Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Lehendakari Ibarretxe ontvangt ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=51759)

UFSIA 8 juni 2006 22:23

Lehendakari Ibarretxe ontvangt ...

Citaat:

Lehendakari Ibarretxe ontvangt minister Bourgeois 31/05/06

Juan José Ibarretxe, de Lehendakari of Baskische president, ontving Geert Bourgeois, Vlaams minister van Buitenlandse Beleid. Beiden overlegden over een gemeenschappelijke visie op Europa. Geert Bourgeois zei tijdens zijn bezoek dat hij “jaloers” is op het fiscale statuut van Baskenland. Hij nodigde de Baskische president uit om op 11 juli 2007 in Gent een herdenking bij te wonen van de meer dan 5000 Baskische oorlogskinderen die in 1937 werden opgevangen in Vlaamse gastgezinnen.
Niet zeker of dit bij politiek binnenlands hoort maar ik vroeg me wat af ...

Wie is die Ibarretxe precies ?

Ik hoorde dat die de tactiek van terrorisme (eta bommenleggers) steunt en vergoeilijkt en nu vroeg ik me af ... klopt dit ?

Indien dit klopt ... is het dan geen verkeerd signaal die te ontvangen/uit te nodigen of bij op bezoek te gaan ?

vroeg me dat af

baarle 8 juni 2006 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA (Bericht 1750213)

Ik hoorde dat die de tactiek van terrorisme (eta bommenleggers) steunt en vergoeilijkt en nu vroeg ik me af ... klopt dit ?

Indien dit klopt ... is het dan geen verkeerd signaal die te ontvangen/uit te nodigen of bij op bezoek te gaan ?

vroeg me dat af

Hier vindt u alvast heel wat info: http://www.baskinfo.org/

Herr Flick 9 juni 2006 06:55

Citaat:

vroeg me dat af

Stevaert zijn grote vriend noemt wel Fidel Castro, en dat is nu ook geen echt stichtend voorbeeld niet ... ?

Patriot! 9 juni 2006 07:39

Allez, twee niksbetekenende regionale politiekerkes ontmoeten elkaar. :roll: Et alors?

Tegendradigaard 9 juni 2006 08:01

Eigenlijk zou Hans moeten uitgenodigd worden...

Tantist 9 juni 2006 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 1750383)
Allez, twee niksbetekenende regionale politiekerkes ontmoeten elkaar. :roll: Et alors?

Lees: Bruno en Patriot komen samen ;-)

UFSIA 9 juni 2006 16:18

Citaat:

Stevaert zijn grote vriend noemt wel Fidel Castro, en dat is nu ook geen echt stichtend voorbeeld niet ... ?
why mention castro ? :s

Hans1 9 juni 2006 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 1750412)
Eigenlijk zou Hans moeten uitgenodigd worden...

Ik ben geen bommenlegger.

Amon_Re 9 juni 2006 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1751184)
Ik ben geen bommenlegger.

Zelfs geen petards? :lol:

Jaani_Dushman 9 juni 2006 23:46

De Yves Leterme van Baskenland een bommenlegger! :rofl:
De tsjeven van Baskenland (PNV) een bende van bommenleggers! :rofl:
...

Pelgrim 10 juni 2006 00:15

Citaat:

De Lehendakari dus ;) zijnde president van de Baskische Autonome Regio.
Ibarretxe is van PNV signatuur, baskische nationale partij, ooit een echte baskisch-nationalistische partij maar inmiddels even baskisch als de CD&V christelijk, democratisch en vlaams is.
Het plan Ibarretxe van enige tijd geleden was wel een vrij grote stap naar meer autonomie. Dat plan is op zijn Belgisch afgekaatst: een referendum erover mocht van de Spaanse staat niet doorgaan. Begrijpelijk, want het plan zou veel steun gekregen hebben.

Citaat:

not at all, de pnv staat zelfs mee vanvoor in de 'war on terror' die als excuus wordt gebruikt om alles wat enigzins 'radicaal' is te bestrijden. De Ertzaintza, lokale baskische politie, is naar het schijnt nogal sterk pnv gekleurd, en die flikken zijn niet bepaald goede maatjes met de radicale nationalisten, laat staan de ETA.

Citaat:

Het klopt niet, maar wat dan nog? Als den albeir op vakantie gaat naar Spanje, waar nog steeds honderden politieke gevangenen vastzitten en nog steeds gefolterd wordt, is er geen gazet die daar over schrijft.

Tantist 10 juni 2006 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1751623)
De Yves Leterme van Baskenland een bommenlegger! :rofl:
De tsjeven van Baskenland (PNV) een bende van bommenleggers! :rofl:
...

Functioneerde zijn hersencel weer niet?

UFSIA 11 juni 2006 12:43

Citaat:

Ibarretxe is van PNV signatuur, baskische nationale partij, ooit een echte baskisch-nationalistische partij maar inmiddels even baskisch als de CD&V christelijk, democratisch en vlaams is.
Dus bedoel je heel erg baskisch of juist net niet ?

De cd&v heeft we nooit terreur als tactiek erkend he ?

Citaat:

Functioneerde zijn hersencel weer niet?
Welke hersencel ?

Jaani_Dushman 11 juni 2006 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA (Bericht 1753179)
Dus bedoel je heel erg baskisch of juist net niet?

De PNV is gematigd-Baskisch naar Baskische normen, zoals CD&V gematigd-Vlaams is naar Vlaamse normen. Maar in Vlaanderen wordt je al als radicaal beschouwd als je separatist bent. In Baskenland is de gematigde PNV wél separatistisch.
De PNV is een echte machtspartij, zoals CD&V.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA (Bericht 1753179)
De cd&v heeft we nooit terreur als tactiek erkend he?

PNV ook niet. Zelfs binnen het radicaal-Baskische kamp zijn er partijen die zich expliciet tegen geweld keren (nl Aralar).
Maar het ETA-geweld kan je niet als terreur beschouwen, aangezien het enkel tegen de staatsmacht gericht is, niet tegen de bevolking.

Pelgrim 11 juni 2006 23:46

PNV is een partij met vele stromingen, met de betoging van 1 april ging de partij officieel niet mee, maar er waren er heel wat aanwezig. Vergelijkbaar dus met zowat alle andere grote partijen in Europa.

luc broes 12 juni 2006 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA (Bericht 1751183)
why mention castro ? :s

Drie maal raden waarom Castro niet mag vernoemd worden!

Pelgrim 12 juni 2006 10:07

omdat die met deze draad niks te maken heeft.

luc broes 12 juni 2006 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 1754141)
omdat die met deze draad niks te maken heeft.

Dat hang ervan af. Die leider uit Baskenland zou een slechte democraat zijn omdat hij geweld niet afkeurt.
Waarom zou men in dit verband niet mogen wijzen naar andere contacten met andere slechte democraten? Enkel omdat het SPa niet goed uitkomt?

Pelgrim 12 juni 2006 10:47

Die leider uit Baskenland keurt wel het geweld af.

En wat de sp.a doet of niet doet kan mij als linkse en vlaamsgezinde eigenlijk geen bal schelen hoor ;)

luc broes 12 juni 2006 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 1754187)
Die leider uit Baskenland keurt wel het geweld af.

En wat de sp.a doet of niet doet kan mij als linkse en vlaamsgezinde eigenlijk geen bal schelen hoor ;)

Mogelijk ben ik verkeerd, maar ik dacht dat hij weigerde de Eta af te keuren.
En wat de spa doet of niet doet kan mij wèl schelen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be