Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Rechts (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Het principe van het Rijk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=51153)

Tantist 21 mei 2006 15:20

Het principe van het Rijk

Kan er iemand mij uitleggen waarom het Rijk uit de rijksgedachte vooral een principe is?

Lof der Zotheid 22 mei 2006 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1719451)
Kan er iemand mij uitleggen waarom het Rijk uit de rijksgedachte vooral een principe is?

Kunt gij uw vraag toelichten?

lombas 23 mei 2006 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1719451)

Ik denk dat ik zie wat je bedoelt, en ik ben het daar mee eens; maar net omdat het een principe is, is het moeilijk uit te leggen... :-D

Lof der Zotheid 24 mei 2006 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1722392)
Ik denk dat ik zie wat je bedoelt, en ik ben het daar mee eens; maar net omdat het een principe is, is het moeilijk uit te leggen... :-D

Zegt gij dat in uw functie van Heerser van het Lombasiaanse Revolutionaire Rijk?:twisted: :-D

Tantist 26 mei 2006 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus (Bericht 1721160)
Kunt gij uw vraag toelichten?

Ik ga efkes het Joris van Severen gedenkboek quoten:

Citaat:

Hierboven werd reeds aangegeven dat er een fundamenteel onderscheid bestaat tussen rijk en natie. Het wezen van het rijk is een idee of een principe en niet een of andere materiële factor zoals het grondgebied, de taal, "natuurlijke grenzen" of etniciteit. Daardoor onderscheidt het zich van de natie. Voor de natie vallen volk en staat samen (of moeten ze samenvallen). Het nationalisme streeft naar gesloten en tegengestelde gemeenschappen en schrikt er niet voor terug de burgers in een harnas van mythen, dogma's, leuzen en leugens te dwingen. Het remt zijn opgang tot burger van een gemenebest. Het rijk daarentegen is geen mechanische eenheid, maar een samengestelde eenheid die ligt in een idee of het principe dat het incarneert.
Wat is in hemelsnaam een principe in deze context?

Tantist 28 mei 2006 15:55

Ik zal maar aannemen dat dit geleuter dus geen inhoud heeft...

Lof der Zotheid 29 mei 2006 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1728923)
Ik ga efkes het Joris van Severen gedenkboek quoten:

Wat is in hemelsnaam een principe in deze context?

Imho betekent het dat een rijk een minder vastomlijnd materieel gegeven is dan een natie.

Tantist 29 mei 2006 20:17

In concreto?

Lof der Zotheid 30 mei 2006 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1734373)
In concreto?

Dat een natie één stuk land is met vastomlijnde grenzen is, terwijl een rijk uit meerdere naties kan bestaan die al dan niet gedwongen aaneengesloten zijn.

Tantist 30 mei 2006 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus (Bericht 1734945)
Dat een natie één stuk land is met vastomlijnde grenzen is, terwijl een rijk uit meerdere naties kan bestaan die al dan niet gedwongen aaneengesloten zijn.

Federaties? Of op wat slaat het principe?

Lof der Zotheid 30 mei 2006 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1734985)
Federaties? Of op wat slaat het principe?

Federaties zijn de min of meer democratische variant, maar een rijk kan ook bestaan uit gedwongen ingelijfde of gekoloniseerde landen en/of gebieden, hetgeen dan synoniem is met een imperium.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be