Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nu ook aan de pomp: Koolzaadolie als brandstof! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=51551)

Steben 1 juni 2006 10:14

Nu ook aan de pomp: Koolzaadolie als brandstof!
 
Citaat:

Eerste tankstation met koolzaadolie open

do 01/06/06 - In Gentbrugge gaat het eerste tankstation met koolzaadolie open. Koolzaadolie is een plantaardige biobrandstof. De producenten verwachten dat koolzaadolie goedkoper gaat worden dan diesel aan de pomp.

Een liter koolzaadolie gaat 99 eurocent kosten. Dat is de prijs van diesel aan de pomp, maar de producenten verwachten dat dieselolie op termijn duurder gaat worden en koolzaadolie niet.


Voorlopig zijn er nog maar een dertigtal auto's aangepast om op koolzaadolie te rijden.
Als er een prijsverschil is van 20 eurocent per liter tussen dieselolie en plantenolie, is het de moeite om de motor van je auto om te bouwen, zeggen de producenten van koolzaadolie. Een ombouwpakket kost 800 tot 2.000 euro.


Milieuvriendelijke brandstof

P.P.O. of Puur Plantaardige Olie wordt gewonnen uit zuivere plantaardige koolzaadolie en wordt gebruikt als vervangende brandstof voor dieselmotoren.


(foto Belga)



Auto's die rijden op de plantaardige brandstof stoten geen extra CO2 uit.
Een koolzaadplant heeft voor het groeiproces evenveel koolstofdioxide nodig als door verbranding aan emissies via de uitlaat van de auto vrijkomt. Het voegt dus geen nieuwe CO2 toe aan de atmosfeer. De uitstoot van CO2 is wereldwijd verantwoordelijk voor grote klimatologische veranderingen door het broeikaseffect.
Bovendien is de brandstof nagenoeg zwavelvrij. Zwavel in minerale brandstoffen is de oorzaak van de zogenaamde zure regen.

Ook wordt door de structuur van de brandstof het aantal roetdeeltjes, die bij gebruik van dieselolie vrijkomen bij verbranding, met tenminste 50 procent gereduceerd.
Zeer goed. :thumbsup: Nu nog de mensen massaal laten overstappen en
1 de Europese landbouw is weer rendabel en gaat sinds lang weer hand in hand met andere sectoren (hoger verbruik).
2 Europa schudt de afhankelijkheid van petroleum van zich af

Sneta 1 juni 2006 11:15

Ik versta niet warom dit niet meer door de overheid gepromoot wordt gezien de vele voordelen

- milieuvriendelijker verbranding (minder roet, zwavel en CO2 neutraal)
- Landbouwers kunne eindelijk een gewas kweken dat commercieel interessant is zonder massale Europese subsidies
- Afhankelijkheid van het kruitvat in het Midden-Oosten vermindert drastisch
- Is een eeuwig hernieuwbare brandstof itt olie

Zou de petroleumlobby dan toch zo zwaar wegen op het beleid (De koolzaadboeren zullen misschien geen leningen kunnen geven om het begrotingstekort te maskeren ;-) )

PelgrimForever 1 juni 2006 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 1738547)

Zeer goed. :thumbsup: Nu nog de mensen massaal laten overstappen en
1 de Europese landbouw is weer rendabel en gaat sinds lang weer hand in hand met andere sectoren (hoger verbruik).
2 Europa schudt de afhankelijkheid van petroleum van zich af

Een prachtige illustratie dat je niet weet waarover je spreekt.
Ooit al een haalbaarheidstudie gelezen hoeveel oppervlakte je nodig hebt
om het belgische wagenpark verder te laten tuffen op koolzaakolie ? :-D
En weet je ook hoe groot België is, en hoeveel daarvan volgebouwd is ?

afhankelijkheid afschudden :rofl:

Tegendradigaard 1 juni 2006 17:58

shit ik ben het eens met pelgrim forever...

kelt 1 juni 2006 18:03

Het is NIET de intentie om kompleet naar plantaardige olie over te gaan.Slechts een deel van de dieselmotoren zullen ongestoord op 100% plantaardige olie kunnen draaien,en dan nog,bij vriesweer zal er "iets" moeten toegevoegd worden.

De EU verplicht een stijgende inmenging van derivaten van hernieuwbare brandstoffen in de "gewone" diesels en benzines.Dat wil zeggen dat we reeds vanaf dit jaar al een percentje of zo "groen" spul(dieesters en alcoholen) in onze brandstoftank hebben.


Door de wijzigende technologie zullen uiteindelijk enkele procenten van de brandstof-massa niet uit olie komen,net zoals er,te beginnen in de VS,maar misschien ook hier,geleidelijk meer brandstof uit teerzandolie aan onze pomp verschijnt.....ongemerkt....


Die paar procenten gaan uiteindelijk over immense hoeveelheden minder-invoer van olie-derivaten.......

Totdat de brandstofcel-technologie eindelijk echt on-line is...

Bewering : indien de brandstofcel-technologie niet werkbaar blijkt, is het afgelopen met de massa-auto-industrie binnen de 25 jaar.... :?

Jazeker 1 juni 2006 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever (Bericht 1739397)
Een prachtige illustratie dat je niet weet waarover je spreekt.
Ooit al een haalbaarheidstudie gelezen hoeveel oppervlakte je nodig hebt
om het belgische wagenpark verder te laten tuffen op koolzaakolie ? :-D
En weet je ook hoe groot België is, en hoeveel daarvan volgebouwd is ?

afhankelijkheid afschudden :rofl:

Als al een deel van de wagens op koolzaadolie gaan rijden, dan is er al iets gewonnen. Kunnen ze in de VS trouwens ook de duizenden leegstaande boerderijen terug opstarten.

Het is en blijft positief maar tovert het probleem niet compleet weg.

Piet Hein 1 juni 2006 18:25

De belasting op koolzaad (als brandstof) is nog te hoog.

kelt 1 juni 2006 18:32

Men moet heel goed opletten wat men wil....

Als het erom gaat om snel het gehalte "plantaardige" inhoud in de brandstoftank te vergroten kan Brazilie ons snel depanneren.

"Gewoon" nog maar eens een oppervlak ter grootte van Frankrijk van het amazoneoerwoud kappen en suikerriet en /of soya planten.....
En bemerk,de veevoederindustrie- en de viskweek willen ook nog allemaal hun soya voor hun voeders.....:roll:


tel uit de winst voor de blauwe planeet....

Daarom niet teveel hypen ,en zo snel over naar de ECHTE verbetering,het buitenschoppen van de verbrandingsmotor uit het transport.....

zorlac 1 juni 2006 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door axel nort (Bericht 1739451)
De belasting op koolzaad (als brandstof) is nog te hoog.

Idd.

Da's het hypocriete van onze regering in deze.
Minder vervuiling moet gelijk zijn aan minder taxen.

PelgrimForever 1 juni 2006 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 1739401)
shit ik ben het eens met pelgrim forever...

Dus wat vindt je belangrijker:
je mening of diegenen waarmee je je mening deelt ? ;-)

PelgrimForever 1 juni 2006 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 1739410)
Het is NIET de intentie om kompleet naar plantaardige olie over te gaan.Slechts een deel van de dieselmotoren zullen ongestoord op 100% plantaardige olie kunnen draaien,en dan nog,bij vriesweer zal er "iets" moeten toegevoegd worden.

De EU verplicht een stijgende inmenging van derivaten van hernieuwbare brandstoffen in de "gewone" diesels en benzines.Dat wil zeggen dat we reeds vanaf dit jaar al een percentje of zo "groen" spul(dieesters en alcoholen) in onze brandstoftank hebben.


Door de wijzigende technologie zullen uiteindelijk enkele procenten van de brandstof-massa niet uit olie komen,net zoals er,te beginnen in de VS,maar misschien ook hier,geleidelijk meer brandstof uit teerzandolie aan onze pomp verschijnt.....ongemerkt....


Die paar procenten gaan uiteindelijk over immense hoeveelheden minder-invoer van olie-derivaten.......

Totdat de brandstofcel-technologie eindelijk echt on-line is...

Bewering : indien de brandstofcel-technologie niet werkbaar blijkt, is het afgelopen met de massa-auto-industrie binnen de 25 jaar.... :?

Zoeteke
er zijn al meer dan genoeg perfect werkende alternatieven ...
in de koelkast geramd door de grote olieverwerkende bedrijven
en de autoindustrie die al 100 jaar lang enorme bedragen
in de benzine en dieseltechnologie hebben geinvesteerd,
een investering die ze graag eerst leegmelken voor ze aan de
volgende koe beginnen.
heeft gestopt.

PelgrimForever 1 juni 2006 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1739425)
Als al een deel van de wagens op koolzaadolie gaan rijden, dan is er al iets gewonnen. Kunnen ze in de VS trouwens ook de duizenden leegstaande boerderijen terug opstarten.

Het is en blijft positief maar tovert het probleem niet compleet weg.

Hybride oplossingen
IS de oplossing,
maar dan spreek ik vooral over hybridewagens,
en niet over een plantaardig vervangproduct voor diesel.

PelgrimForever 1 juni 2006 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door axel nort (Bericht 1739451)
De belasting op koolzaad (als brandstof) is nog te hoog.

Ja, geen heffing,
1 euro aan de pomp,
kvindt dit ook te hoog :rofl:

Steben 2 juni 2006 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever (Bericht 1739397)
Ooit al een haalbaarheidstudie gelezen hoeveel oppervlakte je nodig hebt
om het belgische wagenpark verder te laten tuffen op koolzaakolie ? :-D

Ik heb niet gesproken over 100%.
Dat is weer zo een argument dat elke verbetering tegenhoudt.

Citaat:

En weet je ook hoe groot België is, en hoeveel daarvan volgebouwd is ?
...met nutteloze gebouwen die staan te verkrotten op gebieden die daardoor geen landbouwgrond meer zijn.

Trouwens: als de vraag groter is dan het aanbod, betekent het in elk geval zeer veel slaagkansen voor onze landbouwers die alles kwijt kunnen. De rest vul je tijdelijk op met klassieke brandstof of voer je in (zoals 99,9% van onze huidige brandstof)

genehunter 2 juni 2006 11:33

Citaat:

Ooit al een haalbaarheidstudie gelezen hoeveel oppervlakte je nodig hebt
om het belgische wagenpark verder te laten tuffen op koolzaakolie ?
No problem, ik zal Brassica napus wel onderwerpen aan een rondje genetische manipulatie ter vervijfvoudiging van de oliecontent.

Brassica napus genehunteriensis beeldt u es in...

Jazeker 2 juni 2006 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever (Bericht 1739498)
Hybride oplossingen
IS de oplossing,
maar dan spreek ik vooral over hybridewagens,
en niet over een plantaardig vervangproduct voor diesel.

Waarom zou het verbrandingsmotor-deel van een hybride wagen niet op koolzaadolie rijden ? :roll:

CutTheCrap 2 juni 2006 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever (Bericht 1739397)
Een prachtige illustratie dat je niet weet waarover je spreekt.
Ooit al een haalbaarheidstudie gelezen hoeveel oppervlakte je nodig hebt
om het belgische wagenpark verder te laten tuffen op koolzaakolie ? :-D
En weet je ook hoe groot België is, en hoeveel daarvan volgebouwd is ?

afhankelijkheid afschudden :rofl:

Op Europees niveau kan het wel. Maar wat dit eigenlijk wel bewijst is dat België te dicht bevolkt is en dat we op een veel te grote ecologische voet leven. We moeten hier 2 dingen uit leren, ten eerste moeten we de verkwisting stoppen en veel verstandiger omspringen met grondstoffen en ten tweede moeten we geleidelijk ernaar streven om de bevolking te verminderen tot ecologish aanvaarde niveaus en stoppen met mensen financieel te ondersteunen die denken dat ze een konijn zijn en 4,5,6,7, .... nakomelingen op de wereld moeten zetten.
Verder moet elk rendabel alternatief aangemoedigd worden, maar voor bio-brandstof zullen de regeringen niet zo snel gewonnen zijn, de balastingen en accijnzen op ons huidig energie verbruikt leveren een enorme bijdrage aan de het overheidsverspillingsbudget.

lombas 2 juni 2006 16:08

Ergerlijk dat de staat dat zo tegenhoudt.

PelgrimForever 2 juni 2006 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1740449)
Waarom zou het verbrandingsmotor-deel van een hybride wagen niet op koolzaadolie rijden ? :roll:

do the math ...

maddox 2 juni 2006 16:19

Ik moet CutTheCrap volledig gelijk geven. Door de overbevolking in België (en eigenlijk heel west Europa) moeten we ook bergen energie spenderen aan milieubescherming.
En aangezien we geen enkele grootschalige bron van vernieuwbare energie hebben, zitten we nu nog met handen en voeten vastgebonden aan die vettige drap uit de aardbodem.

Koolzaadolie is een potentiele ontlasting, maar het verminderen van de wereldbevolking is de uiteindelijk oplossing. Met 500 miljoen zijn we nog met teveel, tenzij we het echt heel dun gaan uitsmeren over de aardbol.

Ook Pelgrim forever heeft gelijk met zijn opmerking over "do the math" kwa dieselhybrides.
Een hybride wagen op diesel of koolzaadolie is zo weinig rendabel doordat de accutechnologie niet toereikend is. Wat win je aan milieu als je voor een paar % efficienciewinst de hele opzet minder efficient maakt?
Een diesel die 150 kg meer weegt aan accu's, die op zichtzelf ook milieubelastend zijn, verliest meer efficiencie dan er gewonnen kan worden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be