Citaat:
Democratie is een ideaal en de idealisten in de actieve politiek zijn al een tijdje een uitstervend ras. Lang geleden dat ik ze nog eens de hefbomen van de macht heb zien beroeren.
|
Wie zie je dan als de idealisten van vroeger? Ik denk dat idealisten vroeger gewoon meer bereikten net omdat de staat (als instrument) nog een zekere macht bood. Net zoals kwade geesten meer konden bereiken dan nu. Helaas vind ik alleen bij die laatsten een zekere hang naar een krachtigere staat. Zelfs de Sp.a. draagt hier bij tot de ontmanteling van de staat en laat zo de traditionele achterban aan zijn lot over.
De idealist is trouwens ook een elitefiguur, hé: iemand waar de mensen naar opkijken, iemand waarvan ze aanvoelen dat die een voorbeeld is voor anderen. Iemand die verderkijkt dan het eigenbelang of zelfs maar het belang van de toevallige meerderheid, en idealen nastreeft die daarboven staan. Ik zie een elite dus niet noodzakelijk als iets pejoratiefs. ;-)
Citaat:
Een man die vooral heel goed kan verbergen dat hij in wezen een even grote gestampte boer is dan diegenen die hij "beneden zijn niveau" acht. Als top dog van de diplomatie heeft hij al meermaals bewezen dat zijn aura van "nuchterheid, verstand en scherpte" niet meer is dan een pose. Als je eenmaal het nummertje kent dat hij opvoert, wordt het pijnlijk duidelijk.
Het lijkt me dat je je verkijkt op die bladgouden uitstraling. Triest.
|
Is een kwestie van vertrouwen natuurlijk. Jij bent kennelijk nogal optimistisch over de capaciteiten van het volk, ik iets minder. Tenzij we elkaars karakter kunnen ombouwen, komen we hier niet uit.
Citaat:
De raison d'être van de kliek is ten dienste staan van het volk en in het volk haar meerdere te erkennen.
|
Nee, het volk kiest uit zijn midden idealiter een elite. Het is belachelijk mensen te verkiezen waarvan je denkt dat ze minder zijn dan jij. In dat geval kun je beter zelf in de politiek stappen. (Voor ik sommige mensen op onzalige ideeën breng: niet doen!)
Citaat:
Correctie: in een democratie zou het volk die elite gekozen hebben. De reden waarom de particratie al meer dan twintig jaar wordt bekritiseerd is omdat de harde feiten (facts & figures) aantonen dat het niet het volk is dat uiteindelijk bepaalt wie de machtsknooppunten bezet. Jij mag gerust het licht van de zon verder ontkennen...
|
Net die manipuleerbaarheid van het volk beangstigt me, meer nog dan d�*t het gemanipuleerd wordt (want dat gebeurt ook alleen maar omdat men weet dat het k�*n gemanipuleerd worden). Het betekent immers dat het door eender wie gemanipuleerd kan worden, en dat wil ik voorkomen: via onderwijs (sensibilisering, bewustmaking - ook voor volwassenen) en via een aantal minimumvoorwaarden waaraan politieke partijen moeten voldoen om te mogen deelnemen aan het spel.
Citaat:
In mijn optiek ga je nogal licht over het opzij zetten van een aantal fundamentele democratische principes.
|
Democratie is voor mij geen doel op zich. ;-)
Citaat:
Dat betwist ik. De democratie is bedreigd in z'n meest fundamentele bestaansreden. Privacy is een bijzonder schaars goed geworden, de index is opnieuw ingevoerd, een nieuw soort inquisitie opgericht die zich blijkbaar niet stoort aan het in vraag stellen van een aantal verworvenheden (o.m. de rechtsstaat) om haar doelstellingen te realiseren. Een fundamentele regel in een "beschaving" is immers dat het doel niet �*lle middelen heiligt. En die regel ligt zwaar onder vuur.
|
Nogal vage beschuldigingen (schaarse privacy, index, inquisitie). Ik ga er dan ook niet op in. Ik stel alleen vast dat er vrije verkiezingen zijn voor iedere 18+'er, terecht ook voor niet-EU-burgers voor de gemeenteraadsverkiezingen (een democratisch recht ironisch verworven
ondanks de democratische volkswil
met dank aan de elite die kennelijk meer gevoel voor democratie heeft dan het volk zelf!) en dat steeds meer mensen voldoende economisch en cultureel kapitaal bezitten om aan het politieke debat deel te nemen en erover geïnformeerd te worden (pers, internet, publicaties, betogingen, petities, comités, partijen, etc.). Ik betwijfel dat het vijftig jaar geleden allemaal zo goed was: de mensen protesteerden niet omdat ze simpelweg niet wisten wat er gebeurde en het als 'evident' beschouwden dat ze niks te zeggen hadden. Er is dus vooruitgang geboekt in de democratische controle van de elite. Maar die elite zelf blijft m.i. wel een noodzaak, net als de vorming van het controlerende volk. Een controletaak vergt immers ook een aantal minimumcapaciteiten (en m.i. zelfs een zekere distantie t.a.v. het eigenbelang).
Citaat:
Het volk wil absoluut niet steeds meer. Het is net de politiek die ons behoeften wil aanpraten die er objectief gezien geeneens zijn.
|
Emancipeer dan eerst het volk door het weerbaar te maken tegen manipulaties. Pas daarna kan de verhouding tussen volk en elite verder gedemocratiseerd worden. Het is dus geen kwestie van 'niet mogen', maar eerder van 'nog niet mogen'. En dat het volk niet steeds meer wil, leid ik niet af uit de steeds grotere tsunami van vragen aan de overheid, waarbij de politici tegenwoordiger eerder als melkkoeien worden behandeld. In zulke gevallen moet men niet verbaasd zijn dat de 'idealisten' verdwijnen en slechts de koeien met de grootste uiers overblijven.
Citaat:
Als die elite van jou dan toch zo "verstandig en beheerst" is, dan blijkt dat geenszins uit de manier waarop ze haar bevolking fiscaal stroopt en paait met leugenachtige verhaaltjes. Ik ben er anderzijds heel (on)gerust in: het zal niet lang meer duren vooraleer de systematische vervalsing van de boekhouding aan het licht gaat komen. De elite gaat nog héél veel werk hebben om die "domme sukkels" in toom te houden eens blijkt dat ze al die jaren hun centen voor niets hebben afgedragen; eens ze ook zal moeten toegeven dat de kas al een tijdje leeg is.
|
Ik zie wel kunstgrepen, maar geen vervalsingen.
Ik zie evenmin in waarom mensen 'voor niets' zouden hebben bijgedragen.
Citaat:
Maar ja, tegen dan staan we al weer een eindje verder in de voltooiing van de politiestaat en hebben we "ten behoeve van het algemeen belang" het laatste morzeltje weerbaarheid overgedragen. Dat hoopt de elite tenminste...
|
Mja, dit zijn beschuldigingen waardoor ik mij niet aangesproken voel, hoor...
Citaat:
Discriminatie is niet het enige probleem en staat trouwens nooit op zichzelf. Het fiscaal uitkleden van een deel van de bevolking is ethisch gezien ook verre van netjes.
|
Akkoord. Althans zoals jij het hier stelt.