Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Iets anders: Paars-groen II in 2007? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=51018)

Steben 18 mei 2006 15:30

Iets anders: Paars-groen II in 2007?

Iemand die mogelijkheid al eens ingeschat?
GROEN! haalt zeker wel weer zetels. Samen met paars-groen Wallonië is dat federaal wederom haalbaar me dunkt. SPa zal zeker overeind blijven.

vlijmscherp 18 mei 2006 15:37

ik vrees dat de vld te grote klappen gaat krijgen en dat ofwel CD&V ofwel het VB-VlOTT het grootste kartel zal zijn en zodoende de formateur zal mogen aanduiden.
Rooms-rood-groen is dan mss een mogelijkheid? alles hangt dan af van het resultaat van CDH in Wallonië.

en mss is het VB dermate groot dat een regenboogcoalitie de enigste mogelijkheid blijft.

kortom: afwachten tot er gestemd is.

Desiderius 18 mei 2006 15:46

Ik vrees een tripartite. Hoop echter dat Verhofstadt nu definitief z'n valiezen pakt en een enkeltje Toscane neemt.

De mot zit in paars... En wie heeft er nog zin om met groen voort te kleuteren? Het is nog zéér de vraag of zij enig verschil kunnen maken met één of twee zitjes.

UFSIA 18 mei 2006 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 1713841)
ik vrees dat de vld te grote klappen gaat krijgen en dat ofwel CD&V ofwel het VB-VlOTT het grootste kartel zal zijn en zodoende de formateur zal mogen aanduiden.
Rooms-rood-groen is dan mss een mogelijkheid? alles hangt dan af van het resultaat van CDH in Wallonië.

en mss is het VB dermate groot dat een regenboogcoalitie de enigste mogelijkheid blijft.

kortom: afwachten tot er gestemd is.

Man ... we zijn genegerd ...

Laten we eens uitgaan van een droomscenario :

VLD 15 procent en SPA 15 procent = 30 % vlaamse zetels
CD&V/nva 33% en VB 33% en groen! 4%

groen onder de kiesdrempel en oppositie erg groot

Dan nog is het niet goed, immers :
Wallonië : PS + MR = 80 % waalse zetels

Dat = federaal 55 % van de zetels voor paars

Zelfs ALS de VLD en de SPA erg laag scoren (wat we hopen) zal de Waalse kant het wel bijeenhouden (eventueel aangevuld met ecolo en/of FDF)

Dus de VLD en SPA die niet naar de oppositie willen en uitverkoop houden om mee te mogen regeren => Vlaanderen = screwed

Don Quichote 18 mei 2006 15:55

Regeringsvorming belooft wat.

De hete adem van het VB zal nog heter worden, medunkt.
CDV heeft al verklaard dat hun strategie wordt bepaald door het VB succes.(E. Van Rompay)

"Voor Vorst en Waal" zal niet blijven pakken. :D

Geertje 18 mei 2006 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 1713822)
GROEN! haalt zeker wel weer zetels. Samen met paars-groen Wallonië is dat federaal wederom haalbaar me dunkt. SPa zal zeker overeind blijven.

:-) sommigen zijn toch wel heel naief. In vlaanderen haalt paars-groen de volgende verkiezingen geen 35 % meer. Hun kots-beleid zal zwaar afgestraft worden.

Rr00ttt 18 mei 2006 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 1713822)

In Vlaanderen hebben zij nooit ofte nooit een meerderheid meer.

Groen! zal verder de doodsstrijd vechten met aan de ene kant de kiesdrempel en aan de andere kant de pogingen van sp-a om haar op te slokken. Zij hebben in hun beleidsperiodes ook al veel te veel steken laten vallen. Laten we hen 7% geven (wat ik al onwaarschijnlijk veel acht)

SP-a zal afhankelijk van de mate waarin de partij groen! kan opslorpen en migrantenstemmen kan binnenhalen misschien een beetje kunnen stijgen, maar meer dan 20% is uitgesloten.

VLD tenslotte zal blij mogen zijn met 15%. Als Dedecker er het roer overneemt zonder al te veel kleerscheuren kan de partij wel terug groeien denk ik. (Maar Dedecker zal dan ook nooit een paarse regering willen vormen).

Als ze met 3 samen aan 40% geraken mogen ze tevreden zijn denk ik.

VB stemmers terugwinnen lukt toch niet meer. Enkel Dedecker zou dat nog kunnen denk ik, al de anderen zijn te zwaar aangebrand imo in hun nimmer aflatende ijver om VB kiezers te minachten, beledigen, culpabiliseren en indien nodig: te vervolgen.

Rr00ttt 18 mei 2006 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA (Bericht 1713867)
Dus de VLD en SPA die niet naar de oppositie willen en uitverkoop houden om mee te mogen regeren => Vlaanderen = screwed

Theoretisch is dat mogelijk, maar in de praktijk betekent dat het einde van België. Als de tsjeven het gevoel hebben van 'rechtmatige' postjes beroofd te worden zie ik ze in staat om samen met het VB de onafhankelijkheid uit te roepen.

De tsjeven zijn er 100% zeker bij, ongeacht de uitslag.

Geertje 18 mei 2006 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 1714359)

Groen! zal verder de doodsstrijd vechten met aan de ene kant de kiesdrempel en aan de andere kant de pogingen van sp-a om haar op te slokken. Zij hebben in hun beleidsperiodes ook al veel te veel steken laten vallen. Laten we hen 7% geven (wat ik al onwaarschijnlijk veel acht)

SP-a zal afhankelijk van de mate waarin de partij groen! kan opslorpen en migrantenstemmen kan binnenhalen misschien een beetje kunnen stijgen, maar meer dan 20% is uitgesloten.

VLD tenslotte zal blij mogen zijn met 15%. Als Dedecker er het roer overneemt zonder al te veel kleerscheuren kan de partij wel terug groeien denk ik. (Maar Dedecker zal dan ook nooit een paarse regering willen vormen).

VB stemmers terugwinnen lukt toch niet meer. Enkel Dedecker zou dat nog kunnen denk ik, al de anderen zijn te zwaar aangebrand imo in hun nimmer aflatende ijver om VB kiezers te minachten, beledigen, culpabiliseren en indien nodig: te vervolgen.

Je bent een optimist. Ik zie Groen! 4,9 % halen. :lol:

Tegendradigaard 18 mei 2006 19:55

hoe de Vlamingen ook stemmen, in dit apeland zal het altijd de PS zijn die de regeringsvorming zal bepalen...

of het zou moeten zijn dat het Vb een absolute meerderheid haalt.

En daarvoor zou in 2007 Di Rupo de eerste minister moeten worden... mijn wensdroom..

maarte 18 mei 2006 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 1714359)

Volgens de stemmenkampioen is de enige die stemmen terugwint vlaams kartel wat ook logisch is omdat zij er ook al veel stemmen heeft aan verloren. Misschien komt er in 2007 wel een minderheidsregering gesteund door vb

end 18 mei 2006 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 1714379)
hoe de Vlamingen ook stemmen, in dit apeland zal het altijd de PS zijn die de regeringsvorming zal bepalen...

of het zou moeten zijn dat het Vb een absolute meerderheid haalt.

En daarvoor zou in 2007 Di Rupo de eerste minister moeten worden... mijn wensdroom..

Di Rupo premier, en als het even kan Filip koning :lol:. Van een stroomversnelling gesproken.

Rr00ttt 18 mei 2006 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 1714380)
Volgens de stemmenkampioen is de enige die stemmen terugwint vlaams kartel wat ook logisch is omdat zij er ook al veel stemmen heeft aan verloren. Misschien komt er in 2007 wel een minderheidsregering gesteund door vb

Het gaat om federale verkiezingen. Een minderheidsregering gesteund door het VB kan realistisch enkel in Vlaanderen (en dan nog enkel op conditie dat het erom gaat de splitsing van belgië te regelen, of dat die al gebeurd is).

maarte 18 mei 2006 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door end (Bericht 1714395)
Di Rupo premier, en als het even kan Filip koning :lol:. Van een stroomversnelling gesproken.

ik zou da niet uitsluiten hoor, signalen bij o.a de cd&v wijzen erop dat een waalse premier tot de mogelijkheden behoort

end 18 mei 2006 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 1714412)
ik zou da niet uitsluiten hoor, signalen bij o.a de cd&v wijzen erop dat een waalse premier tot de mogelijkheden behoort

Ik denk dat u mij verkeerd begrijpt. Ik ben ook, toegegeven, misschien wat onduidelijk geweest. Ik bedoelde dat, in het geval dat Di Rupo premier wordt (en die kans is reëel) én Filip koning wordt, een onafhankelijk Vlaanderen plots veel dichter bij klinkt. Vandaar die "stroomversnelling". ;-)

maarte 18 mei 2006 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 1714401)
Het gaat om federale verkiezingen. Een minderheidsregering gesteund door het VB kan realistisch enkel in Vlaanderen (en dan nog enkel op conditie dat het erom gaat de splitsing van belgië te regelen, of dat die al gebeurd is).

tja :-( ik zou liefst alleen een vlaamse regering zien, federaal hoop ik dan op mr,cdh,cd&v,vld wat wrschnlk niet genoeg is

Rr00ttt 18 mei 2006 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 1714419)
tja :-( ik zou liefst alleen een vlaamse regering zien, federaal hoop ik dan op mr,cdh,cd&v,vld wat wrschnlk niet genoeg is

Die combinatie zal in geen van beide landsdelen aan een meerderheid geraken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be