Pelgrim |
10 juni 2006 00:15 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA
(Bericht 1750213)
Wie is die Ibarretxe precies ?
|
De Lehendakari dus ;) zijnde president van de Baskische Autonome Regio.
Ibarretxe is van PNV signatuur, baskische nationale partij, ooit een echte baskisch-nationalistische partij maar inmiddels even baskisch als de CD&V christelijk, democratisch en vlaams is.
Het plan Ibarretxe van enige tijd geleden was wel een vrij grote stap naar meer autonomie. Dat plan is op zijn Belgisch afgekaatst: een referendum erover mocht van de Spaanse staat niet doorgaan. Begrijpelijk, want het plan zou veel steun gekregen hebben.
Citaat:
Ik hoorde dat die de tactiek van terrorisme (eta bommenleggers) steunt en vergoeilijkt en nu vroeg ik me af ... klopt dit ?
|
not at all, de pnv staat zelfs mee vanvoor in de 'war on terror' die als excuus wordt gebruikt om alles wat enigzins 'radicaal' is te bestrijden. De Ertzaintza, lokale baskische politie, is naar het schijnt nogal sterk pnv gekleurd, en die flikken zijn niet bepaald goede maatjes met de radicale nationalisten, laat staan de ETA.
Citaat:
Indien dit klopt ... is het dan geen verkeerd signaal die te ontvangen/uit te nodigen of bij op bezoek te gaan ?
|
Het klopt niet, maar wat dan nog? Als den albeir op vakantie gaat naar Spanje, waar nog steeds honderden politieke gevangenen vastzitten en nog steeds gefolterd wordt, is er geen gazet die daar over schrijft.
|