Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Taalkennis van Vlamingen en Franstaligen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=51797)

luc broes 10 juni 2006 14:32

Taalkennis van Vlamingen en Franstaligen

[FONT=Verdana]Slechts 17 procent van de Walen zijn tweetalig en slechts 7 procent drietalig, aldus een onderzoek van ULB-professor-emeritus Victor Ginsburgh en een Amerikaanse universiteit, volgens Le Soir.[/FONT][FONT=Verdana]

Het onderzoek geeft aan dat de Walen jonger dan 40 jaar een even gebrekkige talenkennis hebben als de ouderen. De kennis van het Nederlands is in het zuiden van het land even slecht als de kennis van het Engels. (Belga 07:18)[/FONT]

[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]59 procent van de Vlamingen verklaart Frans te spreken, en 53 procent is het Engels machtig. Dit blijkt uit een studie van de ULB in samenwerking met een universiteit in Texas.[/FONT][FONT=Verdana]

Elf procent spreekt Duits. 40 procent van de Vlamingen spreekt Nederlands, Frans en Engels. Bij de Walen is dat 7 procent, bij de Brusselaars 31 procent (Belga 12:21)[/FONT]

[FONT=Verdana]

************************************************** **[/FONT]
[FONT=Verdana]Niet zo lang geleden beweerden sommige 'Belgen' dat de Vlamingen een voorbeeld moesten nemen aan bepaalde scholen in Wallonië, waaruit moest blijken dat ze hèt middel gevonden hadden om tweetaligheid te bevorderen.[/FONT]
[FONT=Verdana]Voorlopig blijkt dat dus nog niet veel van te merken.[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Wij hebben mee van het beste onderwijs ter wereld. dus zo houden.[/FONT]

Edelweiβ 10 juni 2006 14:42

Wordt er ook vermeld wat de oorzaak hiervan is?

1.) Betere kwaliteit van onderwijs - dat staat vast
2.) Om traditionele of principiële rederen.
2.) Het eeuwenoude cliché - "frans is een wereldtaal dus waarom nog andere talen leren?"

baarle 10 juni 2006 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edelweiβ (Bericht 1752129)
Wordt er ook vermeld wat de oorzaak hiervan is?

Eenvoudig racisme, als je het mij vraagt.

Het racisme waarom deze staat ontstaan is, hetzelfde racisme als de apartheidsloketten van Nols en de Nederlandsonkundige MUG van Tubeke.

Zie ook http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=631

Antoon 10 juni 2006 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 1752119)
[FONT=Verdana]Slechts 17 procent van de Walen zijn tweetalig en slechts 7 procent drietalig, aldus een onderzoek van ULB-professor-emeritus Victor Ginsburgh en een Amerikaanse universiteit, volgens Le Soir.[/FONT][FONT=Verdana]

Het onderzoek geeft aan dat de Walen jonger dan 40 jaar een even gebrekkige talenkennis hebben als de ouderen. De kennis van het Nederlands is in het zuiden van het land even slecht als de kennis van het Engels. (Belga 07:18)[/FONT]

[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]59 procent van de Vlamingen verklaart Frans te spreken, en 53 procent is het Engels machtig. Dit blijkt uit een studie van de ULB in samenwerking met een universiteit in Texas.[/FONT][FONT=Verdana]

Elf procent spreekt Duits. 40 procent van de Vlamingen spreekt Nederlands, Frans en Engels. Bij de Walen is dat 7 procent, bij de Brusselaars 31 procent (Belga 12:21)[/FONT]

[FONT=Verdana]

************************************************** **[/FONT]
[FONT=Verdana]Niet zo lang geleden beweerden sommige 'Belgen' dat de Vlamingen een voorbeeld moesten nemen aan bepaalde scholen in Wallonië, waaruit moest blijken dat ze hèt middel gevonden hadden om tweetaligheid te bevorderen.[/FONT]
[FONT=Verdana]Voorlopig blijkt dat dus nog niet veel van te merken.[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Wij hebben mee van het beste onderwijs ter wereld. dus zo houden.[/FONT]

En hoe zit het bij de Vlamingen in verband met het correct plaatsen van berichten in een forum? ;-)

lib 8 februari 2007 11:41

In deze kennissamenleving is de kennis van talen uiteraard belangrijk.
Of de perfectie van die kennis primordiaal is zou ik echter niet weten.
Onze (leiders) hebben nog niet zolang geleden punten gekregen op hun spreektaal.
Blijkt dat Verhofstadt in zijn frans taalgebruik niet verder scoorde dan
Michel op zijn Nederlands namelijk 7 op 10.
Onckelinx en Diruppo scoren dan weer zeer slecht in hun Nederlands taalgebruik 4 op 10 dus zeker te weinig om ooit een aanvaardbare eerste minister van dit land te worden.
In ons programma www.unie.be zijn we voorstander van onderwijskracht
ruil naar de drie taalgemeenschappen toe.
Zeker voor jonge afgestudeerde onderwijzers M/V zou het een hele ervaring kunnen zijn in een ander taalgebied les te geven in hun eigen taal.
Wij als Belgen hebben een groot voordeel deze mogelijkheid te hebben,en
zeker wereldtalen als Frans en Duits kunnen ons al een heel eind verder
helpen.
Dat sommige Vlamingen nog steeds het frans beschouwen als een taal van de bourgoisie is dan toch wel misplaatst in deze kennismaatschappij.
Wanneer gaan Vlamingen en Walen hun beperktheden toch eens vertalen
naar meer inspanning hier iets aan te doen.
Op internationale Beurzen is het zeer betreurenswaardig te moeten vaststellen dat zeer weinig
Vlamingen hun franse taal voldoende beheersen en gemakkelijkshalve op Engels overschakelen waar het maar kan.
Talenkennis in het algemeen kan veel beter in Belgie ,de enige schuldige
is het ministerie van onderwijs die dit onmogelijk maakt.

luc broes 8 februari 2007 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lib (Bericht 2414611)
In deze kennissamenleving is de kennis van talen uiteraard belangrijk. Juist
Of de perfectie van die kennis primordiaal is zou ik echter niet weten. Zeker niet tenzij voor diegenen die daar hun beroep van maken.
Onze (leiders) hebben nog niet zolang geleden punten gekregen op hun spreektaal.
Michel op zijn Nederlands namelijk 7 op 10. Verhofstadt spreekt Fr zoals vele Vlamingen. Wichel is wat kennis ven het Nl een witte raaf in Wallonië;
Onckelinx en Diruppo scoren dan weer zeer slecht in hun Nederlands taalgebruik 4 op 10 dus zeker te weinig om ooit een aanvaardbare eerste minister van dit land te worden. Juist
In ons programma www.unie.be zijn we voorstander van onderwijskracht
ruil naar de drie taalgemeenschappen toe.
Zeker voor jonge afgestudeerde onderwijzers M/V zou het een hele ervaring kunnen zijn in een ander taalgebied les te geven in hun eigen taal. In principe lijkt dat een aanvaardbaar voorstel. In (een lang) verleden werden min of meer tweetalige Vlamingen benoemd in de administratie in Wallonië. Zij werden er grondig verfranst (anders kan men daar niet overleven). Later keerden ze dan meestal terug naar Vlaanderen en bleven Franstaligen. Ik weet waarvan ik spreek, ik zag het in eigen familie.
Als je voorstel van uitwisseling als resultaat heeft dat Vlamingen erdoor (verplicht) verfranst worden en Franstaligen niet vernederlandst, dan zal dit voor belgen met leuze 'La Belgique sera latine ou ne sera pas' toegejuicht worden, maar zeker niet door mij.
Het Vlaamse onderwijs is van het beste ter wereld, de taalkennis van de Vlamingen ook. In het Franstalig onderwijs is dat niet zo. Het utopische Marshallplan van Di Rupo reikte beurzen uit om de taalkennis van de Frankofonen te verbeteren. Nog geen 5% koos Nederlands.
Als er dus iets moet veranderen in het onderwijs dan is dat in het Franstalig onderwijs. Handen af van het beste onderwijs ter wereld.
helpen. Ik heb vele jaren beroepshalve de wereld rondgereisd en vastgesteld wat iedereen kan vaststellen: er is één wereldtaal Engels. Frans en Duits zijn geen wereldtalen. Dit geldt voor wetenschappen, toerisme en wat weet ik meer. Ik ben blij dat ik ook Frans en Duits ken en wil dat zo houden, maar noodzakelijk is het niet.

Dat sommige Vlamingen nog steeds het frans beschouwen als een taal van de bourgoisie is dan toch wel misplaatst in deze kennismaatschappij. Met kennismaatschappij heeft dit weinig of niets te maken. Wel is het zo dat in Belgisch staatsverband Vlamingen door het Frans in een tweederangspositie gedrukt worden. BHV werd onderhandeld in het Frans, anders luisterden de anderen gewoon niet.
naar meer inspanning hier iets aan te doen. hier maak je steeds weer dezelfde 'fout' door werkelijkheid geweld aan te doen en aan te nemen dat de taalkennis van Fr en Vl gelijkaardig is. Dat is niet ernstig.
Op internationale Beurzen is het zeer betreurenswaardig te moeten vaststellen dat zeer weinig Vlamingen hun franse taal voldoende beheersen en gemakkelijkshalve op Engels overschakelen waar het maar kan. En hier ga je helemaal uit de bocht. De Vl die een veel betere taalkennis hebben dan de Fr worden afgekeurd, de meestal eentalige Fr blijven buiten schot. Dat is niet ernstig. Trouwens op internationale jaarbeurzen en studiedagen wordt bijna uitsluitend Engels gesproken. Ik heb er aan deelgenomen.
is het ministerie van onderwijs die dit onmogelijk maakt . Weeral van hetzelfde: je moet toch weten dat het ministerie van onderwijs gesplitst is en dat Vl en FR zelf verantwoordelijk zijn voor hun omderwijs. Het Vl onderwijs is van het beste ter wereld, ook wat taalkennis betreft. Het Fr onderwijs doet het niet goed. Toch beschuldig je hier ook het Vl en beste onderwijs ter wereld. Nogmaals dit is niet ernstig!

luc broes 8 februari 2007 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 1752212)
En hoe zit het bij de Vlamingen in verband met het correct plaatsen van berichten in een forum? ;-)

Niet veralgemenen hé! Dat is racisme.
Maar ik beken nederig dat het wat mij betreft het wat beter zou moeten.

araneus 8 februari 2007 13:50

Het uitdiepen van talenkennis is in deze maatschappij een must. Gelukkig zie ik dan ook dat er veel studenten ingeschreven zijn voor talencursussen in de CVO's. De kwaliteit is goed, het is goedkoop en het helpt tegen de verschraling (beter les volgen dan voor de tv te liggen).
Spijtig genoeg zie ik dat de interesse voor het nederlands in deze CVO's zeer beperkt is. Ik woon in Mechelen met een grote meute nederlands-onkundigen, migraten en walen. Toch zitten er nauwelijks leerlingen in de ietwat hogere graden van het CVO. Vermits ze in de school waar ik les volg zelfs een creche hebben aan een zeer interessante prijs kan er toch geen reden meer zijn om les gaan te volgen. Mijn vrouw volgt er nu 4 halve dagen per week nederlands, er zitten slechts een 4-tal leerlingen in haar klas.

PS.

Ik werk momenteel aan mijn 4-taligheid (nederlands, frans, engels en chinees).

evilbu 8 februari 2007 15:03

Citaat:

In deze kennissamenleving is de kennis van talen uiteraard belangrijk.
Of de perfectie van die kennis primordiaal is zou ik echter niet weten.
Michel op zijn Nederlands namelijk 7 op 10.

Louis Michel zijn Nederlands is zeer goed. Als u daar 7/10 aan wil geven, vraag ik me af hoe goed het Frans van u is?
Wat is dan 10/10?

Citaat:

Zeker voor jonge afgestudeerde onderwijzers M/V zou het een hele ervaring kunnen zijn in een ander taalgebied les te geven in hun eigen taal.
helpen.
Dat sommige Vlamingen nog steeds het frans beschouwen als een taal van de bourgoisie is dan toch wel misplaatst in deze kennismaatschappij.
naar meer inspanning hier iets aan te doen.
Op internationale Beurzen is het zeer betreurenswaardig te moeten vaststellen dat zeer weinig
Vlamingen hun franse taal voldoende beheersen en gemakkelijkshalve op Engels overschakelen waar het maar kan.
is het ministerie van onderwijs die dit onmogelijk maakt.
Het lijkt me dat jij vindt dat de kennis van het Frans zo slecht is dat Walen en Vlamingen even hard de les gespeld moet worden. Is dat een nieuwe belgicistische strategie?
U vindt het niet kunnen dat Vlamingen Engels verkiezen. Gelukkig doen Walen dat niet (herinnert u zich nog Happart)

amydal 8 februari 2007 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2415430)
Louis Michel zijn Nederlands is zeer goed. Als u daar 7/10 aan wil geven, vraag ik me af hoe goed het Frans van u is?
Wat is dan 10/10?

Als ze Michel al 10 geven, dan kunnen ze die andere waalse ministers ook niet meteen buizen hé.

Want oordeel zelf, de "nederlandsonkunde" van die ministers: D. Reynders -Onkelinx, valt na vier jaar federale regering goed mee.

In vergelijking daarmee is Di Rupo minder taalvaardig: Di Rupo (maar, die is geen federaal minister, dus Nederlands is een mindere verplichting).

(klik altijd op de audio-link op de pagina's van vrtnieuws.net)

evilbu 8 februari 2007 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door amydal (Bericht 2415465)
Als ze Michel al 10 geven, dan kunnen ze die andere waalse ministers ook niet meteen buizen hé.

Want oordeel zelf, de "nederlandsonkunde" van die ministers: D. Reynders

Maar ik ben ook niet akkoord met dat di Rupo en Laurette Onckelinckx even goed Nederlands spreken. Zij doet nog haar best, terwijl di Rupo amper een volzin kan maken (of wil maken, maar dat moet hij dan weten).

En wat is je punt met dat laatste? Heb ik ooit gezegd dat Reynders niet goed Nederlands kan praten?
Ik vind het gewoon sterk dat men over de Vlamingen spreekt alsof ze even erg zijn.8O

Jan Meuleman 8 februari 2007 15:29

Citaat:

Waarom is dit betreurenswaardig? Engels is toch een veel grotere wereldtaal. (Wat niet wil zeggen dat we geen Frans moeten kennen.)

Jan Meuleman 8 februari 2007 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2415492)
Maar ik ben ook niet akkoord met dat di Rupo en Laurette Onckelinckx even goed Nederlands spreken. Zij doet nog haar best, terwijl di Rupo amper een volzin kan maken (of wil maken, maar dat moet hij dan weten).

En wat is je punt met dat laatste? Heb ik ooit gezegd dat Reynders niet goed Nederlands kan praten?
Ik vind het gewoon sterk dat men over de Vlamingen spreekt alsof ze even erg zijn.8O

:-) :-) :-) Zij doet haar best.
:-) :-) :-) Reynders spreekt goed Nederlands.

evilbu 8 februari 2007 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 2415518)
:-) :-) :-) Zij doet haar best.
:-) :-) :-) Reynders spreekt goed Nederlands.

Ik zou in elk geval niet durven zeggen dat ik beter Frans ken dan Reynders Nederlands kan praten hoor.

Jan Meuleman 8 februari 2007 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2415521)
Ik zou in elk geval niet durven zeggen dat ik beter Frans ken dan Reynders Nederlands kan praten hoor.

En daarom spreekt hij goed Nederland?

evilbu 8 februari 2007 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 2415524)

Spreekt u het beter?8O Ik heb Patrick Dewael toch al veel meer naar zijn woorden zien zoeken in het Frans hoor, en dat is eveneens een federaal minister!

Jan Meuleman 8 februari 2007 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2415531)
Spreekt u het beter?8O Ik heb Patrick Dewael toch al veel meer naar zijn woorden zien zoeken in het Frans hoor, en dat is eveneens een federaal minister!

Je ontwijkt precies mijn vraag. Of heb je het anders bedoeld?

evilbu 8 februari 2007 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 2415551)
Je ontwijkt precies mijn vraag. Of heb je het anders bedoeld?

Op de vraag :
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 2415524)

is het antwoord heel eerlijk wel "nee". Ik ben inderdaad niet de norm.

Toch snap ik niet waarom Reynders niet goed genoeg zou zijn. Als het op zijn kennis van Nederlands aankomt althans.

Jan Meuleman 8 februari 2007 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2415557)
Op de vraag :

is het antwoord heel eerlijk wel "nee". Ik ben inderdaad niet de norm.

Toch snap ik niet waarom Reynders niet goed genoeg zou zijn. Als het op zijn kennis van Nederlands aankomt althans.

Dan moet je eens goed luisteren.

amydal 8 februari 2007 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2415492)

Ja sorry, mijn berichtje werd wat te vroeg gelost

Citaat:

Ik heb de federale ministers waar ik een audiofragment van vond, uitgelicht. En wees maar zeker dat er nog altijd mensen rondlopen die vinden dat iedere vlaming beter Fr kan dan Reynders Nederlands. Beste tegenbewijs: paul Marchal (:lol:)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 2415563)
Dan moet je eens goed luisteren.

8OKan je een geheime boodschap ontdekken als je wat-die zegt omgekeerd afspeelt, misschien "ver - nie - tig - al - le - vla - mi - ng- en"?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be