![]() |
Taalkennis van Vlamingen en Franstaligen
[FONT=Verdana]Slechts 17 procent van de Walen zijn tweetalig en slechts 7 procent drietalig, aldus een onderzoek van ULB-professor-emeritus Victor Ginsburgh en een Amerikaanse universiteit, volgens Le Soir.[/FONT][FONT=Verdana]
Het onderzoek geeft aan dat de Walen jonger dan 40 jaar een even gebrekkige talenkennis hebben als de ouderen. De kennis van het Nederlands is in het zuiden van het land even slecht als de kennis van het Engels. (Belga 07:18)[/FONT] [FONT=Verdana] [/FONT] [FONT=Verdana] [/FONT] [FONT=Verdana]59 procent van de Vlamingen verklaart Frans te spreken, en 53 procent is het Engels machtig. Dit blijkt uit een studie van de ULB in samenwerking met een universiteit in Texas.[/FONT][FONT=Verdana] Elf procent spreekt Duits. 40 procent van de Vlamingen spreekt Nederlands, Frans en Engels. Bij de Walen is dat 7 procent, bij de Brusselaars 31 procent (Belga 12:21)[/FONT] [FONT=Verdana] ************************************************** **[/FONT] [FONT=Verdana]Niet zo lang geleden beweerden sommige 'Belgen' dat de Vlamingen een voorbeeld moesten nemen aan bepaalde scholen in Wallonië, waaruit moest blijken dat ze hèt middel gevonden hadden om tweetaligheid te bevorderen.[/FONT] [FONT=Verdana]Voorlopig blijkt dat dus nog niet veel van te merken.[/FONT] [FONT=Verdana][/FONT] [FONT=Verdana]Wij hebben mee van het beste onderwijs ter wereld. dus zo houden.[/FONT] |
Wordt er ook vermeld wat de oorzaak hiervan is?
1.) Betere kwaliteit van onderwijs - dat staat vast 2.) Om traditionele of principiële rederen. 2.) Het eeuwenoude cliché - "frans is een wereldtaal dus waarom nog andere talen leren?" |
Citaat:
Het racisme waarom deze staat ontstaan is, hetzelfde racisme als de apartheidsloketten van Nols en de Nederlandsonkundige MUG van Tubeke. Zie ook http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=631 |
Citaat:
|
In deze kennissamenleving is de kennis van talen uiteraard belangrijk.
Of de perfectie van die kennis primordiaal is zou ik echter niet weten. Onze (leiders) hebben nog niet zolang geleden punten gekregen op hun spreektaal. Blijkt dat Verhofstadt in zijn frans taalgebruik niet verder scoorde dan Michel op zijn Nederlands namelijk 7 op 10. Onckelinx en Diruppo scoren dan weer zeer slecht in hun Nederlands taalgebruik 4 op 10 dus zeker te weinig om ooit een aanvaardbare eerste minister van dit land te worden. In ons programma www.unie.be zijn we voorstander van onderwijskracht ruil naar de drie taalgemeenschappen toe. Zeker voor jonge afgestudeerde onderwijzers M/V zou het een hele ervaring kunnen zijn in een ander taalgebied les te geven in hun eigen taal. Wij als Belgen hebben een groot voordeel deze mogelijkheid te hebben,en zeker wereldtalen als Frans en Duits kunnen ons al een heel eind verder helpen. Dat sommige Vlamingen nog steeds het frans beschouwen als een taal van de bourgoisie is dan toch wel misplaatst in deze kennismaatschappij. Wanneer gaan Vlamingen en Walen hun beperktheden toch eens vertalen naar meer inspanning hier iets aan te doen. Op internationale Beurzen is het zeer betreurenswaardig te moeten vaststellen dat zeer weinig Vlamingen hun franse taal voldoende beheersen en gemakkelijkshalve op Engels overschakelen waar het maar kan. Talenkennis in het algemeen kan veel beter in Belgie ,de enige schuldige is het ministerie van onderwijs die dit onmogelijk maakt. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik beken nederig dat het wat mij betreft het wat beter zou moeten. |
Het uitdiepen van talenkennis is in deze maatschappij een must. Gelukkig zie ik dan ook dat er veel studenten ingeschreven zijn voor talencursussen in de CVO's. De kwaliteit is goed, het is goedkoop en het helpt tegen de verschraling (beter les volgen dan voor de tv te liggen).
Spijtig genoeg zie ik dat de interesse voor het nederlands in deze CVO's zeer beperkt is. Ik woon in Mechelen met een grote meute nederlands-onkundigen, migraten en walen. Toch zitten er nauwelijks leerlingen in de ietwat hogere graden van het CVO. Vermits ze in de school waar ik les volg zelfs een creche hebben aan een zeer interessante prijs kan er toch geen reden meer zijn om les gaan te volgen. Mijn vrouw volgt er nu 4 halve dagen per week nederlands, er zitten slechts een 4-tal leerlingen in haar klas. PS. Ik werk momenteel aan mijn 4-taligheid (nederlands, frans, engels en chinees). |
Citaat:
Wat is dan 10/10? Citaat:
U vindt het niet kunnen dat Vlamingen Engels verkiezen. Gelukkig doen Walen dat niet (herinnert u zich nog Happart) |
Citaat:
Want oordeel zelf, de "nederlandsonkunde" van die ministers: D. Reynders -Onkelinx, valt na vier jaar federale regering goed mee. In vergelijking daarmee is Di Rupo minder taalvaardig: Di Rupo (maar, die is geen federaal minister, dus Nederlands is een mindere verplichting). (klik altijd op de audio-link op de pagina's van vrtnieuws.net) |
Citaat:
En wat is je punt met dat laatste? Heb ik ooit gezegd dat Reynders niet goed Nederlands kan praten? Ik vind het gewoon sterk dat men over de Vlamingen spreekt alsof ze even erg zijn.8O |
Citaat:
|
Citaat:
:-) :-) :-) Reynders spreekt goed Nederlands. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Toch snap ik niet waarom Reynders niet goed genoeg zou zijn. Als het op zijn kennis van Nederlands aankomt althans. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be