Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Nederland en Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=5100)

PG 9 augustus 2003 19:49

Op vele Nederlandse en Vlaamse fora hoor ik mensen zeggen dat Vlaanderen en Nederland eigenlijk weer samengevoegd zouden moeten worden.

Mij zou het een goede idee lijken. Omdat:

+Economische voordelen: beëindiging van de concurrentie tussen Nederland en Vlaanderen, bijvoorbeeld in geval van de havens van Rotterdam en Antwerpen; meer invloed op het internationaal economisch beleid door mogelijke toetreding tot G9 (dan G9); sterkere basis voor multinationale ondernemingen uit Nederland en Vlaanderen.

+Culturele voordelen: versterking positie Nederlandse taal en cultuur in Nederland en Vlaanderen, integratie van Vlaamse en Nederlandse kunst en cultuur, meer onderlinge contacten; versterking van de positie van het Nederlandse cultuur in Europa en de wereld.

+Politieke voordelen: door grote autonomie voor beide landsdelen wordt het mogelijk elkaars goede punten over te nemen (betere sociale sector in Vlaanderen, betere infrastructuur en ruimtelijke ordening in Nederland) zonder de slechte punten erbij te krijgen; als groot land krijgen we meer invloed op de Europese besluitvorming.

Wat is jullie mening?

C uit W 9 augustus 2003 20:31

Meer kans op een Vlaming in de Formule 1, en als we het slim spelen het cirquit van zolder op de kalender krijgen, en francouchapms ervan keilen :twisted:

filosoof 9 augustus 2003 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Meer kans op een Vlaming in de Formule 1, en als we het slim spelen het cirquit van zolder op de kalender krijgen, en francouchapms ervan keilen :twisted:

Is dergelijke politiek je droom?

C uit W 9 augustus 2003 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:

Is dergelijke politiek je droom?

nee :?

Sprot 10 augustus 2003 01:22

Ik heb er hier ne 10 dagen ardennen op zitten en die arrogante nederlandse zakken die ik op de diverse terrassen heb mogen mee maken mogen gerust in hun eigen land blijven ! :evil:

C uit W 10 augustus 2003 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sprot
Ik heb er hier ne 10 dagen ardennen op zitten en die arrogante nederlandse zakken die ik op de diverse terrassen heb mogen mee maken mogen gerust in hun eigen land blijven ! :evil:

racist :evil:

Vlaamse Leeuw 10 augustus 2003 10:46

Citaat:

Arrogant? Soms vind ze ook veel te openhartig en babbelziek. Maar het is wel juist dat de Nederlanders met 100-en in de Ardennen zitten.

Yann 10 augustus 2003 10:52

Citaat:

"Francouchapms", woa lichta? :roll:

Pelgrim 10 augustus 2003 10:54

Citaat:

"Francouchapms", woa lichta?
Ge ziet hoe goed ons Frans wel is!!

Raf 10 augustus 2003 12:18

Citaat:

Citaat:

Zijn de Nederlanders nu óók al een ander ras?

Pat 10 augustus 2003 15:55

Dit is dan een schoolvoorbeeld van het zogenaamde "cultuurracisme" waar Leman het over heeft: onzin dus! (bedankt Raf om het te weerleggen)

Overigens: Nederlanders van onder de moerdijk vinden Nederlanders van boven de moerdijk ook arrogant dus zelfs binnen Nederland leeft dat gevoel. Ik vind die arrogante Hollanders in Wallonië overigens niet zo'n slechte zaak: die slagen er namelijk in alles naar hun hand te zetten zodat de Waalse horeca uitbaters moeite doen om nederlands te spreken. Vele Vlamingen hebben te snel de neiging om zich aan te passen aan de omgeving, en dan nog in eigen land.

mustang 10 augustus 2003 15:59

Natuurlijk zou het goed als Nederland en Vlaanderen bij elkaar gevoegd worden (met een grote mate van autonomie) en zo ook de andere regio's in Europa tot één grote Europese federale staat.

Pat 10 augustus 2003 16:29

Of ik nu in Vlaanderen, België, verenigde BENELUX of de Verenigde Nederlanden woon maakt voor mij weinig uit. Zolang het maar een democratisch, vredig en welvarend gebied is. Ik geef echter wel een duidelijke voorkeur aan een republikeinse staatsvorm daar deze democratischer is.

C uit W 10 augustus 2003 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:

Citaat:

Ooit al gehoord van "lullen" ?

Raf 10 augustus 2003 16:52

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Het zelfstandig naamwoord of het werkwoord?

C uit W 10 augustus 2003 16:54

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Het zelfstandig naamwoord of het werkwoord?

Voila zie, je bent ook al bezig. :wink:

Patriot! 10 augustus 2003 21:04

Er is een optie vergeten:

NEEN, Vlaanderen moet onafhankelijk worden.

Maar blijkbaar heeft de auteur van deze topic ook al door dat Vlaanderen nooit van België zal afscheiden, tenzij wanneer het manu militari geannexeerd wordt door het KONINKRIJK der Nederlanden. :wink:

Vlaamse Leeuw 11 augustus 2003 08:40

Blijkbaar werd dit topic door een Belgicist gemaakt en heeft hij met opzet deze optie vergeten.

Nynorsk 11 augustus 2003 09:27

Ik weet niet of die Nederlanders er wel content mee zullen zijn als er zich een paar miljoen 'domme' belgen aansluiten bij hun landje....

En wat met onze allochtonen, ze hebben al zoveel problemen met hun eigen allochtonen :?

C uit W 11 augustus 2003 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Er is een optie vergeten:

NEEN, Vlaanderen moet onafhankelijk worden.

Maar blijkbaar heeft de auteur van deze topic ook al door dat Vlaanderen nooit van België zal afscheiden, tenzij wanneer het manu militari geannexeerd wordt door het KONINKRIJK der Nederlanden. :wink:

BlaBla Bla Het gaat over de Verhouding Vlaanderen-Nederland, en welk staatsverband er gekozen zou moeten worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be