Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   abu jajah voor de rechter (https://forum.politics.be/showthread.php?t=51566)

Antoon 1 juni 2006 16:44

abu jajah voor de rechter

Citaat:

[SIZE=3]AEL-kopstuk Abou Jahjah naar rechter voor aanzetten tot rellen[/SIZE]

De raadkamer in Antwerpen heeft Abou Jahjah, Ahmed Azzuz en Youssef Rahimi van de Arabisch Europese Liga (AEL) naar de correctionele rechtbank verwezen voor hun rol bij de rellen in Borgerhout na de moord op Mohamed Achrak in 2002. Het parket wilde hen ook voor de strafrechter brengen omdat ze in dezelfde periode als privé-militie de politie controleerden, maar daarvoor werden ze buiten vervolging gesteld. Dat zegt advocaat Kris Luyckx, die voor verschillende AEL-leden optreedt.

Op 26 november 2002 werd de 27-jarige Achrak doodgeschoten in de Schapenstraat door zijn 66-jarige overbuur die met zware psychische problemen kampte. Dezelfde avond kwamen in Borgerhout honderden allochtone jongeren op straat. Op en rond de Turnhoutsebaan gooiden ze autoruiten en etalages aan diggelen en bekogelden ze de politie. Ook de dagen daarna bleef het onrustig. Meer dan honderd relschoppers werden gearresteerd.

Slagen en verwondingen
Volgens het parket waren Abou Jahjah, Azzuz, Rahimi en acht leden van de AEL de aanstokers van de oproer. De raadkamer besliste echter om enkel de drie kopstukken door te verwijzen naar de rechtbank. Zij zullen zich moeten verantwoorden voor een waslijst aan feiten: belemmering van het verkeer, weerspannigheid aan de politie, het vernielen van een twintigtal voertuigen en tal van winkeletalages, slagen en verwondingen aan agenten en burgers, bedreigingen en smaad.

Het parket wilde de elf ook vervolgen voor het vormen van en het optreden als een privé-militie. De AEL organiseerde in november 2002 burgerpatrouilles in Antwerpen. De leden trokken in het zwart gekleed de straat op om te controleren of de politie zich wel correct gedroeg tegenover allochtonen. Ze deelden pamfletten uit met de boodschap "Slechte agenten: AEL houdt jullie in het oog".

Op rechten wijzen
De raadkamer oordeelde echter dat er niet aan de wettelijke voorwaarden voldaan werd om van een privé-militie te spreken. "Het doel van de AEL was niet om de politie of het leger te vervangen, maar de burgers op hun rechten te wijzen en informatie in te winnen over eventuele incidenten bij politieoptredens", zegt Kris Luyckx.

"De zwarte kleding die de leden tijdens de patrouilles droegen, kwam volgens de raadkamer niet in aanmerking als uniform. De AEL organiseerde ook geen oefeningen en was niet gewapend, wat voorwaarden zijn om van een privé-militie te spreken", aldus de advocaat. De elf werden buiten vervolging gesteld voor die tenlastelegging. Het parket kan wel nog beroep aantekenen. (belga)
Ik heb hier een paar vragen en bedenkingen over :

1) Hoe komt het dat het 4 jaar heeft geduurd voordat ze voor de rechter komen te staan? Is dat niet belachelijk traag? Volgens mij hebben ze gewoon getracht zo lang mogelijk te wachten om het stillekes af te voeren.

2) Waarom wordt straatvechter en bendeleider jajah vrij van vervolging gesteld voor het gedeelte privé-militie? Vlamingen zouden eens precies hetzelfde moeten proberen, in het zwart gekleed patrouilleren ! jajah had met zijn mede-criminelen gewoon ook hiervoor moeten voorkomen.

3) Naar mijn mening gaan er zowiezo geen veroordelingen komen, oftewel een paar voor de vorm. En van eventuele straffen zal dat schorremorie uberhaupt niet lijden.

Die jajah, moest alleen al voor zijn leugens bij het frauduleus halen van een belgische pas, gewoon de nationaliteit zijn afgenomen, en teruggestuurd naar Libanon.

Maar neen, hier kan dat allemaal, en ondertussen leeft die luie nietsnut met uw en mijn geld van de werklozenfonds. :x En komt er na vele jaren een rechtzaakje dat meer dan waarschijnlijk ook weinig zal bereiken.

StevenNr1 1 juni 2006 16:49

Is het bewezen dat zij de aanstokers van de rellen zijn?

Tegendradigaard 1 juni 2006 16:49

tja in Holland lachen ze er niet mee als ze ontdekken dat ge gelogen hebt bij uw asielaanvraag....

Tegendradigaard 1 juni 2006 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1739200)

'k hem het zelf gezien...

StevenNr1 1 juni 2006 16:52

Wat precies?

Tegendradigaard 1 juni 2006 16:53

dat de zon schijnt... zucht...

Antoon 1 juni 2006 17:12

Citaat:

Dat zal nog moeten blijken.

Maar het is wel bewezen dat zij de milities hebben opgericht om te patrouilleren, ze hebben het zelf aangekonigd.

Vandaar dat men dat stuk al heeft opgelost door te stellen dat het niet om milities ging.

LeMmOnN 1 juni 2006 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 1739213)
dat de zon schijnt... zucht...

:lol::lol:

PelgrimForever 1 juni 2006 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 1739185)
Ik heb hier een paar vragen en bedenkingen over :

1) Hoe komt het dat het 4 jaar heeft geduurd voordat ze voor de rechter komen te staan? Is dat niet belachelijk traag? Volgens mij hebben ze gewoon getracht zo lang mogelijk te wachten om het stillekes af te voeren.

2) Waarom wordt straatvechter en bendeleider jajah vrij van vervolging gesteld voor het gedeelte privé-militie? Vlamingen zouden eens precies hetzelfde moeten proberen, in het zwart gekleed patrouilleren ! jajah had met zijn mede-criminelen gewoon ook hiervoor moeten voorkomen.

3) Naar mijn mening gaan er zowiezo geen veroordelingen komen, oftewel een paar voor de vorm. En van eventuele straffen zal dat schorremorie uberhaupt niet lijden.

Die jajah, moest alleen al voor zijn leugens bij het frauduleus halen van een belgische pas, gewoon de nationaliteit zijn afgenomen, en teruggestuurd naar Libanon.

Maar neen, hier kan dat allemaal, en ondertussen leeft die luie nietsnut met uw en mijn geld van de werklozenfonds. :x En komt er na vele jaren een rechtzaakje dat meer dan waarschijnlijk ook weinig zal bereiken.

1) Dutroux: 7 jaar.
Fournidinges: hoe lang al ?

Hoezo traag,
juist rap, de belachelijk grote achtertand van het belgich gerecht in acht genomen.

2) Te gek voor woorden :rofl:
Leve de paranoïa

3) U weet blijkbaar heel veel :rofl:
Onder welke steen ga jij wegkruipen van schaamte als em wel veroordeeld wordt ?

PelgrimForever 1 juni 2006 17:47

Citaat:

Extreem rechts heeft lak aan bewijzen.

Eerst schieten, dan vragen stellen
vinden ze al veel leuker.

PelgrimForever 1 juni 2006 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 1739201)
tja in Holland lachen ze er niet mee als ze ontdekken dat ge gelogen hebt bij uw asielaanvraag....

Ach ja,
efkes "vergeten" zeker dat liegen bij de asielaanvraag
nu met terugwerkende kracht je papierkes kan doen verdwijnen richting prullemand ?

Tegendradigaard 1 juni 2006 17:54

liegen is geen probleem voor U ... ?

born2bewild 1 juni 2006 18:24

het volk schat huisvuilophalers hoger in dan politici van de traditionele belgische partijen.
Na de politiek zal het wel de rechtspraak dominosteen die valt.

Amon_Re 1 juni 2006 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever (Bericht 1739371)
Ach ja,
nu met terugwerkende kracht je papierkes kan doen verdwijnen richting prullemand ?

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...RA09102002_029

PelgrimForever 1 juni 2006 19:03

Oorspronkelijk bericht door Tegendradigaard

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever (Bericht 1739371)
Ach ja,

Vraag maar gerust welk woordje je niet begrijpt

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 1739392)

born2bewild 1 juni 2006 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 1739392)

De vraag stellen is ze beantwoorden.

Dat wordt hier dag op dag met verve onderstreept

van Maerlant 1 juni 2006 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever (Bericht 1739365)
1) Dutroux: 7 jaar.
Fournidinges: hoe lang al ?

Hoezo traag,
juist rap, de belachelijk grote achtertand van het belgich gerecht in acht genomen.

2) Te gek voor woorden :rofl:
Leve de paranoïa

3) U weet blijkbaar heel veel :rofl:

Een achtertand? :-o

U kiest steeds opnieuw de kant van de allochtone gemeenschap, zelfs wanneer die overduidelijk in de fout gaan.

Antoon 1 juni 2006 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever (Bericht 1739365)

Ik ga nooit wegkruipen, en mij zeker niet schamen. Hooguit zeggen dat ik fout was en dat recht is geschied.

Maar dan moet hij niet alleen veroordeeld worden, hij moet serieus veroordeeld worden èn serieus gestraft.

Als ze bijvoorbeeld afkomen met een veroordeling op slechts een paar puntjes goed voor zes maand met uitstel dan telt het voor mij niet.

Allee, je weet wat ik bedoel. Tenzij je gaat muggeziften, maar dan zou je van slechte wil kunnen zijn.

Amon_Re 1 juni 2006 20:53

Even het geheugen opfrissen:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Nieuwsblad
,,Een cafébaas moet voor de gulden middenweg gaan''
Eddy Janssens, slachtoffer van de migrantenrellen, over samenleven in Borgerhout
BORGERHOUT - In 2002 walsten twee migrantenrellen over de Turnhoutsebaan. Eentje in april na een betoging tegen Israël, eentje in december na de moord op Mohammed Achrak. Eddy Janssens (59), cafébaas van 'De Pauw' op de Turnhoutsebaan, kijkt terug op een jaar van scherven en builen. Hoewel hij bij de jongste rellen als enige burger in het ziekenhuis getrapt werd, duldt hij geen racistische praat aan de toog.

Wat is u precies overkomen om die bewuste 26 november?

Eddy Janssens: ,,Een klant kwam ons waarschuwen dat er aan het politiebureau vlakbij een grimmig sfeertje hing onder enkele honderden allochtonen. We wisten meteen wat ons te doen stond. Net zoals bij de rellen van 3 april ging de deur op slot, gordijnen dicht en licht uit. Kwestie van niet op te vallen. We zaten naar de televisie te kijken in de hoop wat te vernemen op het nieuws, toen plots al onze ruiten sneuvelden. Ze trapten de voordeur in. Zes mannen sleepten me naar buiten, waar ze me bewusteloos stampten. Mijn vrouw Linda (36), die enkele delicate ooroperaties achter de rug heeft, deelde ook in de klappen. Ik werd wakker op de spoedafdeling en wou onmiddellijk terug naar het café. Mijn vrouw moest onze inboedel moederziel alleen verdedigen. Gelukkig hebben ze haar verder met rust gelaten.''

U was, naast een agent die een steen op het been kreeg, het enige burgerslachtoffer. Voelt u zich geviseerd?

,,Neen. Ik weet zeker dat dit een plotse, ongecontroleerde woede-uitbarsting was, die vlak na die moord iedereen kon treffen. Al lig ik 's nachts nog dikwijls te tobben over de vraag waarom . In ons café komen zowel oude als nieuwe Belgen. Na de rellen kwamen er opvallend minder allochtonen over de vloer, uit schaamte denk ik. In die zin is de kloof gegroeid.''

Bent u helemaal hersteld?

,,Ik wel, maar mijn vrouw kan achter de tapkraan plots beginnen janken. Bijna dagelijks trekken jongeren de deur open om knalbommetjes binnen te gooien. Linda vreest telkens het ergste. Ons clientèle is al wat ouder en vertrekt nog voor 19 uur. Daarna durven ze niet meer over straat. We zijn noodgedwongen een dagcafé geworden. We sluiten al om 20 uur.

U bent in tv-programma's opgevoerd als woordvoerder van de 'niet-extreem-rechtse' Borgerhoutenaars. Wordt dat in dank afgenomen?

,,Als cafébaas moet je de kerk in het midden houden. Hier komen zowel Die Hard Vlaams-Blokkers, als allochtonen. Voor ons is een klant een klant, om het even hoe hij eruit ziet. Ik heb lelijke dingen naar mijn hoofd gekregen: ,,Je hebt op De Zevende dag niet gezegd waar het op staat, terwijl je nu eindelijk de kans had'' of ,,Tweezak''. Maar racistische praat duldt ik niet. Een voorbeeld: Marokkanen die trouwen, rijden vaak irritant traag met heel veel claxonlawaai over de Turnhoutsebaan. Sommige klanten gaan dan naar buiten om hun middenvinger boven te halen maar ik verbied dat op mijn terras. Racisme is geen antwoord.''

Waarom ontving u in het café dan een delegatie van het Vlaams Blok, vlak na de rellen?

,,De verkiezingen zijn in zicht, da's duidelijk. Ik heb niet alleen het Vlaams Blok ontvangen, ook schepen Dirk Grootjans van de VLD en Patrick Janssens van de SP.A.''

U werkt 12 jaar in Borgerhout. Waar zit volgens u de knoop in de integratie?

,,Iedereen draagt een beetje schuld, vrees ik. Van een stad die nauwelijks contact heeft met haar eigen burgers, kan je niet verwachten dat ze alle energie in de allochtonen gaat pompen. Van de andere kant blijven oude en nieuwe Belgen te veel uit elkaars leven. Zij hebben hun winkels, wij de onze. Ze hebben hun verenigingsleven, wij het onze. Hoe kunnen we ons dat verwant voelen? Ook de ouders van die relschoppertjes moeten in eigen boezem durven kijken. Ik heb jarenlang in het oudercomité van het Lyceum gezeten. Op ouderavonden lieten ze al te vaak verstek gaan. Ze moeten hun kinderen meer opvolgen en sturen.'' (KDM)

StevenNr1 1 juni 2006 21:24

En waar wordt de AEL vermeld?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be