Tantist |
24 mei 2006 10:37 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
(Bericht 1723803)
In beide gevallen vind ik het misplaatst. Ik ben voorstander van een referendum omdat het dan eindelijk klaarheid schept: als een meerderheid zegt dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden, dan leg ik me daar bij neer. Het is niet in overeenstemming met mijn visie maar ik leg me neer bij een democratische beslissing.
|
Dito. Dat wil niet zeggen dat het probleem dan voor eeuwig en altijd opgelost is, regelmatige evaluatie is nodig.
Citaat:
Gaan de Vlaams-nationalisten dat ook doen wanneer het referendum het tegendeel zou bewijzen?
|
Dat doen we nu toch ook al? Ik zie geen gewapend Vlaams verzet, maar als een nee op het referendum betekent dat we dan voor eeuwig en drie dagen onze bek moeten houden, dan pas ik. Vrije meningsuiting moet er zijn.
Citaat:
Zeker zijn van een overwinning is het vel van de beer verkopen alvorens hij geschoten is, je kan mensen namelijk wel "beïnvloeden", maar uiteindelijk beslist hij/zij nog altijd naar eigen voelen.
|
Het grote probleem is dat de mensen er niet wakker van liggen. Verklaar je morgen Vlaanderen onafhankelijk, dan zal daar geen massaal protest tegen komen. Ook bij een unitair België zal het protest beperkt blijven tot de overtuigden (dus zal het al iets luider zijn). De meerderheid van de mensen vindt het allemaal best, als er maar goed bestuurd wordt.
Bij een maatschappelijk debat zullen de mensen moreel verplicht worden om over het probleem na te denken: wat biedt ons nu beter bestuur. Ik heb het nu voor het zeggen, ik neem nu mijn verantwoordelijkheid, ik informeer mij voor ne keer. En dat is de grote winst voor de flaminganten.
Een referendum zonder voorafgaand maatschappelijk debat zou zeker in belgicistisch voordeel spelen: de mensen hebben zich niet kunnen informeren. Al die mennekes die zeggen "daar is geen meerderheid voor" kunnen best wel eens gelijk hebben (voor BC: dat bedoel ik nu, als u wat beschaafder was geweest voorheen, had ik het vroeger gezegd).
Kijk, ik ben niet begonnen als flamingant. Door een beetje mij te informeren in de politiek ben ik zo geworden. Die prikkel tot informatie, die overbrengen naar de gewone mens, dat is de sleutel tot Vlaamse onafhankelijkheid. Enkel een referendum en de individuele verantwoordelijkheid die er bij komt, kunnen aanzetten tot dat informatie zoeken.
|