Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Eerste Vlaamse holebikerk van start op 1 juni (https://forum.politics.be/showthread.php?t=51478)

cookie@vws 30 mei 2006 06:18

Eerste Vlaamse holebikerk van start op 1 juni

Eerste Vlaamse holebikerk van start op 1 juni

Op 1 juni opent de eerste holebikerk in Vlaanderen. Dat meldt Holebi.info en het wordt bevestigd door pastor Johan Maertens, één van de initiatiefnemers van de holebikerk. De holebikerk zal haar vieringen houden in de Rabotkerk aan de Begijnhoflaan in Gent en in het gemeenschapshuis De Goede Herder aan de Jozef Van Bogaerdenstraat in Dendermonde en heeft een oecumenisch karakter.

De inititiatiefnemers spreken van een "kerk voor en door homo's, lesbiennes, bi's, trans en hetero's met vrienden en familie". "Met onze holebikerk willen we vooral een open en oecumenische Kerk zijn vertrekkend vanuit onze eigen ervaringen als homo, lesbienne, bi, trans of hetero ...Met oecumenisch willen we zeggen dat we met mensen uit verschillende christelijke kerken en tradities samen vieren (katholiek, protestant, evangelisch ..)".

De holebikerk komt er "omdat wij geen zin meer hebben in een kerk waarvan de leiding om de haverklap zegt hoe slecht we zijn. Het is voor ons belangrijk deel te kunnen nemen aan een kerk waar vrouwen evenwaardig zijn aan mannen; je als homo of lesbisch koppel kan huwen; je zonder problemen je kinderen kan laten dopen en waar gescheiden mensen evenwaardig zijn".

"Je geloof laten vallen omdat je homo of lesbisch bent is toestaan dat iets kostbaar en mooi van je gestolen wordt. Holebi's en gescheiden mensen hebben het recht op een volwaardige spiritualiteit en geloofsbeleving die vertrekt van hun eigen ervaringen", aldus de initiatiefnemers van de Holebikerk. (belga)

bron: HLN online

cookie@vws 30 mei 2006 06:18

Goed initiatief voor diegenen die hun geloof nog niet verloren zijn... en zij die ervoor kiezen niet te gaan huichelen...

Supe®Staaf 30 mei 2006 06:55

Vraagjes:
Blijft het een soortement Christelijke religie (=monotheïstische heilsleer waarin één God aanbeden wordt die meestal omnipotent, omnipresent , en naargelang zijn mutske staat universeel liefheeft of selectief haat)?
Gaat de gelijkheid (m/v) konsekwent doorgetrokken worden zodat vrouwen ook het priesterambt kunnen waarnemen?

cookie@vws 30 mei 2006 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 1734809)
Vraagjes:
Blijft het een soortement Christelijke religie (=monotheïstische heilsleer waarin één God aanbeden wordt die meestal omnipotent, omnipresent , en naargelang zijn mutske staat universeel liefheeft of selectief haat)?
Gaat de gelijkheid (m/v) konsekwent doorgetrokken worden zodat vrouwen ook het priesterambt kunnen waarnemen?

Ik denk dat wel, gezien er wordt samengewerkt met de protestantse gemeenschap en er daar wel het predikersambt door vrouwen mag uitgevoerd worden

pinbag 30 mei 2006 18:21

Volgens mij gaan die terug de fallus aanbidden ....

cookie@vws 30 mei 2006 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinbag (Bericht 1735650)
Volgens mij gaan die terug de fallus aanbidden ....

Al die Lesbo's? zou ze het wel eens willen zien doen ;-)

pinbag 30 mei 2006 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws (Bericht 1735718)
Al die Lesbo's? zou ze het wel eens willen zien doen ;-)

haha :lol:

Pas maar op wat Je wenst ;-)

het zou wel is zwaar kunnen tegenvallen (nadruk op zwaar) :mrgreen:

netslet 30 mei 2006 20:55

holebi-kerk is toch een vlag die de noemer niet dekt, als ook vanuit de heterosexuele ervaring vertrokken wordt?

pinbag 30 mei 2006 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 1735965)
holebi-kerk is toch een vlag die de noemer niet dekt, als ook vanuit de heterosexuele ervaring vertrokken wordt?

effe uw antwoord ontleden.

dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit of je naar de kerk gaat in een hetero groep of een homo groep om deervaring van de saaiheid van de kerk te ondergaan ?

de limburgse leeuw 30 mei 2006 21:54

Ze zouden beter ook komaf maken met alle andere leugens die de kerk verspreidt en niet alleen die over homo's of holebis enzomeer.

Daarom zouden ze zich beter afscheuren van de katholieke kerk. En zich laten ontdopen, zodat de katholieken ook geen subsidies meer krijgen.

Misschien zouden ze dan eens gaan nadenken. ;-)

Duupje 31 mei 2006 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw (Bericht 1736066)
Ze zouden beter ook komaf maken met alle andere leugens die de kerk verspreidt en niet alleen die over homo's of holebis enzomeer.

Daarom zouden ze zich beter afscheuren van de katholieke kerk. En zich laten ontdopen, zodat de katholieken ook geen subsidies meer krijgen.

Misschien zouden ze dan eens gaan nadenken. ;-)

Ontdopen 8) ... onze pastoor lachtte groen als ik er mee afkwam, teveel tijd, teveel werk, te lastig, etc... Maar zijn meer en meer aanvragen van mensen om dat te laten doen.
Ik heb met hem toen een 'lang' gesprek gevoerd waarom ik dat persé wou doen. En tot mijn grote verbazing, gaf hij mij achteraf nog gelijk ook :lol: .
Ondertussen ben ik nog altijd voor zover ik weet niet geschrapt uit het almachtige 'kerkboekske'.
Dat ze zich bij de katholieken eens liever bezig houden met belangrijke dingen zoals AIDS-bestrijding etc. ipv op homo's en lesbische dame's af te geven. Ik heb altijd geleerd dat voor God iedereen gelijk is...Jep voor Hem mss wel, voor de paus en zijn instituut is dat precies toch nog altijd anders. Al zijn er pastoorkes die ondertussen toch al bijdraaien, niet te hard, anders worden ze op hun vingers getikt.
Religie is mss mooi, maar niet in de vormen zoals ze bestaan. Van zo gauw men verplichtingen oplegt, zijn het sektes in mijn ogen. En vooral te gebruiken bij de zwakkeren om ze onder de duim te houden. Het zal u maar overkomen dat God's toorn over u komt :twisted:

Supe®Staaf 31 mei 2006 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duupje (Bericht 1737371)
Ik heb altijd geleerd dat voor God iedereen gelijk is...

Gesteld dat God bestaat, én dat hij schepper van de aarde en de mens is, dan kan die stelling (iedereen gelijk voor hem) niet kloppen.
Waarom laat hij anders zoveel mensen in honger- en miserielanden geboren worden?

Duupje 31 mei 2006 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 1737413)
Gesteld dat God bestaat, én dat hij schepper van de aarde en de mens is, dan kan die stelling (iedereen gelijk voor hem) niet kloppen.
Waarom laat hij anders zoveel mensen in honger- en miserielanden geboren worden?

Ik geloof in andere dingen, zoals de kracht van de natuur, in de mensheid zelf, ik hou er nogal voor de meeste mensen 'rare' opvattingen op na. Ik heb mij dezelfste vragen al heel lang geleden gesteld al ben ik nog vrij jong in verhouding, die u hier nu post, ik heb mij dan ook opgegeven om mij te laten ontdopen. Omdat ik zelf niet in een God(in) of het instituut kerk geloof, gewoon omdat als hij zo goed zou zijn, hij al dat onrecht niet zou laten gebeuren.
Ik heb er voor mezelf een andere mening op na gaan houden, één waar velen mij gek voor zouden verklaren, maar daar lig ik niet van wakker. Ik kan dat bvb perfect uitleggen aan de hand van een vb (Dutroux) maar doe dat best niet hier omdat het nogal raar overkomt op de mensen die andere inzichten hebben dan ik. Ik geloof dat er meer is dan de aarde alleen, maar niet gelijk het in de meeste religieën uitgelegd wordt.
Maar het wordt wel zo uitgelegd overal van kindsaf aan in de scholen, dat voor God (in de katholieke kerk) iedereen hetzelfste is.

Duupje 31 mei 2006 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 1737413)

Eerste dat nu in mij opkomt als antwoord op uw vraag : omdat ze lessen zouden leren ? Over hun leven, over hun toestand, opdat ze zelf moeten leren er iets aan te doen ?

netslet 31 mei 2006 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duupje (Bericht 1738232)
Eerste dat nu in mij opkomt als antwoord op uw vraag : omdat ze lessen zouden leren ? Over hun leven, over hun toestand, opdat ze zelf moeten leren er iets aan te doen ?

Dus het leven is een test van God?

Toch maar eens Bill Hicks bijhalen:

"Fundamentalist Christianity. Fascinating. These people actually believe the world is 12 thousand years old. Swear to God! Based on what? I asked them. 'Well, we looked at all the people in the Bible, and we added them up all the way back to Adam and Eve, their ages – 12 thousand years.' Well, how fucking scientific! Okay. I didn't know that you'd gone to so much trouble there. That's good.

You believe the world's 12 thousand years old? 'That's right.' Okay, I got one word to ask you. A one word question. Ready? 'Uh-uh.' Dinosaurs.

You know the world's 12 thousand years old and dinosaurs existed, they existed in that time, you'd think it would have been mentioned in the fucking Bible at some point. "And lo Jesus and the disciples walked to Nazareth. But the trail was blocked by a giant brontosaurus... with a splinter in his paw. And O the disciples did run a shriekin': 'What a big fucking lizard, Lord!' But Jesus was unafraid and he took the splinter from the brontosaurus's paw and the big lizard became his friend. And Jesus sent him to Scotland where he lived in a loch for O so many years inviting thousands of American tourists to bring their fat fucking families and their fat dollar bills.And oh Scotland did praise the Lord. Thank you Lord, thank you Lord. Thank you Lord.

"Get this, I actually asked one of these guys, OK, Dinosaurs fossils - how does that fit into you scheme of life? Let me sit down and strap in. He said, "Dinosaur fossils? God put those there to test our faith." I think God put you here to test my faith, Dude. You believe that? "uh huh." Does that trouble anyone here? The idea that God.. might be.. fuckin' with our heads? I have trouble sleeping with that knowledge. Some prankster God running around: "Hu hu ho. We will see who believes in me now, ha ha." [mimes God burying fossils] "I am God, I am a prankster." "I am killing Me."

netslet 31 mei 2006 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duupje (Bericht 1738228)
Ik heb er voor mezelf een andere mening op na gaan houden, één waar velen mij gek voor zouden verklaren, maar daar lig ik niet van wakker. Ik kan dat bvb perfect uitleggen aan de hand van een vb (Dutroux) maar doe dat best niet hier omdat het nogal raar overkomt op de mensen die andere inzichten hebben dan ik. Ik geloof dat er meer is dan de aarde alleen, maar niet gelijk het in de meeste religieën uitgelegd wordt.
Maar het wordt wel zo uitgelegd overal van kindsaf aan in de scholen, dat voor God (in de katholieke kerk) iedereen hetzelfste is.

Je ligt er dus wel wakker van. Er is echter geen reden om beschermend te doen tegenover andere mensen over je eigen ideeën.

Het wordt ook niet in elke school zo onderricht, je bent zelf vrij om te kiezen naar waar jij je kind op school stuurt.

En mensen die niet geloven in de krachten van de natuur hebben hoogstwaarschijnlijk nooit fysica gehad ;)

Duupje 1 juni 2006 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 1738289)
Dus het leven is een test van God?

Toch maar eens Bill Hicks bijhalen:

"Fundamentalist Christianity. Fascinating. These people actually believe the world is 12 thousand years old. Swear to God! Based on what? I asked them. 'Well, we looked at all the people in the Bible, and we added them up all the way back to Adam and Eve, their ages – 12 thousand years.' Well, how fucking scientific! Okay. I didn't know that you'd gone to so much trouble there. That's good.

You believe the world's 12 thousand years old? 'That's right.' Okay, I got one word to ask you. A one word question. Ready? 'Uh-uh.' Dinosaurs.

You know the world's 12 thousand years old and dinosaurs existed, they existed in that time, you'd think it would have been mentioned in the fucking Bible at some point. "And lo Jesus and the disciples walked to Nazareth. But the trail was blocked by a giant brontosaurus... with a splinter in his paw. And O the disciples did run a shriekin': 'What a big fucking lizard, Lord!' But Jesus was unafraid and he took the splinter from the brontosaurus's paw and the big lizard became his friend. And Jesus sent him to Scotland where he lived in a loch for O so many years inviting thousands of American tourists to bring their fat fucking families and their fat dollar bills.And oh Scotland did praise the Lord. Thank you Lord, thank you Lord. Thank you Lord.

"Get this, I actually asked one of these guys, OK, Dinosaurs fossils - how does that fit into you scheme of life? Let me sit down and strap in. He said, "Dinosaur fossils? God put those there to test our faith." I think God put you here to test my faith, Dude. You believe that? "uh huh." Does that trouble anyone here? The idea that God.. might be.. fuckin' with our heads? I have trouble sleeping with that knowledge. Some prankster God running around: "Hu hu ho. We will see who believes in me now, ha ha." [mimes God burying fossils] "I am God, I am a prankster." "I am killing Me."

Nee, niet van God, van het leven zelf. Gewoon om jezelf sterker te maken.
Ik snap niet dat een Bijbel, Koran mensen kan blijven onder de knoet houden, terwijl idd de wetenschap al heel lang aangetoond heeft dat er andere manier van ontstaan was.

Supe®Staaf 1 juni 2006 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duupje (Bericht 1738232)

Dan blijft nog de vraag: waarom krijgt de ene mens van god (veel) 'hardere' lessen dan de andere?

Supe®Staaf 1 juni 2006 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duupje (Bericht 1738228)
Omdat ik zelf niet in een God(in) of het instituut kerk geloof, gewoon omdat als hij zo goed zou zijn, hij al dat onrecht niet zou laten gebeuren.

Net wat ik bedoel.
De mythe van een goede god houdt dus duidelijk geen stand.

Citaat:

Ik heb er voor mezelf een andere mening op na gaan houden, één waar velen mij gek voor zouden verklaren, maar daar lig ik niet van wakker. Ik kan dat bvb perfect uitleggen aan de hand van een vb (Dutroux) maar doe dat best niet hier omdat het nogal raar overkomt op de mensen die andere inzichten hebben dan ik.
Ik dacht dat het net de bedoeling was van een discussieforum: zaken in de groep gooien, zodat anderen er kunnen uit leren als ze in debat overeind blijven. Andere mogelijkheid: uw opvattingen sneuvelen, en dan heb je zelf iets geleerd......

Jan van den Berghe 1 juni 2006 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duupje (Bericht 1737371)
Ontdopen 8) ... onze pastoor lachtte groen als ik er mee afkwam, teveel tijd, teveel werk, te lastig, etc... Maar zijn meer en meer aanvragen van mensen om dat te laten doen.
Ik heb met hem toen een 'lang' gesprek gevoerd waarom ik dat persé wou doen. En tot mijn grote verbazing, gaf hij mij achteraf nog gelijk ook :lol: .
Ondertussen ben ik nog altijd voor zover ik weet niet geschrapt uit het almachtige 'kerkboekske'.

"Ontdopen" is larie. Wat gebeurd is, kan niet ongedaan worden gemaakt. Als je een blad papier scheurt, kan je het niet "ontscheuren". Gelijkaardig beschouwt de Kerk het sacrament van de doop als onuitwisbaar. Bijgevolg kan er niet "ontdoopt" worden. Er kan hoogstens gevraagd worden om in het doopregister te noteren dat een bepaalde gelovige afstand doet van zijn doopbeloften.

Natuurlijk gaf de pastoor u gelijk. Als u immers het geloof niet meer deelt en dus afstand doet van uw doopbeloften, is het beter dat dit genoteerd wordt. Er zijn al naamkatholieken genoeg...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be