Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Moeten kindermoordenaars volle straf uitzitten? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=51186)

eno2 22 mei 2006 16:10

Moeten kindermoordenaars volle straf uitzitten?

80.000 mensen voor Joe, maar als de ouders van vermoorde kinderen op straat komen, omdat de daders weer loslopen na zes jaar, draait iedereen zijn rug ernaartoe...

Vandaar: moet de politiek dringend opkomen voor het uitzitten van de volledige straf voor kindermoordenaars of niet?

carlgustaaf 22 mei 2006 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 1721334)
80.000 mensen voor Joe, maar als de ouders van vermoorde kinderen op straat komen, omdat de daders weer loslopen na zes jaar, draait iedereen zijn rug ernaartoe...

Vandaar: moet de politiek dringend opkomen voor het uitzitten van de volledige straf voor kindermoordenaars of niet?

kindermoordenaars moeten NOOIT meer vrijkomen.Dat kind is toch ook voor altijd dood!

C uit W 22 mei 2006 16:14

Er moet gewoon een duidelijker strafbeleid komen.
In feite worden er in België zware straffen uitgesproken, maar ze worden niet uitgevoerd of half, wegens een regeltje hier, een procedure daar.

Bad Attila 22 mei 2006 16:18

Ja: soms
Nee: in de andere gevallen

Antwoord geldig voor alle veroordeelden, niet enkel voor kindermoordenaars.

Pieke 22 mei 2006 16:36

waarom enkel beperken tot kindermoordenaars?

Antoon 22 mei 2006 16:37

Voor kindermoordenaars moet de doodstraf terug worden ingevoerd èn uitgevoerd.

Sneta 22 mei 2006 16:37

De wet op de voorwaardelijke invrijheidstelling moet gelden voor iedereen, ook voor kindermoordenaars.
Men kan eventueel de termijnen wat verstrengen (in plaats van in aanmerking te komen na 1/3 v/d straf, pas na bv 1/2 van de straf)
Trouwens het vermoorden van een kind is niet erger dan van een volwassene.
Het zijn allebei afschuwelijke zaken !
Maar de bestraffing moet steeds een redelijkheid vertonen en er moet voor de gedetineerde ergens een mogelijkheid bestaan om wegens goed gedrag een deel van zijn straf niet te moeten uitzitten.

eno2 22 mei 2006 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 1721402)
waarom enkel beperken tot kindermoordenaars?

Omdat kindermoord een biezonder abjecte categorie is van mensen en misdaden, vooral in combinatie met seksueel misbruik.

Omdat we onze kinderen extra moeten beschermen, daar die het kwetsbaarst zijn.

eno2 22 mei 2006 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneta (Bericht 1721407)
De wet op de voorwaardelijke invrijheidstelling moet gelden voor iedereen, ook voor kindermoordenaars.
Men kan eventueel de termijnen wat verstrengen (in plaats van in aanmerking te komen na 1/3 v/d straf, pas na bv 1/2 van de straf)
Trouwens het vermoorden van een kind is niet erger dan van een volwassene.
Het zijn allebei afschuwelijke zaken !
Maar de bestraffing moet steeds een redelijkheid vertonen en er moet voor de gedetineerde ergens een mogelijkheid bestaan om wegens goed gedrag een deel van zijn straf niet te moeten uitzitten.

Goed gedrag in de gevangenis mag geen ekskuus zijn voor het verminderen van een straf voor bloedsdelicten. In het beste geval mag het strafregieme versoepeld worden . Het is niet omdat je de doodstraf vervangt, om humanitaire redenen, door levenslang of door langere gevangenisstraffen, dat je die dan vervolgens weer met 2/3 moet inkorten.
Dat is gewoon vragen om wederinvoering van de doodstraf of om bloedwraak.
Of om recidive...
De huidige lakse "tarieven" zijn een aanfluiting van elk rechtsgevoel.
En dat niet alleen bij de getroffenen...

lombas 22 mei 2006 16:55

Iedereen moet zijn straf volledig uitzitten. Machiavelli zei: "Een goede daad wist een slechte niet uit."

eno2 22 mei 2006 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1721450)
Iedereen moet zijn straf volledig uitzitten. Machiavelli zei: "Een goede daad wist een slechte niet uit."

En zeker een kleine goede daad een grote slechte niet.

Macchiavelli lijkt me echter niet een moreel onverdachte bron om uit te citeren ter verdediging van vermoorde kinderen.

En wat is nu jouw 'echte' standpunt?

illwill 22 mei 2006 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 1721353)
Ja: soms
Nee: in de andere gevallen

Antwoord geldig voor alle veroordeelden, niet enkel voor kindermoordenaars.

Kun je een voorbeeld geven in welk geval een moordenaar zijn straf niet moet uitzetten?

Waarom dit niet toepassen op alle straffen? Zowiezo is moord het ergste wat je volgens mij kan doen, niet? Waarom mensen die lichtere feiten plegen minder straffen? Vb: snelheidsovertredingen...

lombas 22 mei 2006 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 1721473)
En zeker een kleine goede daad een grote slechte niet.

Macchiavelli lijkt me echter niet een moreel onverdachte bron om uit te citeren ter verdediging van vermoorde kinderen.

En wat is nu jouw 'echte' standpunt?

Dat heb ik al gezegd. Ballingsschap voor al wie fysieke misdaden pleegt. Naar een pacifisch eiland. Met een zak graankorrels en groentenzaadjes en een bundel hout. De bananenrepubliek in kwestie zal met liefde één van haar talloze eilandjes in bruikleen geven aan de overheid hier en het creëert nog wat werkgelegenheid ginder ook: progressieve ontwikkelingssamenwerking dus.

Noorman 22 mei 2006 17:50

Wat een poll zeg, straffen zijn in dit land onbestaande ! Waag het echter niet enige politieke oncorrectheid in uw gedachtengang toe te laten want in naam van alle goedheid staan de potvissen, zevende dagjournalisten en centrums voor gelijke kansen klaar om jouw kevercarriere van alle mest te ontdoen !

Noorman

illwill 22 mei 2006 18:31

dfghdghyg

Gargamel 22 mei 2006 18:46

Je krijgt 30 jaar wegens geen bijstand te verlenen...
Je krijgt er 20,enfin,een 10tal als kansloze om kinderen te vermoorden...

Praetorian 22 mei 2006 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 1721404)
Voor kindermoordenaars moet de doodstraf terug worden ingevoerd èn uitgevoerd.

Dan zal je veel Amerikaanse soldaten in Irak moeten executeren (sorry, schot voor open doel).

Boadicea 22 mei 2006 21:09

Kindermoordenaars mogen van mij eens bijbels berecht worden. Het enige wat ik nog uit de godsdienstles herinnerde, was dat wie aan een kind raakte, met een molensteen omgebonden in het diepst van de zee geworpen moest worden.
Blijkbaar was Jezus er niet mild voor, maar onze kardinaal deed me versteld staan, toen die in Zijn naam zei, dat we begrip moesten hebben voor Dutroux.
Vandaar dat ik paganist geworden ben en nu ik in katholieke kerken meer asielzoekers vind dan gelovigen, beschouw ik dat als maar goed ook.

Apocalyps 22 mei 2006 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 1721730)
Dan zal je veel Amerikaanse soldaten in Irak moeten executeren (sorry, schot voor open doel).

Dat kwam hard aan denk ik.

illwill 23 mei 2006 05:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 1721730)

Jij hebt bewijzen dat er veel amerikaanse soldaten kindermoordenaars zijn? Nogal een straffe uitspraak. Ik ben benieuwd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be