![]() |
Franse 'r' komt op in Vlaanderen
In het Nieuwsblad van vrijdag 19 mei stond er een bericht dat beschreef hoe de Franse r' opkomst maakt in Vlaanderen, vooral al in de steden.
:-D :-D Help! Help! Het begin van het einde van de Vlaamse taal! De verfansing is ingezet! :-D :-D Nee, even serieus nu. Zijn er mensen hier die dit kunnen beämen? Het toont mij enigsinds wel aan dat de Vlamingen zich nogal snel andere cultuur- en taalelementen overnemen, al is het voor sommigen maar om hip en 'in' te klinken. |
Citaat:
VOOR KLEUREN,TALEN en DANSEN |
wel als ik frans spreek dan weten ze altijd in frankrijk dat ik van belgie kom door mijn r klank dus hmmmm, en hier in belgie waneer ik naar brussel ga dan vinden ze mijn frans keigoe...
maar mijn vlaamse dialect van mijn streek heeft ook iet met r klanken dus .... |
de franse r maakt gewoon deel uit van sommige vlaamse dialecten.
maar toch: oeh oeh! snel! stop die verfransing! |
Citaat:
Overigens moet de verklaring gezocht worden in de vaststelling dat de huig-r makkelijker te vormen (en dus aan te leren) schijnt te zijn dan de tongpunt-r. |
Citaat:
|
Citaat:
how bloody irritating. |
't Is allemaal de schuld van Birgit Van Mol. :-o
|
is dat de R van het woord garcon?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
in limburg wordt er ook prachtig mooi ge-r'd.
|
Citaat:
Een Franse r(huig-r) wordt dieper in de mond gevormd(bij de huig). Een correcte r(tongpunt r) wordt vooraan in de mond gevormd(bij de tongpunt). On-topic: zowel in het NL als in het FR(voor zover vik die taal ooit spreek), gebruik een tongpunt r. |
Naar het schijnt zou die huig-r eerder uit een soort van luiheid in de articulatie voortkomen. Meen dat ooit eens gehoord te hebben van een logopedist. (mijn geheugen laat me nu echt in de steek) Italianen zijn anderzijds verzot op die rrrrrrrrrollende "r". Net zoals de Schotten trouwens.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be