

lombas 15 mei 2006 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1708411)
Ik geef u gelijk.

Misschien pak ik het verkeerd aan door van boven op Vlaanderen te willen indelen in gebieden, in de hoop dat ze min of meer samen vallen met de volkswil.

Misschien moeten we maar radicaal alle macht aan de gemeenten geven, niet alleen steden, die gebonden worden door een Vlaamse of Nederlandse grondwet (waarin trouw van de gemeenten wordt gevraagd, men een aantal krijtlijnen voor politici uittekent, rechten vastlegt, afin u kent dat wel), maar die kunnen beslissen welke bevoegdheden ze zelf uitvoeren en welke ze delegeren naar eventueel hoger op te richten niveaus, die men elk moment kan verlaten voor een ander verband.

Dat klinkt zeer Zwisters, dus dat kan niet slecht zijn. Laten we van de gemeenten de belangrijkste centra maken. Voor mijn part mag het nationale, dus Vlaamse niveau, het zwakste niveau van al zijn.

Mijn zegen. Kracht geven aan de Nederlanden, is macht geven aan haar steden en burgers. Ze is groot geworden door haar steden, laat ze nu verder bloeien daarin.

C uit W 15 mei 2006 21:37

En wat gebeurt er met de 'zwakkere' steden die het niet alleen kunnen rooien?

Tantist 15 mei 2006 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 1708445)

Solidariteit. Vlamingen en Nederlanders zijn altijd solidaire volkeren geweest. Kijk maar naar de vrijgevigheid op benefietavonden. In Vlaanderen slikken we een gesystematiseerde diefstal al 175 jaar omdat een kleine elite hem kan doen verkopen als solidariteit (wat ze niet is, ma bon).

Afgedwongen solidariteit is er geen. Elke dwang is een uiting van een regime dat gedoemd is om uit te groeien tot een totalitaire staat of om te verdwijnen.

lombas 15 mei 2006 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 1708445)

Hebben wij in onze streken zwakke steden buiten Brussel en haar Waalse kompanen 8O ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be